پایان یک زندگی/سایه شوم خیانت بر سر زندگی‌های ایرانی

طی تحقیقات اخیر، آمارها و گزارش‌ها نشان می‌دهند در دهه گذشته خیانت به همسر در جامعه ما بسیار تلخ و فاجعه‌بار بوده، خیانت‌هایی که ناشی از فقدان عشق و علاقه، سهل‌انگاری همسر، بی‌خطر دانستن اصل خیانت و زیاده‌خواهی است.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، با صدای منشی دادگاه از جا می‌پرد، بی‌اختیار به حماقت خود لبخند می‌زند و آرام و امن قدم برمی‌دارد.

سارا جوان، تحصیلکرده و امروزی است اما داستان زندگی‌اش سوهان روح آدم‌هایی است که طعم تلخ خیانت را چشیده‌اند او داستان زندگیش را این‌گونه روایت می‌کند: با سعید در یک میهمانی خانوادگی آشنا شدم، پسر دوست پدرم بود و دورادور می‌شناختمش اما در این میهمانی نخستین بار بود که از نزدیک می‌دیدمش کم‌کم ارتباط نزدیکی بینمان برقرار شد و بعد از چند ماه آشنایی به من پیشنهاد ازدواج داد.

چشمانش قرمز شد، سرش گیج رفت دستش را گرفتم، قاضی از او خواست که بنشیند: کشمکش‌های زندگی ما از روزی آغاز شد که نگین فرامرزی منشی شرکت سعید شد دختری که ظاهر و رفتاری شایسته نداشت، کنجکاوی و شک به جانم افتاده بود و لحظه لحظه زندگی را به کامم تلخ می‌کرد تا اینکه سعید برای افتتاح یک پروژه به سفر رفت.

بغض گلویش را می‌گیرد اما خودش را کنترل می‌کند و می‌گوید: دوستم با من تماس گرفت و گفت که سعید را با خانمی در رستوران هتلی در اصفهان دیده که دو نفری با هم شام می‌خوردند، کنجکاو شده و دیده که بعد از صرف شام تنها یک کلید گرفتند و به یک اتاق رفتند. وقتی از اطلاعات هتل در این مورد سؤال کرده پاسخ این بوده که ما تنها به زن و شوهرها با مدارک معتبر اتاق مشترک می‌دهیم جرأتش را نداشتم با خانواده‌ام موضوع را در میان بگذارم چون پدرم اعتقاد داشت دختر با لباس سفید به خانه همسر می‌رود و با کفن برمی‌گردد برای همین خودم را در خانه حبس کردم و فقط اشک ریختم حول و حوش ساعت 5 عصر کلید در چرخید و سعید وارد منزل شد.

سارا ادامه می‌دهد: با داد و فریاد و کوبیدن مشت به دیوار از او پرسیدم که از چه زمانی با منشی‌اش رابطه دارد، سعید انکار می‌کرد ولی وقتی به او گفتم که همه ماجرا را می‌دانم گفت که نتوانسته خودش را کنترل کند و برای مدت 6 ماه صیغه‌اش کرده است، حالا زن دیگری در نگاه، عطر و احساس مردی که دوستش داشتم شریک شده است، سعید اصرار داشت که زندگیمان را خراب نکنم اما می‌دانستم از ترس آبروریزی می‌گوید که دوستم دارد وقتی بیشتر تحقیق کردم متوجه شدم رابطه نگین و سعید فراتر و طولانی بوده حالا خودم را برای بزرگ‌ترین تصمیم زندگی‌ام آماده کردم و راهی جز طلاق ندارم.

تکثیر قارچ خیانت در برخی خانواده‌های ایرانی

زهرا لاهیجانیان روانشناس و آسیب‌شناس حوزه خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با انتقاد از گستردگی دامنه خیانت در خانواده‌های ایرانی می‌گوید: خیانت رابطه‌ای رازگونه و مخفیانه است که فرد از شریک مقابلش پنهان می‌کند، این موضوع از رابطه عادی ایجاد و آنقدر تکرار می‌شود تا به خیانت منجر شود در واقع انرژی، زمان و صمیمیتی که انتظار می‌رود افراد با شریک زندگی‌شان تقسیم کنند به شریک دیگر انتقال می‌دهند.

وی در ادامه با برشمردن انواع خیانت اظهار می‌کند: خیانت ذهنی یعنی فرد فقط در ذهن و احساسات خود درگیر شخص دیگری است و چون شخص دوم برایش جذاب است، کم‌کم از همسرش کناره‌گیری می‌کند.

