فرهنگی های کابینه دوازدهم؛ معلم محور و فرا تهران گرا

برنامه بطحایی این است که با ارتقاء وضعیت معیشت معلمان و شأن اجتماعی آنها فضای معلم محوری را در کشور ایجاد کند، صالحی نیز معتقد است بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به عدالت در همه کشور توزیع شود و اتاق فکر این وزارت خانه نباید منحصر به تهران باشد.

خبرگزاری ایمنا- گروه سیاسی- اعظم ملایی: حسن روحانی، رئیس دولت دوازدهم که دوره گذشته در روز مراسم تحلیف اسامی وزاری پیشنهادی خود را به مجلس تقدیم کرد، امسال نیز از مهلت دو هفته ای خود بعد از مراسم تحلیف استفاده نکرد و کوشید زودتر از موعد و تنها سه روز پس از ادای سوگند ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی، فهرست وزرای پیشنهادی خود را برای حضور در کابینه دولت دوازدهم به مجلس تقدیم کند. روحانی همچنین روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد هم‌زمان در حکمی جداگانه اسحاق جهانگیری را در سمت معاون اول ریاست جمهوری ابقا کرد.

بر اساس فهرستی که در رسانه‌ها از اسامی ۱۷ وزیر پیشنهادی منتشر شده، برخی از وزرای پیشنهادی چهره های جدید و برخی نیز همان وزرای دوره پیش هستند. در فهرست ارائه‌شده برای هشت وزارتخانه شامل وزارت دفاع، ارتباطات، نیرو، اقتصاد، آموزش و پرورش، دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و همین طور صنعت، معدن و تجارت وزرای جدید معرفی شده است. در شرایطی که یکی از شعارهای مهم حسن روحانی جوان گرایی و باز کردن فضا برای جوانان تحصیل کرده کشور بود، حال برای نخستین بار دهه شصتی ها نیز به کابینه راه یافته اند و جوان‌ترین عضو معرفی‌شده، محمدجواد آذری جهرمی، معاون سابق وزیر ارتباطات است که ۳۶ سال دارد. البته بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت نیز با ۶۵ سال سن مسن‌ترین نامزد پیشنهادی است. در حالی که حدود نیمی از رأی دهندگان به روحانی زنان بودند، هیچ وزیر زنی برای حضور در دولت جدید پیشنهاد نشده است. از سوی دیگر در شرایطی که رئیس دولت دوازدهم در سیب و سراوان در سیستان و بلوچستان بیشترین درصد آرا (۹۵ درصد) را به خود اختصاص داده و در مهرستان، خاش، نیکشهر، سراوان و میرجاوه از همین استان و بستک در هرمزگان هم رای روحانی بالای ۹۰ درصد بوده است؛ اما هیچ یک از وزرای پیشنهادی به این استان تعلق ندارند. همچنین تعداد وزرای اصفهانی نیز در کابینه دوازدهم نسبت به دوره های پیش کاهش یافته و در حالی که کابینه هاشمی رفسنجانی با حضور ۸ نفر وزیر اصفهانی در این زمینه رکورد دار بود، در این دوره تنها ۳ نفر از وزاری کابینه به نصف جهان تعلق دارند. اما وزرای پیشنهادی روحانی چه کسانی هستند؟ کارنامه سیاسی و اجرایی آنها چگونه است و دارای چه سوابق و عملکردی هستند؟ اینها سؤالاتی است که خبرگزاری ایمنا می کوشد در قالب یک سلسله گزارشهای جداگانه به تحلیل و بررسی آنها بپردازد و مخاطبان خود را با جزئیات عملکرد وزرای پیشنهادی آشنا کند.

