وعده تعدیل بار مالیات بر ارزش افزوده با تیم اقتصادی جدید

در بیشتر کشورها، ‌اخذ مالیات یکی از مهم‌ترین و باثبات‌ترین منابع کسب درآمد برای دولت‌ها محسوب می‌شود. در بین انواع مالیات‌های موجود نیز یکی از بهترین روش‌های اخذ مالیات، مالیات بر ارزش افزوده است.

به گزارش ایمنا، نقش درآمدهای مالیاتی و بالاخص جایگاه مالیات بر ارزش افزوده در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی نقشی بسیار پررنگ و محوری است.

بر این اساس دولت یازدهم از ابتدای آغاز به کار موفق به وصول مبلغ ۱۲۵هزار و۵۷۵.۲ میلیارد تومان مالیات و عوارض از مسیر اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده شده است.

دولت تدبیر و امید از این رقم، مبلغی بالغ بر ۷ هزار و ۶۵۱.۲ میلیارد تومان برای ارتقای سلامت تخصیص و بالغ بر ۴۲ هزار و ۴۹۴.۳ میلیارد تومان نیز به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای عمران و آبادانی واریز کرده است.

مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات در راستای کاهش هزینه وصول، برقراری عدالت مالیاتی و کاهش فساد است. این نظام مالیاتی به دلیل کاهش هزینه وصول، سازگاری با عدالت و کاهش فساد همواره مورد تایید و استفاده کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بوده است.

اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در عمل نه تنها موجب ضرر و زیان فعالان اقتصادی قانون مدار نخواهد بود، بلکه موجب انتفاع آنان نیز می‌شود.

این نوع مالیات به طور کلی موجب کاهش فشار بر فعالیت‌های مولد، کنترل مصرف در جامعه، ایجاد درآمد پایدار برای بهداشت و سلامت جامعه، عمران و آبادانی شهرها و روستاها از محل عوارض این قانون خواهد بود.

بنابراین، به دلیل خاصیت شفاف سازی این قانون، دلالان و واسطه گران در پیوند مبادلات و رصد گردش کالا و خدمات حذف خواهند شد.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که مالیات بر ارزش افزوده در حال حاضر در بیش از ۱۵۰ کشور جهان و در راستای تحقق یک اقتصاد شفاف و مدرن و همچنین پیاده کردن عدالت اقتصادی اجرا می‌شود.

بار مالیات بر ارزش‌افزوده از دوش صادر و واردکنندگان برداشته می‌شود

وزیر پیشنهادی اقتصاد روز گذشته در جلسه رای اعتماد، خود از تدوین برنامه توسعه بازار سرمایه خبر داد و گفت: بار مالیات بر ارزش افزوده از دوش صادر کنندگان و وارد کنندگان برداشته می شود و لایحه آن به مجلس ارائه خواهد شد.

مسعود کرباسیان اظهار داشت: ماموریت اصلی وزارت اقتصاد در چهار سال آینده عملیاتی ساختن سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بوده که در برنامه ششم توسعه نیز تجلی یافته و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را می توان تجلی تجربه درازمدت ایران از آسیب شناسی اقتصاد دانست، به این معنا که برنامه ششم توسعه در چارچوب آن سیاست های بلندمدت آغاز شده و در دولت دوازدهم نیز پیگیری می شود.

وی با اشاره به اصلاح نظام تامین مالی دولت و بنگاه های اقتصادی، افزود: طی سال های گذشته اقدامات موثری در خصوص کاهش وابستگی دولت به منابع نفتی انجام شده و بخشی از اصلاحات نظام مالیاتی نیز صورت گرفته است، اما باید در کنار افزایش سرعت اجرای طرح جامع مالیاتی، تکمیل اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و فرآیند رسیدگی به این قانون را در دستور کار قرار داده ام تا بار ارزش افزوده را از دوش تولیدکنندگان و صادرکنندگان بردارم.

وزارت اقتصاد در کنار بانک مرکزی خواهد بود

کرباسیان تصریح کرد: لایحه مالیات بر ارزش افزوده به مجلس ارائه شده و در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس است که این یک کار ارزشمند به شمار می رود و امید می رود هر چه زودتر به صحن مجلس بیاید، البته برخی نقد جدی در خصوص بر ارزش افزوده داشته اند که تقاضای من این است که انتقاد به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع داده شود.

