۳۰ درصد افراد جامعه  به سوءهاضمه مبتلا هستند

سوءهاضمه به احساس ناراحتی و درد در قسمت فوقانی شکم اطلاق می‌شود که در بیشتر موارد هیچ علتی برای آن پیدا نمی‌شود.

به گزارش گروه علم وفناوری خبرگزاری ایمنا،  سوء هاضمه یک درد گوارشی بدون زخم است و با علائمی احساس درد و سیری زودرس هنگام خوردن، سوزش شکم، نفخ، احساس گاز زیاد در شکم، تهوع، استفراغ خونی و ترش کردن غذا همراه است.

 هر چند که سوء هاضمه مشکلی شایع است، ولی ممکن است از فردی به فرد دیگر فرق کند.

علائم سوء هاضمه ممکن است هر روز و یا فقط گاهی اوقات بروز کند اما  با رعایت دستورات طب سنتی سوء هاضمه را می توان کنترل کرد.

سوء هاضمه در هر سنی و بر هر جنسیتی تاثیر می گذارد، اگر سوء هاضمه به همراه کاهش وزن، اسهال با خون یا بدون خون، کاهش اشتها، خون در مدفوع باشد، باید فورا به پزشک مراجعه کرد چون ممکن است نشانه ای از تهدید زندگی می باشد.

یک متخصص طب سنتی معتقد است که سوء هاضمه مجموعه ای از شکایت های دستگاه گوارش است

دکتر محمد انصاری پور در گفتگو با خبرنگار ایمنا درباره اهمیت این بیماری می گوید:۳۰ درصد افراد جامعه مبتلا به سوءهاضمه هستند.

وی تصریح می کند: از دیدگاه طب سنتی سوء هاضمه اُمّ الامراض است، یعنی باعث بیماری های دیگری مثل سردرد، سرگیجه، یبوست، بیماری های مفصلی، بیماری های پوستی و حتی نازایی شود.

متخصص طب سنتی با بیان اینکه سوءهاضمه می تواند به دلیل نجویدن کامل غذا، مصرف بیش از حد ادویه و غذاهای پر چرب و سیگار کشیدن اتفاق افتد، ادامه می دهد: استفراغ‌های مداوم، یکی از علائم هشداردهنده سوء هاضمه است.

وی تاکید می کند: افراد مبتلا به سوء هاضمه باید از مصرف داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی، آسپرین و ایبوبروفن خودداری کنند چرا که ممکن است این افراد زخم معده داشته و با مصرف این داروها دچار خونریزی شوند.
دکترانصاری پور اظهارمی کند: افرادی که دچار اشکال در سیستم عصبی هستند با غذا خوردن معده آنها تحریک شده و باعث می‌شود که غذا با حرکات معده به سمت روده باریک رانده شود و اگر این سیستم به خوبی کار نکند باعث می‌شود که کار تخلیه معده به خوبی انجام نگیرد همچنین این افراد با بیشتر غذا خوردن احساس می‌کنند که معده آنها دچار کشش شده و احساس درد در ناحیه معده خود می‌کنند.
وی با بیان اینکه وجود عفونت هلیکوباکتر در معده فرد می‌تواند ایجاد زخم معده و اثنی عشر کند، اضافه می کند: بین این عفونت با سوء هاضمه هم می‌تواند رابطه ای وجود داشته باشد.

