ساخت اولین آزمایشگاه میکروفلوید با فناوری چاپ سه‌بعدی

محققان دانشگاه BYU‌ در آمریکا اولین دستگاه میکروفلوید را که در ابعاد کوچکتر از ۱۰۰ میکرومتر کارآیی دارد، با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی ساختند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا و به نقل از ساینس، دستگاه‌های میکروفلوید، تراشه‌های کوچکی هستند که با استفاده از کانال‌های میکروسکوپی موجود درون دستگاه، نشانه‌های زیستی بیماری‌ها، سلول‌ها و سایر ساختارهای کوچک را در نمونه‌هایی مانند خون شناسایی و طبقه‌بندی می‌کنند. 
با توجه به این که چاپگرهای سه‌بعدی و رزین‌های موجود در بازار امکان تولید کانال‌های بسیار کوچک با ابعاد مناسب برای دستگاه میکروفلوید را فراهم نمی‌کردند، محققان برای تولید این دستگاه ابتدا یک چاپگر سه بعدی بسیار دقیق ساختند که امکان چاپ سه‌بعدی را با وضوح بسیار بالا فراهم می‌کند. سپس نوعی رزین سفارشی ارزان‌قیمت ساختند تا با استفاده از آن دستگاه را چاپ کنند.
این چاپگر سه‌بعدی از یک لامپLED با اندازه۳۸۵ نانومتر بهره می‌برد که در مقایسه با چاپگرهای متداول مجهز به LED با اندازه ۴۰۵ نانومتر، گزینه‌های بیشتری را برای انتخاب جاذب UV‌ مورد استفاده در ترکیب رزین در اختیار می‌گذارد. محققان در این تحقیقات زیرساخت جدیدی را ایجاد کرده‌اند که روش های متداول چاپ سه‌بعدی را برای تولید دستگاه‌های میکروفلوید به چالش می‌کشد. در این دستگاه پیشرفته کانال‌هایی به اندازه ۱۸ تا ۲۰ میکرومتر تعبیه شده است که آن را به یک آزمایشگاه میکروفلوید واقعی تبدیل می‌کند. این فناوری جدید، زمینه را برای تولید انبوه تجهیزات تشخیصی با قیمت ارزان فراهم می‌کند. 
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Lab on a Chip منتشر شده است.

کد خبر 315695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.