در ۲ سال اخیر تحولات خوبی در شهر اتفاق افتاد/ نقش موثر عملکرد شهرداری در کاهش آلودگی هوا

استاندار اصفهان گفت: در طول ۴ سال گذشته به خصوص در ۲ سال اخیر تحولات و اتفاقات بسیار خوب و مبارکی در شهر بین المللی اصفهان اتفاق اتفاد و بخش قابل توجهی از آن به فعالیت های مدیریت شهری اعم از شورای شهر و شهردار بر می گردد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسول زرگرپور در مراسم رونمایی از یکصد دستگاه اتوبوس و بهره برداری از خط ۲ سامانه اتوبوس تندرو که در قالب شصت و نهمین برنامه از سری برنامه های هر هفته، چند افتتاح برگزار شد، اظهارکرد: برنامه های افتتاحیه شهردار هر هفته برگزار می شد و شهردار اصفهان نیز از بنده برای شرکت در این مراسم ها دعوت می کردند اما به دلیل حجم کاری و با توجه به اینکه بیشتر روزهای شنبه این مراسمات برگزار می شد نمی توانستم در برنامه ها شرکت کنم.

وی افزود: اما امروز علی رغم حجم کاری به ۳ دلیل تصمیم گرفتم در این مراسم شرکت کنم.

استاندار اصفهان اضافه کرد: دلیل اول اینکه به هر حال دوره شورای چهارم تا چند روز آینده تمام می شود و از اول شهریورماه شاهد آغاز به کار شورای پنجم خواهیم بود بنابراین وظیفه خود می دانم از تمام اعضای شورای چهارم که در طول ۴ سال زحمات طاقت فرسا کشیدند، تقدیر و تشکر کنم.

زرگرپور خاطرنشان کرد: در طول ۴ سال گذشته به خصوص در ۲ سال اخیر تحولات و اتفاقات بسیار خوب و مبارکی در شهر بین المللی اصفهان اتفاق اتفاد و بخش قابل توجهی از آن به فعالیت های مدیریت شهری اعم از شورای شهر و شهردار بر می گردد.

وی افزود: شورا با قانون گذاری و نظارت بر نحوه اجرای کار و شهردار در حوزه اجرا و اقدامات شبانه روز در جهت توسعه و پیشرفت شهر گام برداشتند.

وی اظهارکرد: به عنوان استاندار اصفهان وظیفه می دانم از اعضای شورای شهر دوره چهارم و شهردار و معاونانشان تقدیر و تشکر کنم به خصوص مهندس امینی به عنوان رئیس شورا نقش مهمی در توسعه شهر داشتند.

استاندار اصفهان گفت: دلیل دوم اینکه مسائل مربوط به حمل و نقل شهر یکی از دغدغه های اصلی شخص بنده بوده است.

زرگرپور افزود: شهرداری اقدامات وسیعی انجام می دهد اما خیلی کمتر مسائل را پیگیری می کردم و بیشترین تمرکز بر روی حمل و نقل شهری بوده است.

وی ادامه داد: از آقای صلواتی معاون حمل و نقل شهردار نیز که جوان خلاق و پیگیری بودند، تشکر می کنم که علی رغم انتقادات که خیلی هم دست وی نبود در راستای توسعه حمل و نقل شهری تلاش کردند.

استاندار اصفهان گفت: هدف و دغدغه اصلی دولت یازدهم نیز مقوله زیست محیطی است به طوری که معاون اول رئیس جمهور نیز در مراسم تودیع معارفه رئیس سازمان محیط زیست کشور اولویت اول دولت دوازدهم را مسائل زیست محیطی عنوان کردند.

زرگرپور خاطرنشان کرد: این درد بزرگی است که علی رغم مشکلات زیادی که درگیر هستیم، معاون اول اولویت اول را مسائل زیست محیطی بیان کنند.

وی گفت: در طول ۴ سال گذشته در اصفهان نیز چالش اصلی اول و دوم و سوم مسائل زیست محیطی اعم از هوا، آب، خاک و صدا و مقوله های نظیر این می باشد.