سوءهاضمه شایع‌ترین بیماری گوارشی در کشور
این متخصص طب سنتی بر این باور است که بهترین درمان برای این بیماران این است که به آنها اطمینان دهیم که بیماری خطرناکی ندارند اما باید اطلاعات کافی از علائم هشداردهنده این بیماری داشته باشند و به صورت مستقیم با پزشک خود صحبت کنند.
وی در ادامه اظهار می کند: گاهی برای این بیماران مشاوره روانشناسی درخواست می‌شود چرا که برخی افراد ممکن است به دلیل استرس شدید و یا افسردگی و هیجانات روحی و روانی دچار سوء هاضمه شده باشند.
دکترانصاری پور درباره رژیم های درمانی این افراد گفت: افراد مبتلا به سوء هاضمه بایستی در عادات غذایی خود تغییراتی ایجاد کنند و از مصرف غذاهای چرب که تخلیه معده را سخت تر می‌کند خودداری کنند، غذاهای با حجم کم در وعده‌های بالا مصرف کنند و از خوردن غذاهایی که احساس سوء هاضمه را بدتر می‌کند پرهیز نمایند که البته حساسیت افراد به غذا فرق می‌کند اما باید بدانیم که تمام گروه های غذایی را نباید یکدفعه قطع کنند و در این مورد با پزشک خود مشورت کنند.
وی یادآور می شود: با توجه به اینکه ۳۰ درصد مردم از سوء هاضمه در کشور رنج می‌برند، می‌توان گفت این مشکل به عنوان شایع‌ترین بیماری گوارشی در کشور به شمار می‌رود، همچنین بیشترین علت مراجعه بیماران به پزشکان متخصص گوارش است.

این متخصص طب سنتی یادآور می شود: رفلکس معده، سندروم روده تحریک پذیر و اختلالات دفعی از دیگر مشکلات شایع گوارشی میان مردم است که ناراحتی‌های زیاد جسمانی برای آنان به همراه دارد.

مصرف فلفل سیاه به رفع سوءهاضمه کمک می‌کند

به گفته متخصصان تغذیه، رژیم غذایی مناسب و مصرف مواد غذایی ناسالم مشکلات گوارشی را افزایش می‌دهد به طوری که تند خوردن غذا، سرو غذا در زمان نامناسب، استفاده از فست‌فودها و انواع سس و نوشابه می‌تواند سبب بیماری‌های گوارشی در افراد شود.

همچنین استعمال سیگار از دیگر علل سوء هاضمه، رفلکس، مشکلات کبدی و دیگر بیماری‌های گوارشی می‌شود.

دکتر انصاری پور زندگی ماشینی، کم‌تحرکی و نداشتن برنامه غذایی مناسب را سه علت عمده بیماری‌های گوارشی برشمرده و می گوید:سندروم روده تحریک‌پذیر از دیگر بیماری‌های شایع گوارشی بوده که با اختلال دفع، اسهال، یبوست، دفع گاز زیاد روده و دل‌درد همراه است.

این متخصص طب سنتی تأکید می کند: با رژیم غذایی مناسب، کاهش استرس روحی، ‌ ورزش و عدم استعمال سیگار می‌توان از بیماری‌های گوارشی جلوگیری کرد.

وی دیگر راه‌های درمان سوءهاضمه را مصرف برخی ادویه‌ها مثل فلفل سیاه، هل، دارچین، زردچوبه می داند که به هضم غذا و رفع سوءهاضمه کمک می‌کند.

دکتر انصاری پور ادامه می دهد: برای درمان سوء هاضمه توصیه می شود که از جوشانده های سنتی مثل رازیانه استفاده کرد، همچنین مصرف جعفری نیز به هضم غذا کمک می کند.

وی با بیان اینکه مصرف فلفل سیاه نیز با ترشح اسید معده به هضم غذا و رفع سوءتغذیه کمک می‌کند، می افزاید: استفاده از زردچوبه در غذا برای درمان دردهای معده و نفخ کارساز است و به طور کلی مصرف برخی ادویه ها مثل زیره سیاه، گلپر، میخک، هل و آویشن برای رفع نفخ و سوءتغذیه موثر است.

متخصص طب سنتی خوردن بادرنجبویه را توصیه و تاکید می کند: این گیاه به همراه نعناع برای درمان بی اشتهایی و رفع سوءهاضمه مؤثر است.
وی افزود: مصرف زنجبیل، برگ بو و هل نیز برای درمان سوءهاضمه کارساز هستند چون از سوزش معده و دردهای ناشی از عدم هضم غذا جلوگیری می‌کنند.

دکتر انصاری پور یادآور می شود: خوردن هویج و نعناع و عرق‌هایی مثل زیره و پونه نیز موثر است. همچنین مصرف دارچین ضد استرس بوده و به هضم غذا کمک می کند.

کد خبر 315689

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.