تشکیل خانۀ تئاتر، تنها راه حل مشکلات موجود در تئاتر است

نشست هم اندیشی هنرمندان و سرپرستان گروه های نمایشی با پرویز طاهری، معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان روز گذشته در سالن سینمای مجمتمع فرهنگی هنری فرشچیان، در حضور تعدادی از مسئولان ادارۀ ارشاد و انجمن هنرهای نمایشی و مدیر مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان برگزار شد.

به گزارش ایمنا، در جلسۀ صمیمانه ای که هیچ مجری و سخنرانی نداشت، امید نیاز نویسنده بازیگر و کارگردان، مدیریت جلسه را بر عهده گرفت و بی مقدمه گفت: باید اعلام کنم که مشکلات تئاتر اصفهان زیر ساختی است و از همین ابتدا از هنرمندان می خواهم که از مطرح کردن مشکلات شخصی پرهیز کنند تا جلسه، نتیجه ای اصولی داشته باشد.

وی تشکیل خانه تئاتر را مهمترین راه حل مشکلات موجود دانست و گفت: دو سال است که برای تشکیل این خانه تلاش می کنم و به تهران رفت و آمد دارم. این خانه کارگردانان، بازیگران، طراحان و همۀ افراد درگیر تئاتر را زیر یک سقف جمع می کند، برای آنها انجمن و هیئت مدیره های جداگانه تعریف می کند که پیگیر مشکلات صنفی شان باشند و اساسنامه ای دارد که همه براساس آن عمل می کنند، چیزی درست شبیه به آن چه در تهران و دیگر شهرهای کشور تحت عنوان خانه تئاتر فعالیت می کند.

نیاز با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه تشکیل خانه تئاتر، اظهار داشت: متاسفانه عدم ثبات مدیریت ها باعث شده کار تشکیل این خانه مدام عقب بیفتد و ما هر بار مجبوریم خودمان را برای مسئول جدید معرفی کنیم و برای او توضیح بدهیم که چه مشکلی داریم.

وی با انتقاد از نبود واحدی به نام واحد تئاتر در شورا و ادارۀ فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: ارتباط ما با مسئولان باید دو طرفه باشد اما نیست بنابراین ما پر از حرف می شویم و یکی یکی تئاتر را رها می کنیم کما اینکه کرده اند و بهترین های ما به شغل های دیگری روی آورده اند و جایگاه شان عوض شده است.

نیاز، با تاکید بر درخواست هموار کردن مسیر برای تشکیل خانه تئاتر از هنرمندانی که مایل بودند مشکلات خود را بیان کنند دعوت کرد تا روی صحنه بیایند.

میترا شریعت، اولین کسی بود که بلندگو را گرفت و از مدیران خواست کارمندهای خوب و بد خود را بشناسند.

وی تعیین سقف برای دریافتی آموزشگاه ها را دیگر خواسته خود عنوان کرد و از مسئولان اداره ارشاد خواست که خلاء های قانونی را در زمینۀ تخلفات آموزشگاه ها پر کنند.

رادمهر کشانی دیگر سرپرست حاضر در جلسه پس از این سخنان روی صحنه رفت و گفت: ما دوست داریم مسئولان هنری شهر را حین اجرای نمایش هایمان ببینیم.

وی مشکل نبود سالن تئاتر را اصلی ترین مشکل هنرمندان اصفهان دانست و گفت: تا کی باید برای اجرای ساعت ۸، سالن را ساعت ۷:۴۵ دقیقه به ما بدهند و کولرها و چراغ ها را حتی وقتی تماشاچی هنوز توی سالن نشسته خاموش کنند به این دلیل که هزینۀ قبض برق شان زیاد نشود؟

کشانی، نبود امنیت شغلی را دیگر مشکل هنرمندان تئاتر عنوان کرد و گفت: ما به سختی در سال ۹۰ فرشچیان را مملو از مخاطب کردیم به واسطۀ اجراهای قوی ای که در این سالن شد اما وقتی کارگردان های تازه کار را برای اجرا به این سالن هدایت کردند مخاطب ریزش پیدا کرد.

وی نبود ساز و کار معین برای تعیین قیمت بلیت ها را دیگر مشکل موجود دانست و گفت: برای ما هنوز مشخص نیست که این قیمت گذاری ها بر چه اساسی تعیین می شود.

کشانی در پایان اظهار داشت: کار اکنون به جایی رسیده که پول حرف اول را می زند و هر کس از عهدۀ کرایۀ سالن بر بیاید او کارگردان می شود و هر کس از عهدۀ پرداخت برنیاید ولو آدم حرفه ای باشد، گوشه نشین می شود.