سید محمد بطحایی؛ وزیرپیشنهادی وزارت آموزش و پرورش

سید محمد بطحایی وزیرپیشنهادی ۵۴ ساله روحانی برای وزارت آموزش و پرورش، اهل تهران و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است و از مهرماه سال ۱۳۶۲ خدمتش را در آموزش و پرورش شروع کرده است.   وی در زمان سرپرستی «علی‌اصغر فانی» وزیر آموزش و پرورش در دولت یازدهم ابتدا به عنوان مشاور امور برنامه‌ریزی و هماهنگی وزیر منصوب شد و سه روز بعد از اخذ رای اعتماد فانی از مجلس در آبان سال ۹۲ از سوی وی به عنوان مدیرکل دفتر وزارتی انتخاب شد. او سالها معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش مهم ترین نهاد قانون گذاری در وزارتخانه بوده و همچنین معاونت برنامه ریزی و نظارت در دفتر ستادی، مسئولیت مرکز آموزش در سرپرستی مدارس خارج از کشور، مدیریت واحدهای آموزشی، معلمی، دبیری و امور تربیتی را نیز در کارنامه خود دارد.

در شرایطی که نظام آموزشی کشور از عدم کفایت و وجاهت کافی محتوای مطالب درسی و تغییرات مکرر و  مداوم آنها رنج می برد، بطحایی عضویت در کمیته های تخصصی حوزه های برنامه ریزی درسی٬ برنامه های توسعه٬ پژوهش های آموزشی و مشارکت در دهها طرح پژوهشی و مطالعاتی در حوزه آموزش و پرورش را در کارنامه خود دارد و روحانی امیدوار است که او بتواند با کسب رأی اعتماد نمایندگان، سامانی به وضعیت موجود آموزش و پرورش کشور ببخشد.

در شرایطی که بسیاری از وزیران پیشنهادی حسن روحانی به دلیل کلی بودن برنامه هایشان مورد نقد قرار گرفته اند، بطحایی کوشیده است در برنامه خود وضعیت موجود آموزش و پرورش کشور را به شکلی کمی و دقیق توصیف کند و سبب رویکرد خود برای گذار به وضعیت مطلوب تر را ارائه دهد. بطحایی سیطره «حافظه محوری» نسبت به سایر سطوح یادگیری در نظام آموزشی و پرورشی و نیز  وجود نابرابری در دستیابی به فرصتهای آموزشی و پرورشی برابر در مناطق مختلف کشور بویژه مناطق مرزی و محروم را از جمله مهمترین چالشهای وزارت آموزش و پرورش در ایران می داند. بر این اساس، وی هر چند وعده حذف کنکور را نداده؛ اما تنوع در شیوه های جذب دانشجو و گذار از کنکورگرایی افراطی در نظام آموزشی و عدالت در برخورداری از فرصت های برابر آموزشی برای تمامی دانش آموزان را از جمله اهداف خود برای دولت دوازدهم ذکر کرده است. توجه به وضعیت آموزشی قومیت های مختلف کشور و فراهم کردن زمینه های لازم آموزش براساس زبان قومیتی و ویژگیهای اجتماعی و جغرافیایی مناطق مختلف کشور از دیگر برنامه های قابل توجه وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت آموزش و پرورش است.

ایجاد «فضای معلم محوری» از طریق ارتقاء وضعیت معیشت معلمان و ارتقاء شأن اجتماعی معلم به عنوان یکی از اصلی ترین گروه های مورد اعتماد اجتماعی و نیز «توسعه سواد اطلاعاتی» از راه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوشمندسازی مدارس،  برخی دیگر از اهداف و برنامه های بطحایی هستند که در صورت موفقیت وی در کسب رأی اعتماد و عملیاتی شدن، می توانند تحولات بنیادی در وضعیت نابسامان کنونی آموزش و پرورش کشور ایجاد کنند.

از جمله مسائلی که در حاشیه رسیدگی به صلاحیت بطحایی در مجلس مطرح شد، چگونگی نقش وی در تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان بود که ظاهرا یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این رابطه از وی رفع اتهام نمود و اعلام کرد: «نقش بطحایی در تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان اثبات نشده ...و در بررسی‌ها به مستندات تخلف وی نرسیده‌ایم و اسمی از او مطرح نیست».

