آب شرب شهرضا آلوده نیست

شهرضا – اخیراٌ فردی با انتشار یک ویدئو در فضای مجازی مدعی آلوده بودن آب شرب شهرضا و بالا بودن EC آن شد که مسئولان شهرضا با بیان توضیحاتی درباره آن، سلامت آب شرب شهرضا را تأیید کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، در نظام مردمسالار هر کس حق دارد درباره مسائل مختلف ابراز نظر کرده و تفکرات خود را آزادانه مطرح کند. طبق یک قاعده پذیرفته شده در اینگونه نظامهای حکومتی که مبتنی بر آزادی بیان است، سرکوب اندیشه‌ها و تفکرات ممنوع و افراد در انتشار بیانات خود آزاد هستند.

اما یک قاعده که تقریباً همیشه نادیده گرفته می‌شود و متأسفانه فضای مجازی نیز به آن دامن می‌زند این است که انتشار مطالب بدون پشتوانه علمی و یا مبتنی بر احساسات آن و زودگذر نیز نه تنها بر خلاف مشی آزادی و آزاداندیشی است بلکه تبعات قانونی نیز برای فرد منتشر کننده یا گوینده به همراه دارد.

اخیراً یک ویدئو در فضای مجازی منتشر و بین افراد و گروه‌های تلگرامی شهرضا دست به دست شد که در آن فردی مدعی بالا بودن EC آب شرب شهرضا و غیرقابل استفاده بودن آن حتی برای کشاورزی شد. به همین منظور به سراغ مسئولان این شهرستان رفتیم تا هم از صحت و سقم این قضیه آگاه شویم و هم وضعیت فعلی آب شهرضا را بررسی کنیم.

محمدحسین صالح – رییس اداره آب و فاضلاب شهری شهرضا در تشریح فرایند استخراج و توزیع آب شرب شهرضا گفت: متأسفانه در شرایط فعلی کیفیت و کمیت آب شرب شهرضا روز به روز تحت الشعاع خشکسالی قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر آب شرب شهرضا از ۲ محل تأمین می‌شود، یکی از چاه‌های منطقه وردشت که از ۷ حلقه آن ۳ حلقه به طور کامل خشک شده ویک حلقه آن هم تنها ۲۰ روز آبدهی داشت و از ۳ حلقه باقیمانده نیز حدود ۱۰۰ لیتر بر ثانیه آب استخراج می‌شود، منبع دیگر تأمین آب شرب شهرضا۱۵ حلقه چاه منطقه شهرضا است که در حال حاضر ۲۹۰ لیتر بر ثانیه آبدهی دارد.

رییس اداره آب و فاضلاب شهری شهرضا ادامه داد: مجموعاً ۳۹۰ لیتر بر ثانیه آب استخراج شده از چاه‌های شهرضا وارد مخازن ۲۰ هزار شهرستان شده و بعد از کلرزنی وارد شبکه توزیع می‌شود.

صالح با ابراز نگرانی از عدم تناسب بین میزان تولید و مصرف آب شرب در شهرستان شهرضا، بیان کرد: در حالی که مجموع آب استخراج شده از چاه‌های تأمین کننده آب شرب شهرضا ۳۹۰ لیتر بر ثانیه است، پیک مصرف در تابستان امسال به ۵۵۰ لیتر بر ثانیه رسید که حکایت از وضعیتی نگران کننده در این زمینه است.

وی از انتشار ۲۵ هزار پیامک با موضوع مدیریت مصرف و هشدار درباره وضعیت کم آبی بین شهروندان شهرضایی خبر داد و افزود: در شرایطی که وضعیت مصرف بحرانی است، راهی هم به غیر از حفر چاه برای تأمین آب شرب شهرستان وجود ندارد این در حالی است که به علت خشکسالی منابع آبی شهرستان هر روز کمتر می‌شود.

رییس اداره آب و فاضلاب شهری شهرضا در ادامه این مطلب افزود: ۲ حلقه چاه جدید حفر شده در سال جاری تنها ۹ لیتر بر ثانیه آبدهی دارد، نگرانی در این زمینه در جایی بیشتر معلوم می‌شود که در ۸ سال گذشته ۱۳ حلقه چاه جدید در شهرستان حفر شده اما باز هم آبدهی آنها کم شده است.

