از وزارت کشاورزی تا ورزش؛ کشاکش تخصص و تجربه

محمود حجتی و مسعود سلطانی فر، مدارک تحصیلی مرتبطی با حوزه های وزارتی خود ندارند؛ اما در عین حال تجارب و سوابقی دارند که انتقاد از آنها را تا حدی دشوار می سازد.

خبرگزاری ایمنا- گروه سیاسی- اعظم ملایی: حسن روحانی، رئیس دولت دوازدهم که دوره گذشته در روز مراسم تحلیف اسامی وزاری پیشنهادی خود را به مجلس تقدیم کرد، امسال نیز از مهلت دو هفته ای خود بعد از مراسم تحلیف استفاده نکرد و کوشید زودتر از موعد و تنها سه روز پس از ادای سوگند ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی، فهرست وزرای پیشنهادی خود را برای حضور در کابینه دولت دوازدهم به مجلس تقدیم کند. روحانی همچنین روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد هم‌زمان در حکمی جداگانه اسحاق جهانگیری را در سمت معاون اول ریاست جمهوری ابقا کرد.

بر اساس فهرستی که در رسانه‌ها از اسامی ۱۷ وزیر پیشنهادی منتشر شده، برخی از وزرای پیشنهادی چهره های جدید و برخی نیز همان وزرای دوره پیش هستند. در فهرست ارائه‌شده برای هشت وزارتخانه شامل وزارت دفاع، ارتباطات، نیرو، اقتصاد، آموزش و پرورش، دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و همین طور صنعت، معدن و تجارت وزرای جدید معرفی شده است. در شرایطی که یکی از شعارهای مهم حسن روحانی جوان گرایی و باز کردن فضا برای جوانان تحصیل کرده کشور بود، حال برای نخستین بار دهه شصتی ها نیز به کابینه راه یافته اند و جوان‌ترین عضو معرفی‌شده، محمدجواد آذری جهرمی، معاون سابق وزیر ارتباطات است که ۳۶ سال دارد. البته بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت نیز با ۶۵ سال سن مسن‌ترین نامزد پیشنهادی است. در حالی که حدود نیمی از رأی دهندگان به روحانی زنان بودند، هیچ وزیر زنی برای حضور در دولت جدید پیشنهاد نشده است. از سوی دیگر در شرایطی که رئیس دولت دوازدهم در سیب و سراوان در سیستان و بلوچستان بیشترین درصد آرا (۹۵ درصد) را به خود اختصاص داده و در مهرستان، خاش، نیکشهر، سراوان و میرجاوه از همین استان و بستک در هرمزگان هم رای روحانی بالای ۹۰ درصد بوده است؛ اما هیچ یک از وزرای پیشنهادی به این استان تعلق ندارند. همچنین تعداد وزرای اصفهانی نیز در کابینه دوازدهم نسبت به دوره های پیش کاهش یافته و در حالی که کابینه هاشمی رفسنجانی با حضور ۸ نفر وزیر اصفهانی در این زمینه رکورد دار بود، در این دوره تنها ۳ نفر از وزاری کابینه به نصف جهان تعلق دارند. اما وزرای پیشنهادی روحانی چه کسانی هستند؟ کارنامه سیاسی و اجرایی آنها چگونه است و دارای چه سوابق و عملکردی هستند؟ اینها سؤالاتی است که خبرگزاری ایمنا می کوشد در قالب یک سلسله گزارشهای جداگانه به تحلیل و بررسی آنها بپردازد و مخاطبان خود را با جزئیات عملکرد وزرای پیشنهادی آشنا کند.