امید نیاز در ادامۀ اظهارات کشانی، گفت: ما نباید راه را برای دیگران ببندیم. اگر سیستم اصولی باشد و سالن ها درجه بندی شوند این مشکل حل می شود.

پیمان کریمی، دیگر هنرمندی بود که با لهجۀ شیرین زنجانی مقایسه ای بین سالن های تئاتر در اصفهان و زنجان کرد و گفت: در زنجان ما تئاتر شهری با سن گردان داریم و سالن هایی که هیچکدام به بخش خصوصی واگذار نشده اند و هنرمندان به راحتی در این سالن ها اجرا دارند.

وی زیاد شدن واسطه ها در بحث ادارۀ سالن ها توسط بخش خصوصی را دیگر مشکل موجود خواند و گفت: این رویکرد به ضرر هنرمندان است.

کریمی خواستار نظارت حین اجرا از سوی ادارۀ ارشاد شد و گفت: نظارت نباید به مرحلۀ بازبینی منحصر شود.

این کارگردان همچنین ضمن درخواست برای ایجاد یک سالن تئاتر ویژۀ هنرمندان تازه کار، از مسئولان ارشاد درخواست کرد درگرفتن مالیات از هنرمندان تجدید نظر کنند چرا که دیگر ارگان ها صرف آوردن نامه ای از اداره ارشاد از گرفتن مالیات صرف نظر می کنند و در این شرایط مناسب نیست که خود ارشاد مالیات بگیرد.

شفق کاظمی پس از پیمان کریمی روی صحنه حاضر شد و گفت: من دو سوال از مسئولان حاضر در جلسه دارم یکی این که اگر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری نتواند به ما سالن بدهد ما باید چه کنیم؟ هزینۀ اجرا در سالن های ارشاد بسیار زیاد است و وقتی سالن های شهرداری نیز پر است آیا به من اجازه می دهید دور یک زمین والیبال چادر بکشم و آنجا نمایشم را اجرا کنم؟

وی دیگر مشکل موجود را رشد آموزشگاه های فنی حرفه ای در کنار آموزشگاه هایی دارای مجوز از اداره ارشاد دانست و گفت: باید نظارتی بر تدریس رشته های بازیگری و کارگردانی و ... در مدارس و این آموزشگاه های فنی حرفه ای باشد و جلوی آن گرفته شود.

احسان جانمی، مدیر سالن نمایش اصفهان سپس روی صحنه رفت و گفت: شاید امروز بخشی از مشکلات هنرمندان به من برمی گردد، البته همیشه بخشی از مشکلات به من برمی گردد!

وی اظهار داشت: افتخار می کنم که بالاترین تولید تئاتر را در شهر دارم، افتخار می کنم که در جشنواره های بسیاری شرکت کرده ام و اگر کسی با اجارۀ سالن نمایش توسط من مشکل دارد بگوید چرا وقتی با قیمتی پایین تر، این واگذاری به انجمن هنرهای نمایشی پیشنهاد داده شد، نپذیرفت؟

وی سیاهی لشکر درست کردن از پیرمردها را مشکل حاضر دانست و گفت: جوان ها مشکل ما نیستند اتفاقا تعداد تماشاچی آن ها بیشتر از دیگران است و من با افتخار به آن ها سالن می دهم.

جانمی با اشاره به ساز و کار تهران، گفت: در تهران بزرگترها در تماشاخانه ها اجرا می کنند و تئاتر شهر دست جوان هاست نباید با اجرای جوان ها در سالن های اصلی مشکل داشته باشیم. ایراد ما به هیچ وجه نباید به شورای نظارت باشد که کارشان را درست انجام می دهند.

وی افزود: سیاست کلان ارشاد با توجه به سیاست اصل ۴۴ قانون اساسی، واگذاری سالن ها به بخش خصوصی است مگر اینکه انجمن هنرهای نمایشی آن سالن را اجاره کند که در اصفهان چنین اتفاقی نیفتاد و هیچ کس اعتراضی نکرد و اکنون که من به قیمتی بیشتر آن را اجاره کرده ام این اعتراض های مداوم درست نیست.

جانمی در پایان از ارشاد خواست که قانون را در مورد جشنوارۀ استانی رعایت کند و اگر نمایشی دیر به اجرا رسید آن را با چشم پوشی قبول نکند.

وی از هنرمندان خواست مشکلاتشان را خودشان حل کنند و وقتی اصفهان جواب نمی دهد حل مشکلات را از تهران پیگیری کنند.

امید نیاز پس از این سخنان توسط جانمی، گفت: یک سوال احتمالا پیش می آید و آن این است که اگر احسان جانمی سالن نداشت باز هم همین حرف ها را به ما می زد؟... ادامه دارد

کد خبر 315725

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.