این یک روز فقط برای تو/ وقتی «روزنه‌های امید» در دل کودکان نمایان می‌شود

اینجا پناهگاهی است برای کسانی که گناهی به جز به دنیا آمدن ندارند، کودکانی که به جای ناز و نوازش پدرانه و مادرانه، بار سنگین انواع آسیب های روحی و جسمی را به دوش می کشند.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، صدای فریاد کودکانه‌اش تمام خانه را پرکرده، گوشه اتاق کزکرده و از ترس و به خود می‌لرزد، گاهی گریه می‌کند و میان هق‌هق گریه التماس، با ذهن کوچکش به دنبال دلیل این تنبیه می‌گردد، زیر لب تکرار می‌کند: بابا منو دوست نداره ...از من بدش میاد...

کودک‌آزاری ازجمله آسیب‌های اجتماعی است که هرازگاهی صدای آن از یکی از موارد آن از گوشه و کنار کشور به گوش می‌رسد و جامعه را به واکنش وامی‌دارد، بر اساس اعلام سازمان بهزیستی در سال ۹۵ بیش از ۱۲ هزار تماس با اورژانس اجتماعی در کشور کودک‌آزاری بوده است و چندی پیش معاون امور اجتماعی بهزیستی اصفهان، کودک‌آزاری را یکی از دو معضل اجتماعی مهم استان عنوان کرد، بااین‌وجود اما آنچه عموماً کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد، آموزش و فرهنگ‌سازی برای رفع اصولی این معضل است.

انجمن حمایت از کودکان بد سرپرست(خیریه روزنه‌های امید) از سال ۱۳۷۸ باهدف حمایت از کودکان بد سرپرست و پیشگیری از کودک‌آزاری در اصفهان تأسیس شد.

آلما رجایی فر، مدیرعامل خیریه روزنه‌های امید در گفتگو با خبرنگار ایمنا، می‌گوید: ورودی این خیریه را کودکان آسیب‌دیده از کودک‌آزاری(اعم از آزار جسمی، جنسی و عاطفی) تشکیل می‌دهد و مشاورین و پزشکان ما در خیریه روزنه‌های امید سعی در درمان آسیب‌های واردشده به این  کودکان دارند بااین‌وجود درمان  آسیب‌های روحی به‌مراتب سخت‌تر و طولانی‌تر از آسیب‌های جسمی واردشده به این کودکان است.

او اضافه می‌کند: سالها جلسات مشاوره برای مادران باهدف آموزش مهارت‌های فرزند پروری  و برای  کودکان باهدف رفع مشکلات روحی انجام می‌شد اما در دو سال اخیر طرح «پنجشنبه‌های شاد» در راستای درمان و مشاوره کودکان اجرا می‌شود با این تفاوت که به‌صورت کارگاه رسمی مشاوره نبوده و به‌وسیله بازی‌درمانی، تئاتر درمانی، موسیقی‌درمانی، نقاشی اجرا می‌شود؛ هدف در این کلاس‌ها آموزش نقاشی، تئاتر و یا موسیقی نیست بلکه هدف آموزش نظم، کار گروهی و تخلیه خشم و هیجانات پنهان درونی و آرامش کودکان با نظارت روان‌شناس و مشاور است.

رجایی فر ادامه می‌دهد: پنجشنبه‌ها، مدارس تعطیل است و از سوی دیگر خانه محیط امنی برای این کودکان نیست به همین دلیل تلاش ما بر این بود که شرایطی فراهم کنیم تا بچه‌ها ساعات کمتری را در منزل بگذرانند، آن‌ها روز پنجشنبه از صبح به همراه مادر در انجمن حضور دارند، مادران با حضور در کارگاه «مادران سالم» در برنامه‌هایی مثل، کارگاه حرفه‌آموزی، مهارت‌آموزی، جلسه «درد و دل جمعی» با حضور مشاور و بازدید و اردوی مکان‌های تفریحی باهدف تزریق روحیه و شادی به آن‌ها شرکت می‌کنند چراکه طبق نتایج آزمون‌هایی که در بدو ورود گرفته می‌شود ۹۰ درصد این مادران دچار افسردگی حاد، شدید و متوسط هستند و مسلماً مادر بیمار توانی برای کسب مهارت‌های فرزند پروری ندارد.

مدیرعامل انجمن کودکان بد سرپرست بابیان اینکه این برنامه هر هفته پنجشنبه‌ها از صبح تا غروب طول می‌کشد و مادران و کودکان یک روز شاد و آموزنده را تجربه می‌کنند، می‌گوید: در تابستان وهم زمان با تعطیلی مدارس کودکان در کلاس‌های آموزشی انجمن شرکت می‌کنند ولی پنجشنبه‌های شاد در تمامی فصول سال اجرا می‌شود.

رجایی فرد یکی از مواردی که باعث سالم شدن خانواده می‌شود را حذف افسردگی از میان اعضای خانواده و آموزش مهارت‌های ارتباطی می‌داند و می‌گوید: طرح «پنجشنبه‌های شاد» دررسیدن به اهداف خود موفق بوده و توانسته بازخورد خوبی از کودکان و خانواده آن‌ها دریافت کند.

او هدف نهایی خیریه روزنه‌های امید را ترمیم خانواده و بازگرداندن کودکان به آغوش خانواده می‌داند و تأکید می‌کند: به‌ندرت و در صورت وجود ناهنجاری شدید در خانواده با هماهنگی دادگستری و اورژانس اجتماعی کودک از خانواده جدا می‌شود اما عموماً تلاش بر کشف و حل مشکل خانواده، اصلاح خانواده و بازگرداندن کودک به خانواده است. 

کد خبر 315476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.