۳ درصد افراد جامعه دچار سنگ کلیه هستند /استفاده از لبنیات نقشی در ابتلا به سنگ کلیه ندارد

سنگ های کلیه و مجاری ادراری به دلیل فقدان آب کافی به وجود می آید و افراد نیز برای مبارزه با این بیماری باید مایعات طبیعی و آب بیشتری استفاده کنند، علاوه بر اینکه پیشگیری بهترین راهکار برای مقابله با سنگ‌کلیه است.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، سنگ های کلیوی رسوبات سختی هستند و افراد به دلایل مختلفی همچون سابقه خانوادگی و یا عادات نادرست تغذیه ای به آن مبتلا می شوند. سنگ کلیه در هر سنی می تواند تشکیل شود اما  در سنین بالای ۴۰ سال معمول تر هستند همچنین  آقایان  به دلیل موقیت شغلیشان  بیشتر از خانم ها به سنگ کلیه مبتلا می شوند.

پیشگیری بهترین راهکار برای مقابله با سنگ‌کلیه است چرا که فرد می توانند با عادت های غلط غذایی، استفاده از مایعات طبیعی و نوشیدن آب از مبتلا شدن  یا رشد سنگ کلیه جلوگیری کند. همچنین افرادی که در معرض درد سنگ‌کلیه هستند، هیچگاه نباید از نوشیدن آشامیدنی و  دستشویی نیز دور بمانند.

امروز درباره بیماری مجاری ادراری - و سنگ کلیه  گفتگویی را با «دکترمحمد رضا قرائتی  متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار ی و فوق تخصص پیوند کلیه» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

علت به وجود آمدن سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه به دلایل مختلفی همچون سابقه خانوادگی و یا عادات نادرست تغذیه ای به وجود می آید و درمان آن نیز با توجه به شرایط بیمار انجام  می شود.

طبق آمار جهانی نیز ۲ یا ۳ درصد افراد جامعه دچار سنگ کلیه هستند و اما در اصفهان نیز به دلیل آب و هوای خشک کمی آمار افراد مبتلا به سنگ کلیه و مجاری ادراری  بیشتر از متوسط جهانی است.

علائم سنگ ادراری چیست؟

تغییررنگ و خونی شدن ادرار می توانند نشانه های از سنگ ادراری باشد.

 چند نوع سنگ در مجاری اداری و کلیه وجود دارد؟

سنگ ها از لحاظ نوع جنس و محل به وجود آمدن سنگ متفاوت است.

شایع ترین سنگها کلیه هستند که به سمت هاله حرکت می کنند و به سنگ هاله تبدیل می شود و برخی دیگر از سنگها اگر بزرگ باشند در کلیه قرار می گیرند.

همچنین سنگ مثانه ومجرا و غیره  نیز وجود دارد.

چگونه  نوع سنگ تشخیص داده می شود؟

نوع سنگ زمانی که دفع می شود و یا از روی تست های آزمایش خون و ادرار و  زمانی  که سنگ خرد و یا دفع می شود می توان نوع سنگ را تشخیص داد.

علائم درد سنگ ها در مجاری اداری و کلیه یکسان است؟

علائم سنگ ها  در بدن بیمار بستگی به اندازه و محل قرار گرفتن سنگها دارد ممکن است بیمار  سنگ بزرگی در کلیه وجود داشته اما هیچ علائمی ازدرد نداشته باشد اما زمانی که سنگ وارد هاله شود درد شدیدی را برای بیمار دارد.

آیا ایجاد سنگ در کلیه می توانند ژنتیکی باشد؟

اکثر افرادی که مبتلا به سنگ هاله هستند نزدیکان آنان به سنگ اداری مبتلا بوده اند در همین راستا سنگ هاله می توانند ژنتیکی باشد .

چه عواملی در سنگ سازی مجاری اداری و کلیه موثر است؟

اگر افرادی  که در محیط گرم فعالیت دارند و یا افراد ورزشکار از نوشیدن آب کافی  استفاده نکنند دچار سنگ کلیه می شوندهمچنین همچنین افرادی که در کارخود فعالیت کمی دارند بیشتر در معرض مبتلا به سنگ کلیه است

مصرف بیش از حد کدام خوراکی ها زنگ خطری برای مبتلا شدن به سنگ کلیه است؟

افرادی که بیش از حد نوشیدنی های گاز دار، چای پررنگ ، گوشت قرمز و سفید و مغزیجات و نمک  استفاده می کند بیش از دیگران به  سنگ کلیه مبتلا می شود همچنین افرادی که به سنگ کلیه مبتلا هستند باید علاوه بر مصرف بیش از حد این مواد خوراکی باید از استفاده بیش از حد گوجه ، اسفناج ، فلفل تند و تخمه پرهیز کنند.

آیا قرص متادون و مصرف ماءالشعیر برای دفع سنگ کلیه مفید است؟

داروی متادون هیچ نقشی برای جلوگیری و پیش گیری از مبتلا شدن به سنگ ندارد.

ماءالشعیر یک نوشیدنی گاز و مصنوعی است که اگر سنگ کلیه را بیشتر نکند کمتر هم نمی کند.

استفاده لبنیات باعث ایجاد سنگ کلیه در افراد می شود؟

استفاده از لبنیات هیچ نقشی در مبتلا شدن به سنگ کلیه ندارد واین یک باور غلط است.

قرص کلسیم باعث به وجود آمدن سنگ کلیه می شود؟

اگر دکتربه بیمار دستور استفاده از قرص کلسیم را بدهد بیمار باید قرص را استفاده کند اما بیمار درکنار استفاده قرص باید از مایعات بیشتری را استفاده کند.

روش های درمانی جدید برای رفع سنگ کلیه چیست؟

داروها برای پیشگیری از به وجود آمدن سنگ دیگر و یا رشد سنگ ها است همچنین دستگاهای سنگ شکن نیز از دیگر روش های نوینی است که برای  از بین رفتن سنگ کلیه بیماران استفاده می شود.

درمان های سنگ کلیه روز به روز در حال پیشرفت است وآخرین روش های درمانی که در دنیا انجام می شود اکنون نیز در ایران هم درحال انجام است.

 افرادی که دارای سنگ کلیه یا مجاری ادراری هستند باید آب زیادب مصرف کنند به گونه ای که ادرار آنان شفاف باشد و از خوردن نوشیدنی های مصنوعی نیز خودداری کنند تا همیشه شاداب و سرحال باشند.

کد خبر 315510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.