صالح اذعان کرد: امسال برای حفر ۲ حلقه چاه جدید در شهرستان اقدام شد، چاه نخست در منطقه اسلام آباد بود که بعد از ۱۶۷ متر حفاری اصلاً به آبدهی نرسید این در حالی است که برآوردهای اولیه از جنس زمین و شواهد موجود از آبدهی این چاه خبر می‌داد، چاه دوم هم در منطقه امیرکبیر حفاری شد که ۴۰ لیتر بر ثانیه آبدهی داشت.

وی تصریح کرد: چاه حفاری شده در منطقه امیرکبیر در ساعت ۶:۳۰ روز ۵ مردادماه به اشتباه وارد شبکه توزیع شد که به علت حجم بالای آب و تغییر ایجاد شده در مسیر باعث گل آلود شدن آب شد که همین مسئله تخریب‌های زیادی را در شبکه‌های مجازی بر علیه کارکنان شرکت آب و فاضلاب شهرضا به همراه داشت.

رییس اداره آب و فاضلاب شهری شهرضا ادامه داد: EC آب این چاه اندکی بالا بود که بلافاصله از مدار خارج شد اما لازم است به این نکته توجه کنیم که در طول ۳۶۴ روز از تابستان گذشته تا امسال تنها یک نمیروز چنین اتفاقی رخ داد این در حالی است که در همان زمان هم هیچ مشکلی از نظر وجود آلاینده‌ها در آب شهرضا وجود نداشت.

صالح در بخش دیگری از سخنان خود، تأکید کرد: کارکنان شرکت آب و فاضلاب شهرضا با تلاش شبانه ورزی امسال و تا این لحظه از جیره بندی آب جلوگیری کرده‌اند اما باید بدانیم که مشکل کم آبی در سال ۹۶ از ۳۱ خردادماه آغاز شد و اگر این وضعیت ادامه داشته باشد ممکن است سال آینده این مشکل از ماه‌های قبل از آن ایجاد شود.

سید حجت الله موسوی – رییس مرکز بهداشت شهرضا نیز با تأکید بر سلامت آب شرب شهرضا، عنوان کرد: در حال حاضر آب شرب شهرضا کاملاً سالم است و در طول شبانه روز به صورت مدام تستهای شیمیایی و کلرسنجی از آن انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: رسالت اصلی شبکه بهداشت و درمان تأمین آب شرب سالم برای همه شهروندان در همه شهرستان است به همین منظور واحد مهندسی بهداشت محیط شهرستان به صورت روزانه PH آب را در مناطق مختلف آزمایش می‌کنند و اگر مشکلی وجود داشته باشد بلافاصله اعلام و تا رفع ایراد پیگیری می‌کنند.

رییس مرکز بهداشت شهرضا تصریح کرد: تاکنون همه آزمایشهای میکروبی و شیمیایی و کلرباقیمانده انجام شده از آب شرب شهرضا نشان می‌دهد که این آب کاملاً سالم بوده و بر اساس استانداردهای بهداشتی کشور است.

موسوی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون هیچ موردی از طغیان بیماریهای منتقله از آب در شهرستان گزارش نشده است.

محسن گلابی – فرماندار شهرضا هم با اشاره به سلامت و بهداشتی بودن آب شرب این شهرستان اظهار کرد: تنها  EC چاه حفر شده اندکی بالا بود که در حال حاضر از مدار خارج شده تا اقدامات لازم برای نیز برای اختصاص اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان جهت خرید دستگاه آب شیرین کن برای آن انجام شده است.

وی تصریح کرد: قرار شد تا ۳ حلقه چاه جدید در مناطق مختلف شهرستان حفاری و با لایروبی چاه‌های قبلی برای استمرار آبرسانی در شهرستان اقدام شود اما مهمترین مسئله در این زمینه رعایت الگوی مصرف از سوی همه شهروندان در شهرستان است.

فرماندار شهرضا اظهار کرد: در حال حاضر هیچ انشعابی از آب شرب شهرستان برای آبیاری فضای سبز استفاده نمی‌شود و تلاشها برای استمرار توزیع آب سالم در شهرستان همچنین ادامه داد.

کد خبر 315762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.