محمود حجتی؛ وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی

با وجود آنکه تا قبل از معرفی وزرای پیشنهادی حسن روحانی برای دولت دوازدهم، بسیاری از رسانه ها از کنار رفتن محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم، از ترکیب کابینه سخن می گفتند؛ اما حسن روحانی که ظاهراً از عملکرد این وزیر نجف آبادی ۶۲ ساله در دولت یازدهم راضی بوده، بار دیگر نیز وی را به‌عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. محمود حجتی  از سابقه‌دارترین مدیران اجرایی در کابینه پیشنهادی دوازدهم است که سابقه سه دوره وزارت در وزاتخانه‌های کشاورزی، راه و ترابری و جهاد سازندگی را در کارنامه خود دارد و از او به عنوان تنها اصلاح‌طلب رسمی دولت یازدهم نام برده می‌شود.

کارنامه حجتی در وزارت جهاد کشاورزی با اما و اگرهای بسیاری مواجه است؛ افزایش رشد اقتصادی در حوزه کشاورزی در طول چهار سال گذشته و ایجاد رکورد ۲۱ میلیون تن تولیدات کشاورزی در طول این چهار سال،  افزایش خرید تضمینی گندم، افزایش ظرفیت سردخانه‌ها و مواد خام نهاده‌های کشاورزی و نیز ساماندهی منابع تولید یعنی آب و خاک از جمله اقدامات مثبت حجتی در دوره وزارتش در جهاد کشاورزی بوده اند.

 با این وجود، برخی انتقادات جدی نیز بر عملکرد وی وارد است. حجتی مهندس عمران است و بنابراین نخستین انتقاد وارد برانتخاب روحانی برای وزارت جهاد کشاورزی این است که چرا بر افرادی با رشته های غیر مرتبط تأکید دارد و یک دکترا یا حداقل مهندس کشاورزی را برای احراز پست وزارت  جهاد کشاورزی معرفی نکرده است.  مشکلات عدیده‌ در بازار تولید وعدم توازن محصولات کشاورزی که به صورت کمبود و یا مازاد محصولات کشاورزی همچون سیب زمینی، پیاز یا گوجه نمود پیدا می کند و سبب افزایش یا کاهش بی رویه قیمت آنها در بازار می شود، ادامه واردات گندم و شکر به کشور و عدم دستیابی به خودکفایی در زمینه این محصولات استراتژیک، خرید میوه از بازارهای خارجی و عدم خریداری محصولات داخلی در زمان برداشت، عدم ایجاد تمهیدات برای جریمه کشاورزانی که محصولات‌شان دچار سرمازدگی و خشکسالی شده  و همچنین عدم نظارت و ساماندهی تولید محصولات کشاورزی و در نتیجه   برگشت خوردن برخی محصولات صادراتی ایران به کشورهای همسایه(از جمله برگشت کامیونهای هندوانه های صادراتی به عمان به دلیل استفاده غیر مجاز از کودهای شیمیایی درآنها) از جمله ایرادات وارد به وزارت جهاد کشاورزی تحت نظر محمود حجتی هستند.

بر اساس چنین انتقاداتی است که حجتی برنامه هایی شامل تولید محصولات و نهاده های راهبردی، توسعه زنجیره‌ها و مدیریت کلان بازار و توسعه تشکل‌ها، حفاظت و صیانت از منابع طبیعی و عملیات آبخیزداری و توسعه زیرساخت‌ها، پشتیبانی و انتقال دانش نوین و تداوم اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی را به عنوان اهداف اصلی خود برای دولت دوازدهم اعلام کرده است. حال باید دید با وجود چنین پیشینه و برنامه هایی، حجتی که برخی او را پدر کشاورزی ایران و صاحب تجارب ارزنده در این حوزه داشته می دانند، خواهد توانست باز هم نظر مثبت نمایندگان مجلس را جلب کند؛ یا اینکه انتقادات وارد بر عملکرد وی، مجلس را به سوی فردی جوان تر با تخصص و تجربه مرتبط متمایل خواهد کرد.