وی با بیان اینکه از تمام ظرفیت ها برای ایجاد بانک اطلاعاتی مودیان مالیاتی سود خواهم برد، تاکید کرد: با فرارهای مالیاتی قاطعانه مبارزه کرده و مشارکت در اصلاح نظام بانکی را یکی از کارهای جدی خود قرار خواهم داد. این در حالی است که کاملا با مسائل نظام بانکی و سیاست های کلی آشنایی داشته و متناسب با شرایط کنونی موسسات مالی و سپرده گذاران آنها برنامه های عملیاتی طراحی شده خود را به اجرا در خواهم آورد ضمن اینکه وزارت اقتصاد در کنار بانک مرکزی خواهد بود.

حمایت از تولید با رفع ایرادات قانون مالیات بر ارزش افزوده

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در این خصوص با تاکید بر اینکه اجرای صحیح قانون مالیات بر ارزش افزوده از انحراف سرمایه‌های کشور جلوگیری می‌کند، گفت: اجرای صحیح این قانون می‌تواند به رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی جامعه منجر شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی در پاسخ به اینکه اجرای صحیح قانون مالیات بر ارزش افزوده چگونه می‌تواند به رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی کشور کمک کند، اظهار داشت: اگر اشکالات و ایراداتی که بر آن وارد است برطرف شود می‌تواند به تولید، رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی کمک شایانی کند.

وی افزود: در حال حاضر بخش تولید ما مظلوم واقع شده و از طرف دیگر برای حوزه تجارت شرایط خیلی مساعد است، هرچه قانون‌گذاری می‌شود که به تولید بیشتر توجه شود، اما عناصر سواستفاده‌ کننده باز هم قانون را دور می‌زنند و در قالب یک پوشش اسم تولیدکننده را روی خود می‌گذارند و در عین حال کار تجارت و واردات بی‌رویه را انجام می‌دهند.

رشد اقتصادی کشور با اجرای صحیح قانون مالیات بر ارزش افزوده

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس ادامه داد: همین افراد در بیشتر مواقع مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده خود را پرداخت نمی‌کنند، اما تولیدکننده‌های ما چون شفاف هستند تمام مالیات‌های خودشان را واریز می‌کنند، زیرا چنانچه کمی از وظیفه‌شان تخطی کنند زیرمجموعه‌ آنها به شکایت روی می‌آورند.

وی تاکید کرد: باز هم باید تکرار کرد که اجرای صحیح این قانون می‌تواند تاثیرات بسزایی را در اقتصاد و رفاه اجتماعی کشور از خود به جای گذارد. هر چند تحرکاتی در اجرای قانونی و هدفمند مالیات بر ارزش افزوده صورت گرفته، اما برای موفقیت در اقتصاد کشور به تلاشی بیش از این نیاز است.

حاجی دلیگانی در پیرامون مزایای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، گفت: کاهش فشار بر فعالیت‌های مولد، کنترل مصرف در جامعه، ایجاد درآمد پایدار برای بهداشت و سلامت جامعه و حتی کاهش کسری بودجه دولت از مزیت‌های برجسته اجرای صحیح این قانون است.

فرار مالیاتی و قاچاق؛ دو چالش مهم قانون مالیات برارزش افزوده

وی در پاسخ به اینکه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده با چه چالش‌هایی روبرو است، اظهار داشت: فرار مالیاتی و یا موضوع قاچاق از چالش‌های این طرح است.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس افزود: هرچه قانون مالیات بر ارزش افزوده با عیب و ایراد بیشتر جلو رود باعث پایین آمدن درآمد دولت می‌شود، از طرف دیگر انحراف سرمایه‌های کشور می‌تواند یکی از تهدیدات اصلی اجرای ناصحیح این قانون باشد.

بر این اساس مالیات بر ارزش افزوده به عنوان یکی از مترقی‌ترین نظام‌های مالیاتی جهان، هم اکنون به رایج‌ترین نظام مالیاتی جهان بدل گشته که اجرای آن، شفاف سازی در مبادلات اقتصادی، کاهش فرارهای مالیاتی، جلوگیری از قاچاق کالا، تشویق سرمایه گذاری، تولید و صادرات و بر قراری عدالت مالیاتی را برای نظام‌های اقتصادی به ارمغان آورده است.

نظر به اهمیت اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در کشور و اثرات آن باید به منتظر نشست و دید که آیا تیم اقتصادی دولت دوازدهم و مجلس شورای اسلامی با رفع ایرادات و اشکالات وارده بر این قانون و اجرای صحیح آن می‌توانند تاثیر بسزایی در اقتصاد و رفاه اجتماعی کشور فراهم کنند.

کد خبر 315573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.