خون شهید حججی به داد عزت ملی ایران رسید/کودتای ۲۸ مرداد؛ تاوان اعتماد به آمریکا

لنجان_ امام جمعه ورنامخواست گفت: شهادت شهید محسن حججی ایجاد کننده نوری در جامعه بود که ظلمت ناشی از یک سری رفتارهای غلط را از بین برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام والمسلمین زارعی در خطبه های عبادی سیاسی این هفته نماز جمعه ورنامخواست با اشاره به اظهار کرد: شهید مجاهد و مدافع حرم «محسن حججی» سرو جان خویش را به مانند سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و در دفاع از حرم شریف اهل بیت عصمت و طهارت (ع) فدا کرد.

وی افزود: شهادت شهید محسن حججی ایجاد کننده نوری در جامعه بود که ظلمت ناشی از یک سری رفتارهای غلط  را از بین برد.

امام جمعه ورنامخواست تصریح کرد: قیام امام حسین(ع) حرکتی عظیم و ماندگار را برای بشریت به ارمغان آورد و شهید حججی با الگو پذیری از اباعبدالله الحسین (ع) و ایستادگی در برابر جبهه کفر مردانگی، شجاعت و شرافت را برای همه ایرانیان و جهانیان به یادگار گذاشت.

وی ادامه داد: شهید حججی از دوران نوجوانی با حضور در شجره طیبه الهی بسیج و با شرکت در اردوهای جهادی روحیه پاسداری از انقلاب اسلامی را از همان دوران نوجوانی از خود نشان داد و توانست مراحل رشد و تعالی معنوی را به سرعت و به فرمایش مقام معظم رهبری از راه‌های میانبر طی کند.

زارعی اضافه کرد: شهید حججی یک الگو، یک نمونه و یک اسوه است و آنچنان شهادتی را رقم زد که همچون مولایمان اباعبدالله‌الحسین(ع) در ظهر عاشورا افتخار شهادت پیدا کند و نه تنها برای میهن اسلامی بلکه برای جهان اسلام پیام جدیدی از عاشورا بازآفرینی کرده و فضای میهن اسلامی و جهان اسلام را عاشورایی کند.

وی عنوان کرد: باید توجه داشت همراهی کردن با شهید وشهادت توفیق و لیاقت خاصی می خواهد، که متاسفانه بعضی ها با صحبت‌هایشان نشان دادند که از این لیاقت بی بهره‌اند.

امام جمعه ورنامخواست در ادامه با اشاره به کودتای ۲۸ مرداد گفت: کودتادی ۲۸ مرداد نتیجه اعتماد دکتر مصدق به آمریکائی‌ها بود و لذا آنهائی که دم از کدخدا می زنند باید این عبرت ها را مرور کنند.

وی بیان کرد: دغدغه و برنامه اصلی دولت مصدق به اجرا درآوردن قانون ملی شدن صنعت نفت بود و از آن پس مذاکرات پی در پی بریتانیایی‌ها و میانجی‌گری امریکایی‌ها بی‌نتیجه ماند و حتی شکایت انگلیس به دیوان لاهه و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز تأثیری بر روند ملی شدن نفت ایران نگذاشت و مصدق در لاهه و نیویورک به دفاع از حق مالکیت مردم بر منابع سرزمین خود پرداخت.

زارعی خاطرنشان کرد: ۲۸مرداد سال ۱۳۳۲، نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران است چراکه این روز یادآور کودتای ننگین و سیاهی است که شیرینی نهضت ملی شدن صنعت نفت را در کام ملت ایران تلخ کرد.

وی اذعان کرد: آمریکا با توطئه های خود و با ایجاد اختلاف میان آیت‌الله کاشانی به عنوان رهبر دینی نهضت و مصدق به عنوان رهبر ملی، باعث شد انحرافات زیادی در اصل انقلاب مشروطه به وجود آید و پس از آن بود که آمریکایی‌ها به عنوان قدرت نو ظهور بعد از جنگ‌های جهانی اول و دوم توانستند جای انگلستان را در خاورمیانه گرفته و به بزرگ‌ترین منبع نفتی منطقه یعنی ایران دست پیدا کنند و در نهایت این آمریکا بود که معادله و بازی جدید در ایران را با کودتای ۲۸ مرداد برد و اعتماد بیش از حد در نهایت کار را به سرانجام شومی کشاند.

امام جمعه ورنامخواست متذکر شد: نزدیک‌شدن و اعتماد مصدق به آمریکا در کنار دشمنی عمیقش با انگلیس، باعث شد که وی بدون توجه به مشی مشترک این دو کشور، از این ارتباط صمیمی با آمریکا متضرر شده و در واقع تمام نهضت را دچار اضمحلال کند.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از اشتباهات مصدق آن بود که برای مقابله با دو قدرت سنتی انگلیس و روسیه، به قدرت سوم یعنی امریکا گرایش پیدا کرد  که این خود اشتباهی بزرگ به شمار می آمد و نتیجه آن کودتای ۲۸ مرداد شد و بررسی این مهم راز لزوم بی‌اعتمادی به آمریکا را برای آنها روشن می کند.

زارعی تصریح کرد: متاسفانه در جریان بررسی برنامه های وزارء پیشنهادی، حرف های غیرواقعی پیرامون برجام و رفع تحریم ها از تریبون مجلس مطرح شد.

وی در پایان با اشاره به لزوم رونق بخشیدن به مساجد گفت: مسجد در اسلام اولین مرکزی بوده که توسط پیامبر و در روزهای نخست تشکیل حکوت اسلامی بنا نهاده شده و بدون شک هر مسلک و آیینی نمادها و نشانه هایی برای معرفی خود دارد و مسجد به عنوان یکی از مهمترین جلوه های حکومت اسلامی در جهان شناخته می شود .

امام جمعه ورنامخواست ادامه داد: یکی از عوامل تاثیر گذار در پیشبرد فرهنگ و تمدن اسلامی در زمینه های مختلف آموزشی، تربیتی و فرهنگی  مساجد هستند که جامعه اسلامی بدون آن ها نمی تواند نقش های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی خود را ایفا کند و به همین جهت پیامبر اسلام در جهت تحقق حاکمیت خویش اقدام به تاسیس یک نهاد اجتماعی دینی به نام مسجد نمودند.

وی اضافه کرد: از این جهت باید همگی در رونق بخشیدن به مساجد کوشا باشیم، چرا که مسجد فعال و با برنامه، خانواده و جامعه را در برابر انواع آسیب‌های اجتماعی  بیمه خواهد کرد.

کد خبر 315787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.