اگر حسن کسایی نبود «نِی» به جایگاه امروزش نمی رسید

هنرمند پیشکسوت موسیقی اصفهان گفت: هرکسی که امروز آواز می خواند حاصل زحمات استاد تاج اصفهانی است و هرکسی که نی می نوازد حاصل زحمات استاد حسن کسایی است.

به گزارش ایمنا، در ادامۀ سلسله نشست های پژوهش موسیقی که با حضور اساتید ردیف موسیقی ایران و با عنوان «ردیف سازی و آوازی مکتب موسیقی اصفهان» در سینما سپاهان اصفهان برگزار شد، هنرمند نوازنده سه تار و از شاگردان عبدالحسین برازنده اظهار داشت: من سال ۱۳۲۰ متولد شدم. ما در دبستان موسیقی را آموختیم و یکی از درسهای ما موسیقی بود و درواقع من مقدمات موسیقی را قبل از اینکه سازی را بیاموزم در مدرسه آموخته بودم و سپس دوره های مختلفی نی را آموختم.

نعمت الله ستوده افزود: اگر استاد حسن کسایی نبود نی به این جایگاه امروزش نمی رسید و اینقدر تعداد نی نوازان زیاد نمی‌شد.

ستوده سپس اشاراتی درباره معاشرت هایش با استاد تاج اصفهانی و استاد کسایی را بیان کرد و گفت: بهترین نوازندگانی که با استاد تاج اصفهانی کار می کردند استاد جلیل شهناز و استاد حسن کسایی بودند. سبک خوانندگی استاد تاج اصفهانی به سبک قدما بود اما ایشان از گذشتگان تقلید نمی کرد چراکه هرجا هنر ایستا شد کارش تمام است بخصوص اگر به عقب بازگردد.

موسیقیدان پیشکسوت و دبیر بازنشسته آموزش و پرورش اصفهان ادامه داد: سبک خوانندگی آقای تاج این بود که کاملاً کلمات را ادا می کرد درست مانند معلمی که املا می گوید، تحریر در وسط کلمه نمی داد و کلمات را شهید نمی کرد و صبرمی کرد تا جوابش داده شود.

وی گفت: هرکسی که امروز آواز می خواند حاصل زحمات استاد تاج اصفهانی است و هرکسی که نی می نوازد حاصل زحمات استاد حسن کسایی است.

این هنرمند عرصه موسیقی مکتب اصفهان تصریح کرد: آهنگسازان و ترانه سرایان اصفهان نیز سبک بخصوصی داشتند و قبل از اینکه ما وارد رادیو شویم در اولین ارکستر اصفهان افرادی مانند منوچهرخان سلطانی بعنوان رهبر ارکستر و ترانه سرا و آهنگساز، قدرت الله خان راستی که ویولونیست بود، سعادت الله خان نورده که شاگرد مستقیم استاد صبا بود، سعادت الله خان علی که نوازنده تار بود، آقای جلالی که دبیر ورزش و نوازنده تنبک بود، آقای غم انگیز که نوازنده ارگ بادی بود، دکتر بلوچی و دکتر سهیلیان که ویولن نواز بودند، استاد سراج، جهانبخش پازوکی و بویژه استاد تاج اصفهانی  و استاد حسن کسایی و جلیل حضور داشتند.

نعمت الله ستوده گفت: همه این افرادی که من نام بردم ازدنیا رفته اند و تنها کسی که درقید حیات است جهانبخش پازوکی است که ازنظر من موسیقیدان بی نظیری است چراکه غیر از آهنگسازی ترانه سرا نیز بوده و هست.

گفتنی است، موضوع «ردیفِ سازی و آوازی مکتب موسیقی اصفهان» در ادامۀ سلسله نشست های پژوهش موسیقی(موسیقی پژوهشی) با حضور اساتید ردیف موسیقی ایران ازجمله نعمت الله ستوده، داریوش طلایی، منصور اعظمی کیا و بابک خضرایی در سینما سپاهان اصفهان برگزار شد.

کد خبر 315661

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.