حجت الاسلام حسن صفرزاده تهرانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، در خصوص شناخت قرآن کریم به عنوان یکی از اساسی ترین راه کارهای تقوای الهی اظهار کرد: باید توجه داشت که قرآن کریم نور است کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَی صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ و خداوند متعال در ۵ آیه، قَدْ جَاءَکُم مِنَ اللَهِ نُورٌ وَ کِتَـابٌ مُّبِینٌ( ۱۵ مائده)؛ وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکُمْ نُوراً مُبیناً، ۱۷۳(نساء)؛ وَاتَّبَعُوا النُّور الَّذِی اُنْزِلَ مَعَهُ(اعراف ۱۵۷)، فَأَمِنُوا بِاللَهِ وَ رَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِی أَنزَلْنَا و وَ أَنزَلْنَاه إِلَیْکُمْ نُورًا مُبینًا از قرآن کریم به عنوان نور تعبیر کرده است.
وی افزود: نور در لغت چیزی است که خودش در ذات خود، آشکار باشد، و موجودات دیگری از پرتو شعاع تابش او آشکار شوند الظَّاهِرُ فی نفسِهِ والمُظْهِرُ لِغیرهِ مانند خورشید هم روشن است و هم روشنگر است.
امام جمعه شهر زاینده رود تصریح کرد: از این رو حضرت امیرالمونین علی عَلَیْهِالسَّلاممی فرمایند أَنْزَلَ عَلَیْهِ اَلْکِتَابَ نُوراً لاَ تُطْفَأُ مَصَابِیحُهُ وَ سِرَاجاً لاَ یَخْبُو تَوَقُّدُهُ قرآن نوری است که روشنائیش خاموشی ندارد و چراغی است که درخشندگیش کاستی ندارد.
وی ادامه داد: حضرت امیرالمونین علی عَلَیْهِالسَّلام در جای دیگر از قرآن کریم به نور درخشان و روشنائی فراگر یاد می کند النُّورِ السَّاطِع، وا لضِّیَاءِ اللامِع که توجه به این مسئله از جایگاه ویزه ای برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه در باره نور چند نکته وجود دارد، گفت: باید توجه داشت که نور زیباترین و لطیف ترین موجود جهان هستی است از سوی دیگر نور اولین مخلوق جهان هستی است و از رسول الله صَلَّیالله عَلَیْهِ وَآلِهِ وسَلَّمْ نقل است که فرمودند لمّا أراد اللّه أن یخلقنا تکلّم بِکَلِمة خلق مِنْها نُوراً.
صفرزاده تهرانی ادامه داد: خداوند خود را نور آسمان و زمین معرفی میکند اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ و از سوی دیگر نور سریعترین سیر را در جهان هستی دارد و امور بسیار پر ارزش و لطیف مانندعلم و دانش «أَلْعِلْمُ نُورٌ یَقْذِفُهُ اللّهُ فِی قَلْبِ مَنْ یَشآءُ»، دین مبین اسلام «یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَیَأْبَی اللَّهُ إِلاَّ أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ»، ایمان «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنْ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ وَالَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیَاؤُهُمْ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنْ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ» و قرآن «قَدْ جَاءَکُمْ مِنْ اللَّهِ نُورٌ وَکِتَابٌ مُبِینٌ» به نور تشبیه شده است.
وی اضافه کرد:مسئلۀ مزیّت نور بر ظلمت؛ یعنی علم بر جهل؛ بقدری روشن است که از بدیهیّات به شمار آید لذا در قرآن کریم تساوی آنرا از اُمور بدیهیّ البُطلان شمرده، و به نحو استفهام توبیخی تقریر کرده است قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الاعْمَی وَ الْبَصِیرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِی الظُّلُمَـٰتُ وَ النُّورُ.
امام جمعه شهر زاینده رود عنوان کرد: نور در جهان ماده، از امتیازات ویژه و منحصر به فرد برخوردار است از قبیل دیدن اشیا، تشخیص دادن رنگ و رشد گیاهان اما وقتی گفته میشود قرآن کریم نور است منظور نور مادی محسوس نیست بلکه برتر و بالاتر از آن مراد است.
وی بیان کرد: کارائی نورهای معنوی به مراتب بالاتر و اثر گذارتر از نور محسوس است و برای روشن شدن بحث لازم است به بیان امام حسن مجتبی عَلَیْهِالسَّلام اشاره شود که در جواب کسی که فرمایشات حضرت را جواهر خواند، فرمودند جواهر از جماد است و با جان آدمی سنخیتی ندارد، در حالی که این گفتار نور است و در اعمال وجود انسان نفوذ میکند و جان انسان را زنده میکند.
صفرزاده تهرانی با اشاره به کارائی قرآن کریم به عنوان نور، خاطرنشان کرد: نور علم است، عقل را بارور میکند وَ یُثیرُوا لَهُم دَفائِنَ العُقول، گنجینههای عقل را آشکار میکند، حق و حقیقت را نمایان میسازد، آن هم نه احتمالی بلکه حتمی، یقینی و صد در صد، أَفَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَتَکُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ یَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ یَسْمَعُونَ بِهَا فَإِنَّهَا لَا تَعْمَی الْأَبْصَارُ وَلَکِنْ تَعْمَی الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ و از سوی دیگر در احادیث آمده است که اگر خبری بر شما از ما عرضه شد، و نتوانستید صحّت و سقم آنرا دریابید؛ آن خبر را به کتاب الله عرضه بدارید، اگر مفادش مطابق بود بگیرید؛ و گرنه ردّ کنید.
وی اذعان کرد: نور ایمان است که باور را بر قلب حاکم میکند همچنین نور یقین است و شک و شبه را برطرف میکند و از سوی دیگر نور تسلیم است و انسان را به عمل رهنمون میسازد «وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ».
امام جمعه شهر زاینده رود متذکر شد: نور توحید است که اخلاص را بر اعمال حاکم میکند از سوی دیگر نور معنویت است و فطرت را شکوفا میکند همچنین نور بصیرت است ارزشها را نمایان میسازد، راه را از بی راهه، سره را از ناسره، حق را از باطل و سعادت را از شقاوت مشخص میکند.
وی تاکید کرد: رذایل اخلاقی، صفات ناپسند، از یک سو و فساد و تباهی، ضلالت و گمراهی، ظلم و تعدی از سوی دیگر و مکتب های انحرافی و اندیشه های منحرف از سوی سوم، همه تاریکی است، و انسان برای حرکت به سوی کمال، و مبارزه با هر نوع تاریکی نیاز به روشنائی و بصیرت دارد، قران کریم تأمین کننده این بصیرت و روشنائی است هَذَا بَصَائِرُ لِلنَّاسِ وَهُدًی وَرَحْمَةٌ لِّقَوْمٍ یُوقِنُونَ.
صفرزاده تهرانی تصریح کرد: نور سلامت است و امراض را درمان میکند و از حضرت امیرالمونین علی عَلَیْهِالسَّلام نقل است که می فرمایند وَاسْتَشفُوا بِنُورِهِ با نور قرآن شفا بخواهید، پس به خوبی روشن شد که وقتی قرآن خود را معرفی میکند الر کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَی صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ به چه معنا است
وی در پایان گفت:در آیه تعبیر به الظّلمات با صیغۀ جمع، و نور با صغیۀ واحد، اشاره است به آنکه در طریق حقّ وحدت است و طریق باطل اختلاف و کثرت است.
نظر شما