مسعود سلطانی فر؛ وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان

مسعود سلطانی فر از دیگر وزاری پیشنهادی حسن روحانی است که تخصص تحصیلی او ارتباط چندانی با حوزه وزارتی اش ندارد. سلطانی فر دارای لیسانس و فوق لیسانس علوم سیاسی و دکترای نیمه تمام مدیریت و برنامه ریزی توسعه است. سمتهای مدیریتی و اجرایی وی پیش از تصدی پست وزارت ورزش و جوانان، بیشتر سیاسی و امنیتی بوده و از جمله او از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۸۸ همواره یا معاون سیاسی – امنیتی استاندار بوده(فارس، همدان و هرمزگان) و یا استاندار(در سه استان گیلان، زنجان و مرکزی). بعد از این سالها نیز عضویت شورای شهر و پست مشاور رئیس جمهور را تجربه  و در نهایت در آبان ۱۳۹۵ به یکباره به عنوان وزیر ورزش و جوانان در دولت یازدهم برگزیده شد و حال نیز برای همین سمت در دولت دوازدهم معرفی شده است.

با وجود چنین سابقه ای، سلطانی فر در ‌مدت کوتاه تصدی خود در وزارت ورزش توانسته است اقدامات مفید و چشمگیری انجام دهد؛ از جمله اینکه او تمرکز زیادی بر فراهم کردن شرایط لازم برای موفقیت بانوان کشور در رشته های مختلف ورزشی قرار داده در همین زمان کوتاه وزارت او در سازمان ورزش و جوانان،  ٦ رشته در ورزش زنان(بسکتبال، کشتی، سه‌گانه، مچ‌اندازی، جوجیتسو و اسکواش) توانسته‌اند تأییدیه پوشش اسلامی خود را از فدراسیون‌های جهانی بگیرند. از سوی دیگر سلطانی فر نسبت به حل مشکل ورود زنان به ورزشگاه‌ها خوشبین است و بارها اعلام کرده که اگر همگرایی و همفکری لازم ایجاد شود، احتمال حضور زنان در ورزشگاه‌ها زیاد است.

پرداخت ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد وام ازدواج به جوانان در سال ۹۵، افزایش تعداد سازمان های مردم نهاد از  ۷۰ الی ۸۰ سازمان در چهار سال گذشته به ۲ هزار سازمان،  فعال نمودن   «خانه های جوان» با امکاناتی همچون کتابخانه، ساختمان پلاتو، فرهنگ سرا، سالن نمایش، سالن همایش، خانه سمن ها و ...  در بسیاری از استان ها در ۸ ماه گذشته و نیز افزایش تعداد دفاتر مشاوره ازدواج از حدود ۲۰۰ دفتر در سال ۹۵ به بیش از ۲۴۰ دفتر مشاوره از جمله دیگر فعالیتهای مثبت وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت ورزش و جوانان است که البته با توجه به تصدی کوتاه مدت سلطانی فر بر وزارت ورزش دولت یازدهم، کارنامه مثبت و درخشانی به حساب می آید.

در برنامه سلطانی فر برای دولت دوازدهم نیز با توجه به عنوان وزارت خانه ورزش و جوانان، برنامه های جداگانه ای برای جوانان و ورزش کشور طراحی شده است. در قسمت جوانان سلطانی فر تمرکز ویژه ای بر ساماندهی به امور جوانان با سیاست گذاری برای آنها بویژه  در حوزه هویت، اشتغال، ازدواج و اوقات فراغت دارد. در زمینه ورزش نیز او چالشهای فرهنگی بخش ورزشی،  تعداد زیاد پروژه های نا تمام، نقش کمرنگ بانوان در ورزش کشور و کمبود امکانات ورزشی برای معلولین و جانبازان را از مشکلات اساسی بخش ورزش می داند و برنامه اش را برای افزایش جمعیت نخبگان ورزشی (ارتقاء ورزش قهرمانی)، ترویج ورزش همگانی و دانش افزایی و ارتقاء فرهنگ و اخلاق ورزشی تنظیم کرده است.

کد خبر 315755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.