این روانشناس با تشریح خیانت رفتاری و کلامی خاطرنشان می‌کند: خیانت رفتاری آشکار انجام می‌شود، مثلا فرد در محل کار با همکار متاهلش ارتباط عاطفی و جنسی دارد اما در خیانت کلامی یا اینترنتی در چت و ویس مسائل عاطفی و جنسی مطرح می‌شود و این نوع خیانت فیزیکی نیست.

لاهیجانیان ادامه می‌دهد: خیانت، در همه کشورها با توجه به هنجارهای اجتماعی و رفتاریشان اتفاق می‌افتد و فضای مجازی به رشد آن کمک می‌کند اما سبک زندگی مردم ایران تغییر کرده است و قبح خیانت در حال از بین رفتن است.

دلبستگی ناایمن ریشه در کودکی افراد دارد

این آسیب‌شناس خانواده با اشاره به دلایل خیانت می‌گوید: اخیرا تمایل به تنوع‌طلبی بین ایرانیان زیاده شده همچنین خیانت ناشی از ازدواج‌هایی است که هیچ عشق و علاقه‌ای بین زوجین نیست و فقط به اجبار خانواده یا به خاطر دوستی قبل از ازدواج که لو رفته است تن به ازدواج داده‌اند.

لاهیجانیان در ادامه تصریح می‌کند: دلیل دیگر بروز خیانت انتقام است مثلا فردی متوجه شده شریک زندگی‌اش خیانت کرده پس در انتقام از او به این کار تن می‌دهد همچنین دلیل دیگر نداشتن امنیت در رابطه زناشویی و دلبستگی ناایمن با شریک زندگی است که به دوران کودکی و کمبود دلبستگی عاطفی به مادر و در دسترس نبودن مادر در سه سال اول زندگی ربط دارد.

وی در ادامه ناایمن بودن هر دو زوج را عامل جدایی آنها می‌داند و اظهار می‌کند: در چنین زندگی‌هایی فرد کنار شریک زندگی جدید قرار می‌گیرد چون نمی‌تواند با شریک زندگی قبلی‌اش صمیمیت عمیق داشته باشد و تعهدی هم نسبت به او ندارد در واقع اگر حداقل یکی از طرفین امن باشد این زندگی پایدار خواهد ماند.

ردپای ماهواره‌ در عشق‌های مثلثی

این روانشناس با انتقاد از رویکرد رسانه‌ها در آگاه نکردن مردم از آسیب‌های ماهواره و رسانه‌های مجازی خاطرنشان می‌کند: سریال‌ها و فیلم‌های ماهواره‌ای با رویکرد سرگرمی وارد محیط خانواده‌ها شد و با نوع لباس، آرایش، تجملات ظاهری و تبلیغات توانست قبح فضای خیانت را برای مردم ایران بریزد و آنها وارد روابط مثلثی کند و بعد از آن هم شبکه‌های مجازی این موضوع را تقویت کرد.

لاهیجانیان با انتقاد از جو گروه‌های مختلط در فضای مجازی می‌گوید: مثلا گروه‌های مجازی فامیلی برای ارتباط بیشتر ایجاد شده و خانم یا آقا در مهمانی‌ها با توجه به شرایط رفتاری همسرش متوجه می‌شود با یکی از خانم‌ها یا آقایان فامیل از این طریق ارتباط برقرار کرده در واقع مخفی‌کاری این ارتباط‌ها به خیانت جذابیت داده است در صورتی که در رابطه همسران، همان اندازه که حریم بین گوشی والدین با فرزندان وجود دارد و فرزندان نباید گوشی والدین خود را ببینند، نباید حریم شخصی بین همسران وجود داشته باشد، یعنی گوشی باید برعکس فرزند هر زمان که همسر خواست در اختیارش قرار بگیرد.

وی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از دلایل بروز خیانت در دسترس نبودن یکی از طرفین است وقتی همسر برای برقراری روابط عاطفی در اختیار نباشد فرد دیگری این‌ کار را انجام می‌دهد همچنین وقتی فرد در کنترل وسوسه‌هایش ضعیف باشد با دیدن هرکس جذب او می‌شود که مصرف الکل و مواد مخدر به این کار دامن می‌زند.

این پژوهشگر هیجان‌طلبی را یکی دیگر از دلایت خیانت می‌داند و اظهار می‌کند: در اختلال های خلقی زمانی که فرد در فاز شیدایی قرار می‌گیرد میل جنسی‌اش زیاد می‌شود، شور و نشاط بالایی پیدا می‌کند، انرژی‌اش بالا می‌رود و الزاما می‌خواهد با کسی رابطه برقرار کند.