استاندار اصفهان اظهارکرد: استانداران باید از وزرا رای اعتماد بگیرند در این راستا روزی که در جلسه هیات دولت برای گرفتن رای اعتماد شرکت کردم، هنگامی که آقای رییس جمهور از من پرسیدند چالش های استان اصفهان را بگویید چالش اول را مسایل زیست محیطی و چالش دوم را مسایل زیست محیطی و چالش سوم را نیز مسایل زیست محیطی عنوان کردم.

زرگرپور اضافه کرد: در این راستا رفع چالش های زیست محیطی در راس برنامه های استان اصفهان قرار گرفت و در طول این مدت نیز سعی شد بر همین منوال حرکت شود.

وی بیان کرد: عده ایی معدود هستند که گاهی در رسانه ها چالش ها را هر روز و هر شب تیتر می کنند و گوشزد می کنند که البته خوب هست و جای تقدیر و تشکر هم دارد ولی هنگامی که اقداماتی برای رفع این چالش انجام می شود تا معضل جای خودش را به چالش های درجه ۲ و سه و چهار دهد رسانه ها سکوت می کنند.

استاندار اصفهان با اشاره به آمار کیفیت هوای شهر اصفهان طبق گزارش مدیرکل سازمان محیط زیست گفت: اصفهان از ابتدای فروردین ماه ۹۲ الی مردادماه همین سال فقط ۲۴ روز هوای سالم داشته و در مدت مشابه امسال نیز ۱۳۵ روز هوای سالم در شهر اصفهان داشتیم و این نشان از افزایش ۶ برابری دارد.

زرگرپور خاطرنشان کرد: در مقابل صدها تیتری که زده شد برای آلودگی هوای اصفهان نباید گزارشی ارائه شود که ۲۴ روز هوای سالم در چهار سال گذشته به ۱۳۵ روز هوای سالم رسیده است.

وی اظهارکرد: در طول سال ۹۲ و زمان مطرح شده ۲۴ روز هوای ناسالم داشته ایم یعنی باید تعطیلی حاکم می شد و در سال جاری تنها یک روز هوای ناسالم داشته ایم که چون پنجشنبه هم بود تعطیل نکردیم و بسیاری از آموزشگاه ها و دبیرستان ها و بسیاری از مراکز خودشان تعطیل بودند.

استاندار اصفهان بیان کرد:  این اتفاق خیلی مهمی است که اصفهان در  لیست آلوده ترین کلانشهر مطرح نیست البته این به این معنا نیست که آلودگی را به طور کامل توانسته ایم برطرف کنیم و تا آخر سال هم امکان ندارد چند روزی آلودگی باشد بلکه بدین معناست که در یک طرح جامع کاهش آلودگی هوا توانسته ایم در طول چهار سال این روند را طی کنیم.

زرگرپور گفت: طرح جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان به عنوان  موفق ترین طرح کاهش آلودگی هوای کشور توسط آقای رییس جمهور و سرکار خانم ابتکار رییس سازمان محیط زیست انتخاب شد.

وی افزود: در این روند بخشی به فعالیت های شهرداری و معاونت حمل و نقل بر میگرد که قول دادند در طول ۲ سال ۸۰۰ اتوبوس اضافه کنند که ۳۰۰ عدد اضافه شد و ۵۰۰ عدد دیگر نیز قرار است اضافه شود.

وی تاکیدکرد: در حال حاضر ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس فعال است و قرار است ۸۰۰ دستگاه دیگر نیز اضافه شود.

استاندار اصفهان بیان کرد: در این میان مطرح شد بنزین به شدت آلوده کننده محیط بود که معضلات خاصی داشت از این رو  از شهریور سال ۹۳ از بنزین و گازوئیل  یورو ۴ استفاده شد و از اواخر سال ۹۳ نیز نیز پالایشگاه برای  نه فقط برای شهر اصفهان بلکه برای ۱۱ کلانشهر بنزین یورو ۴ تولید می کند.

