موسیقی تلفیقی از خلاقیت و دانش و ذوق انسان هاست

رئیس حوزه هنری اصفهان گفت: اگر بخواهیم در موسیقی به جایگاه اصلی‌مان برسیم باید به نظم و انضباط توجه کنیم.

به گزارش ایمنا، در ادامۀ سلسله نشست های پژوهش موسیقی که با حضور اساتید ردیف موسیقی ایران و با عنوان «ردیف سازی و آوازی مکتب موسیقی اصفهان» در سینما سپاهان اصفهان برگزار شد، رئیس حوزه هنری اصفهان اظهار داشت: حوزه هنری اصفهان مفتخر است به اینکه بحث ردیف مکتب موسیقی اصفهان را بعنوان پیشگام، پا در عرصه اجرای آن قرارداد و حرکتی انجام داد که یک حرکت ماندگار است. در سه مکتب آوازی بزرگ کشور واقعاً جای ردیف مکتب آواز اصفهان خالی بود و با این حرکتی که استاد حسن منصوری پیشقدم بود سبب شد که حق مکتب موسیقی اصفهان ادا شود.

مهدی احمدی فر افزود: در علوم قدیم، موسیقی را جزو بخش های ریاضی طبقه بندی کرده اند و این نشان می دهد که موسیقی بحثی منظم و براساس ضابطه است. در قدیم که هنوز خیلی بحث نُت مطرح نبود  و موسیقی عمدتاً بنابر بداهه خوانی و بداهه نوازی بود و ساز و آواز باهم تنظیم میشد، این لازمۀ آنزمان بود.

وی ادامه داد: هرچه به جلو آمدیم بخصوص زمانی‌که در اروپا نسبت به موسیقی توجه خیلی بیشتری شد و دیده شد که مکاتب موسیقی اروپایی چقدر برمبنای نظم و انضباط  کارمی کنند و با وجودی که در همان موسیقی اروپایی ممکن است هزل و هجو زیاد داشته باشیم اما وقتی به خیلی از تالارهای بزرگ اروپا سرمی زنیم می بینیم که بسیاری از آدمهایی که اهل معرفت و عرفان هستند فرصت دارند و به این سالن ها می روند و موسیقی گوش می کنند و لذت می برند و این اتفاق یکبار و دوبار نمی افتد و این نشان می دهد که ما هم اگر بخواهیم در موسیقی به جایگاه اصلی‌مان برسیم باید به نظم و انضباط توجه کنیم.

احمدی فر گفت: موسیقی تلفیقی بین خلاقیت و دانش و ذوق انسانها است که باید به هرسه توجه کرد. در بحث ردیف مکتب اصفهان این همّت صورت گرفته و حوزه هنری اصفهان مفتخر است که توانسته در این موضوع پیشگام باشد و امیدواریم که بتوانیم با استفاده از این حرکتی که صورت گرفته اثرات خیلی مثبت و ارزنده ای در بحث موسیقی داشته باشیم و بتوانیم موسیقی را از بعضی آسیب‌ها و انحرافات محافظت کنیم.

گفتنی است، موضوع «ردیف سازی و آوازی مکتب موسیقی اصفهان» در ادامۀ سلسله نشست های پژوهش موسیقی(موسیقی پژوهشی) با حضور اساتید ردیف موسیقی ایران ازجمله نعمت الله ستوده، داریوش طلایی، منصور اعظمی کیا و بابک خضرایی در سینما سپاهان اصفهان برگزار شد.

کد خبر 315659

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.