لاهیجانیان با تشریح مداخلات روانشناسی در خیانت خاطرنشان می‌کند: روانشناسان سعی می‌کنند با نشان دادن دورنمای زندگی فرد، او را به حالت اولیه برگردانند اما در شرایطی که فرد اصرار به خیانت دارد و شریک اولیه زندگی‌اش را نمی‌خواهد، لزوما باید جدا شوند.

وی در ادامه تصریح می‌کند: فردی که وارد زندگی دیگران می‌شود همیشه در دسترس است و نیاز طرف مقابلش را می‌داند و چیزی را به او می‌دهد که همسرش در زندگی یکنواختشان نمی‌دهد.

این روانشناس با ذکر یک مثال توضیح می‌دهد: اکثر اوقات فردی که وارد زندگی دو نفر می‌شود از نظر ظاهر، شخصیت و فرهنگ در حد شریک اولیه زندگی نیست این به این خاطر است که محبت همسر در زندگی مشروط به انجام کاری است در صورتی که نفر سوم به عنوان دوست دختر، همسر دوم و یا پارتنر جنسی محبت بی‌قید و شرط می‌دهد.

وی با نقد جو زندگی در اصفهان می‌گوید: چون افسردگی و وسواس بین بانوان اصفهانی شایع است آقایان به سمت خیانت گرایش پیدا می‌کنند بعضی وقت‌ها همسران به هم‌کاری ندارند اما یکی از طرفین مدام به فرزندان درگیری دارند و همین باعث به هم ریختگی طرف مقابل می‌شود.

لاهیجانیان با انتقاد از برخی قوانین که علیه زنان است، اظهار می‌کند: اگر زنی به همسرش خیانت کند خانواده‌اش از او حمایت نمی‌کنند، همه او را طرد می‌کنند و شوهرش باید در مورد او تصمیم بگیرد و سرانجام ناگزیر است به طلاق و تنهایی رو بیاورد در صورتی که اگر مرد خیانت کند زن به خاطر فرزندان و حفظ زندگی‌اش می‌ماند.

دختران اصفهانی کمال‌طلب هستند

وی ادامه می‌دهد: جامعه ما در حال گذار از سنت به مدرنیته است که بدترین دوران برای هر کشوری همین گذار است در واقع کلیشه‌های جنسیتی در ایران هنوز هست قبل از ازدواج مردان حق دارند رابطه جنسی داشته باشند اما در مورد زنان اینطور نیست.

این آسیب‌شناس خانواده با اشاره به عوض شدن خط قرمزهای افراد مذهبی می‌گوید: اخیرا بعضی از بانوان باحجاب و چادری حدود و خط قرمز را رعایت نمی‌کنند و خیلی راحت با نامحرم ارتباط برقرار می‌کنند تا جایی که در موسسه‌های مذهبی و فرهنگی شهر اختلاط زنان و مردان مذهبی دیده می‌شود.

لاهیجانیان دختران اصفهان را کمال طلب معرفی و خاطرنشان می‌کند: وقتی دختران منتظر پسرانی هستند که ایده‌آل زندگی باشند و به نتیجه نمی‌رسند، کمال طلبیشان از بین نمی‌رود ولی نیاز به ازدواج و برقراری رابطه بیشتر می‌شود در نتیجه به سمت کوچکترین تمایل ولو از سمت مردان متاهل می‌روند.

باید دانست اگر زن و شوهر بخواهند رابطه زناشویی‌شان را حفظ کنند قدم‌های بعدی سخت‌تر و مهم‌تر هستند. نجات و حفظ رابطه‌ای که از خیانت آسیب دیده است نیاز به همدلی هر دو نفر دارد و این هدفی نیست که به تنهایی به آن برسید در واقع تشخیص انگیزه‌های اصلی خیانت و حرف زدن درباره آن بسیار مهم است، درست است که گفت‌وگو درباره داستان خیانت باعث مطرح شدن حرف‌هایی می‌شود که نه گوینده و نه شنونده تحمل شنیدن آن را ندارند اما هرچه به مسئله پرداخته نشود مشکلات پیچیده‌تر می‌شوند. مشاوره برای زوج‌هایی که تردید دارند و نمی‌توانند احساسات‌شان را درست بشناسند و نگران آینده رابطه‌شان هستند بسیار ضروری و کمک‌کننده است.

کد خبر 315708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    4 0
    صیغه کردن خیانته ؟
  • زهره IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    0 1
    به نظر من کاملا خیانت است