زرگرپور خاطرنشان کرد: ۳۵۰ کوره مازوت داشتیم که به شدت در آلودگی هوا موثر بود که در این راستا بیش از ۸۰۰ عدد از آن ها تعطیل شده و بقیه نیزموظف شده اند که از خاک رس استفاده نکنند .

وی ادامه داد: کوره های گچی که در هر ۲۴ ساعت یک تن گچ و خاک در هوای اصفهان پمپاژ می کرد را نیز تعطیل کردیم که در این راستا مسایل مانند بیکاری مطرح می شود.

استاندار اصفهان بیان کرد: دو نیروگاه در اصفهان موجود بود که هر کدام از این نیروگاهها در هر ۲۴ ساعت ۵۰۰ تن گوگرد در هوای اصفهان پمپاژ می کرد بنابراین این ها تعطیل شدند تا از سوخت گاز استفاده کنند.

زرگرپور تاکیدکرد: اقدامات بسیار موثر و کارسازی محیط زیست در برخورد با واحد های آلوده کننده انجام داده است و من معتقد هستم این هفته ایی که در آن قرار داریم بر خلاف هوای گرم تابستان یک بهار حمل و نقل و زیست محیطی هم وجود دارد.

وی بیان کرد: اصفهان در کریدور شمال و جنوب کشور قرار گرفته است و ۴۰ درصد بار کشور و ۲۰ درصد مسافرن کشور از این شریان ها عبور می کنند از این رو احداث کنارگذر شرق ضروری بود.

وی اضافه کرد: کنارگذر شرق هشت سال بود که تعطیل شده بود و اما دو سال است که فعال شده است.

استاندار اصفهان گفت: در هر شبانه روز ۸۵ هزار نفر وارد ترافیک شهر اصفهان می شود که اگر این کنارگذر شرق از پلیس راه مبارکه به پشت باغ رضوان وارد بزرگراه کرج احداث شود، ترافیک اصفهان کاهش می یابد.

زرگرپور خاطرنشان کرد: در شورای چهارم با کمک استانداری و دولت تکلیف مترو تا آخرین خط مشخص شد که دوستان بعدی فقط دغدغه ی اجرا داشته باشند و دغدغه ای برای تصمیم گیری نداشته باشند .

وی اظهارکرد: احداث متروی اصفهان به شاهین شهر نیز مورد تصویب قرار گرفت که حجمی از ترافیک را روی حرکت های ریلی می برد و به متروی اصفهان نیز وصل می شود.

استاندار اصفهان گفت: همچنین بی آر تی ها و تعداد اتوبوس هایی که اضافه می شوند و مجموعه فعالیت های ترافیکی از جمله اقدامات این کلانشهر برای حل معضلات زیست محیطی است.

زرگرپور به اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و افزود:  طرح جامع کاهش آلودگی هوا به ۸۰ درصد پیشرفت رسیده است وقرار است امسال ۱۰۰ درصد اجرایی شود.

وی بیان کرد: اولین کلانشهری هستیم که هوای پاک را هدفگذاری کرده ایم نه هوای سالم و این حاصل تلاش ۲۳ دستگاه اجرایی استان در این رابطه است که مهمترین آن مدیریت شهری است که تلاش می کنند این وضعیت به نتیجه مطلوب برسد.

وی اظهارکرد: به همین دلیل گله مند هستم که چرا این اقدامات اساسی که برای مردم انجام می شود برای مردم در رسانه ها مطرح نمی شود.

استاندار اصفهان گفت: نیروی انتظامی هم اقدامات خوبی را در راستای بهبود ترافیک انجام دادند که در این راستا شاهد کاهش تلفات درون شهری و برون شهری بودیم.

کد خبر 315443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرفان نوری IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    0 0
    واقعا زبان ما قاصره برای عرض تشکر از استاندار، شهردار و مجموعه شورای شهر بابت تلاش جهادی و اثرگذاری که در این مدت داشتند... دست مریزاد به این عزیزان که در دوره ای که کشور به صورت لاک پشتی حرکت میکرد، اقدامات بزرگی در این شهر و استان انجام دادند...