سید عباس صالحی؛ وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ۵۳ ساله و از اهالی شهر مشهد مقدس است. او دکتری کلام اسلامی با گرایش فلسفه دین دارد و از سابقه سردبیری نشریه‌های پگاه و حوزه و عضویت در هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی قم نیز برخوردار است.   صالحی در دولت اول حسن روحانی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، عملکرد او در طول حضورش در معاونت فرهنگی، اهالی فرهنگ و کتاب را تا حد زیادی به رضایت رساند .تعامل با اصحاب فرهنگ و نشر و همچنین ارتقای مشارکت با تشکل‌های مدنی نشر در اجرای مناسبت‌های فرهنگی؛ خصوصا مشارکت دهی در سیاستگذاری و واگذاری امور اجرایی نمایشگاه کتاب تهران به تشکل های نشر را باید از نقاط مثبت در کارنامه صالحی خواند.
یکی از ویژگی های بارز صالحی در پستهایی که بر عهده داشته این است که وی در رویه‌ مسئولیت‌هایش، اصل شفافیت را لحاظ کرده که انتشار اسناد و مدارک هزینه‌های صورت گرفته از سوی این معاونت و اعلام عمومی مصوبات هیئت خرید کتاب را باید از جمله گام‌هایی دانست که در این مسیر برداشته است. رویکرد مهم دیگر سید عباس صالحی در چهار سال گذشته را می توان توجه عملی به شعار «ایران فقط تهران نیست» دانست. صالحی در سمت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، از بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی این سازمان، نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان آن را به استان‌ها اختصاص داد و وعده داده  این رویکرد بر مبنای یک باور بوده و بنابراین در صورت وزارتش، در همه معاونت‌ها، سازمان‌ها و در سطوح مختلف، دنبال خواهد شد. اعتقاد راسخ او بر این است که «اتاق فکر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید در تهران بسته شود».

اجرای طرح‌های ابتکاری در حوزه ترویج کتاب خوانی هم از جمله فعالیت های چشم گیر او در سمت قبلی اش در وزارت ارشاد بوده اند؛ جشنواره‌ روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب، طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران، راه اندازی باشگاه های کتاب خوانی کودک و نوجوان و برگزاری جام باشگاه‌های کتاب خوانی از آن جمله است. صالحی سه اصل کلی «صیانت و تعالی هویت و سبک زندگی ایرانی اسلامی»، «حمایت و تقویت آفرینش های فرهنگی و هنری» و «ارائه نقش الهام بخش و پیشتاز فرهنگی ایران در منطقه و جهان» را به عنوان اهداف اساسی خود به عنوان وزیر احتمالی دولت دوازدهم ذکر کرده و معتقد است ارتباطات فرهنگی و هنری باید از نگاه ابزاری سیاسی به دور باشد.

سید عباس صالحی به عنوان چهره ای اعتدال گرا در میان سیاسیون و فرهنگیان شناخته شده است؛ با این وجود برخی اظهاراتش در دوره معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سبب تبدیل وی به چهره ای جنجالی و مورد توجه گردید. بعد از آنکه  امام جمعه مشهد، این شهر را حریم حرم امام رضا دانست و خواهان عدم برگزاری کنسرت ها در این شهر گردید و علی جنتی وزیر وقت ارشاد نیز ضمن پذیرش سخن حجت الاسلام علم الهدی، اعلام کرد که در مشهد کنسرت برگزار نمی شود، صالحی در سمت معاون فرهنگی وزیر ارشاد، در صفحه‌ شخصی خود در توییتر نوشت: «تصویرسازی طالبانی ازشهر امام مهربانی، غم انگیزتر ازشهادت اوست». بدین ترتیب در حالی که حسن روحانی نیز در آن زمان در واکنش به برخورد علی جنتی با لغو کنسرتها، از وی انتقاد کرده و گفته بود: «وزیر باید تابع قانون باشد و هیچ وزیری نباید دربرابر هیچ فشاری کوتاه بیاید و عقب نشینی کند»، حال به نظر می رسد نظرات صالحی به نظر روحانی نزدیک تر است!

کد خبر 315662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.