توسعۀ گردشگری هنر است

دوره توانمند سازی تشکل های مردم نهاد با حضور استان های بوشهر، هرمزگان، فارس، کهگلیویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری با میزبانی استان اصفهان برگزار شد.

به گزارش ایمنا، کارگاه دو روزه توانمند سازی تشکل های مردم‌نهاد با حضور مدیران عامل استان های اصفهان، بوشهر، هرمزگان، فارس، کهگلیویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری با میزبانی اصفهان برگزار شد.

مسئول سمن های میراث فرهنگی استان اصفهان در اینباره به خبرنگار ایمنا گفت: دوره توانمند سازی تشکل های مردم نهاد طی دو روز و با برگزاری ۴ کارگاه آموزشی به انجام رسید.

راحله یوسفیان افزود: ۴ کارگاه تخصصی عمومی شامل مفاهیم و مبانی کارآفرینی باحضور «احسان مشکلانی» ریاست دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان و «محمد گوهریان» ریاست دانشگاه عتیق اصفهان برگزار شد.  

وی با اشاره به اینکه حدود ۷۵ NGO در سطح استان اصفهان ثبت شده اند که تعدادی از آنها بصورت کاملاً فعال با بخش سازمان مردم‌نهاد فعالیت می‌کنند، خاطرنشان ساخت: کارگاه های برگزار شده در اولین دوره توانمندسازی تشکل های مردم نهاد در بسط خودشناسی و رسیدن به یک چشم انداز جمعی و هدف مشترک تأثیر بسیاری داشت، چراکه اگر خودشناسی بسط پیدا کند سبب می شود تا فعالان این عرصه، در تشکیلاتی که در آن فعالیت دارند به یک چشم انداز مشترک سازمانی دست یابند. به عبارت دیگر لازم است یک کارآفرین خودشناسی داشته باشد و بتواند خودش را توانمند سازد تا در مرحله بعد بتواند کارآفرین موفقی باشد.

یوسفیان با تصریح اینکه براساس تقسیم بندی کشور به ۵ منطقه و قرارگیری استان اصفهان به همراه استانهای فارس، بوشهر، هرمزگان، چهارمحل و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد در منطقه ۲ قرار گرفته است، ادامه داد: ادامه این کارگاه های توانمندسازی تشکل های مردم نهاد، پاییز امسال با حضور این ۶ استان در استان هرمزگان برگزار می شود. ضمن اینکه همزمان در سایر مناطق کشور نیز این کارگاه ها درحال برگزاری است.

توسعۀ گردشگری یک هنر است

همچنین مدیر اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی استان اصفهان در جمع اعضای تشکل های دوستداران میراث فرهنگی ۶ استان مرکزی و جنوبی کشور اظهار داشت: بدون شک مهم‌ترین سرمایه هویتی که در جهان می توانیم به آن ببالیم، فرهنگ و تمدن غنی ایران زمین است که امروزه در قالب میراث ملموس و ناملموس خود می توانیم برآن تکیه کنیم.

فریدون اله یاری افزود: ایران با وجود بیش از یک میلیون جاذبه فرهنگی و وجود بیش از ۳۰۰ رشته صنایع دستی، از قابلیت های فراوانی برخوردار است که به واسطه تلاش نیاکان در دوران متقدم تاریخی، هم اینک دست‌مایه های گرانبهایی دراختیار ما قرار داده تا بتوانیم در قالب صنعت گردشگری، ضمن حفظ فرهنگ و هویت خود در تعاملی ارزشمند با جهانیان به کسب درآمد اقتصادی مناسب دست یابیم.

وی به شاخصه های صنعت گردشگری و صنایع دستی در حوزه اقتصاد مقاومتی اشاره و تصریح کرد: صنایع دستی و همچنین گردشگری نقش مهمی در تحقق مقوله اقتصاد مقاومتی ایفا می کنند، به گونه ای که حمایت از هنرمندان و ترویج صنایع دستی درعین حال که یک کار ارزشمند فرهنگی به شمار می رود، می تواند این حرکت ارزشمند فرهنگی را در قالب صنعت گردشگری به یک تفکر اقتصادی در راستای توسعه کشور تبدیل کند.

اله یاری گفت: اگرچه ما همواره از گردشگری به عنوان یک مقوله اقتصادی یاد می کنیم ولی باید درنظر داشته باشیم که توسعه گردشگری با توجه به ظرافت‌هایی که درآن وجود دارد خود یک هنر است که با در نظر گرفتن خلاقیت و نوآوری و فراگیری دانش مربوط به آن محقق می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به نقش تشکل های مردم نهاد در امتداد فعالیتهای سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود: معتقدیم تجربه همکاری مشترک با تشکل های دوستدار میراث فرهنگی منجر به حفظ هویت ایرانیان می شود، با این وصف با برگزاری نشست هایی این‌چنین به دنبال افزایش تفکر دانش محوری در میان اعضای تشکل ها بوده و مایلیم تا تمامی اعضای این تشکل ها در این نشست ها در کنار تبادل افکار بایکدیگر و همچنین با بخش دولتی، با مقوله های جدید علمی همچون کارآفرینی آشنا شوند.

توسعه بر مبنای گردشگری از اهداف ماست

مشاور امور اجرائی مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز اظهار داشت: گردهمایی سازمانهای مردم نهاد که با همت اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان صورت گرفته در حقیقت بدنبال هم اندیشی در راستای حفظ میراث فرهنگی درکنار زندگی جدید شهرنشینی است.

سید علی صالح درخشان افزود: با توجه به بروز بحران هایی همچون کمبود آب و آلودگی های زیست محیطی در کلان شهرهائی مانند اصفهان و با درنظر گرفتن اسناد بالادستی که اولویت توسعه کشور را در آینده گردشگری معرفی می کند، با حضور تشکلهای دوستداران میراث فرهنگی به دنبال تبادل افکار در راستای برون رفت از این بحران ها و دست یابی به توسعه بر مبنای گردشگری هستیم.

درخشان به دیگر اهداف برگزاری این نشست اشاره کرد و گفت: این نشست آموزشی که به مدت دو روز برگزار شد با سرفصل‌هایی همچون برگزاری دوره های تخصصی کارآفرینی و همچنین آموزش اصول حفاظت از میراث فرهنگی همراه بود.

مشاور اجرائی مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان به رسالت تشکل های دوستداران میراث فرهنگی استان اشاره کرد و افزود: توسعه گردشگری، حفاظت از میراث فرهنگی و ترویج صنایع دستی را در کنار فعالیت های سازمان میراث فرهنگی از اهداف اصلی رسالت های تشکل های دوستداران می دانیم، لذا در همین راستا موفق شده‌ایم در ۳ سال گذشته ۴۰ تشکل دوستدار میراث فرهنگی را در استان اصفهان به ثبت برسانیم.

گفتنی است، نشست دو روزه توانمند سازی تشکلهای مردم نهاد میراث فرهنگی به میزبانی استان اصفهان از تاریخ ۲۲ لغایت ۲۳ مرداد با حضور تشکل های غیر دولتی استانهای اصفهان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان به میزبانی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در شهر اصفهان برگزار شد.

کد خبر 315507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.