حکایت پر ماجرای پیتزاهای ۶ هزار تومانی

این روزها، غذاهای فوری با چاشنی کالری بالا و در این میان پیتزاهای ۶ تومنی طرفدارهای زیادی پیدا کرده اند، پیتزاهایی که یا حکایت فروشنده با انصافی را می کند که با مواد اولیه با کیفیت و گران قیمت، فست فود ۶ تومنی به خورد ملت می دهد یا داستان تکراری استفاده از مواد بی کیفیت و ارزان قیمت است.

خبرگزاری ایمنا- گروه علم و فناوری- ریحانه شهبازی: از هر خیابانی که بگذری از هر چهار مغازه چشمت به فست فودهایی می افتد که با عناوین وسوسه کننده ای مثل، «پیتزا با مختلفات و نوشابه فقط ۶هزار تومان»، «پیتزا خانواده فقط ۸ هزار تومان»، «یکی بخر دو تا ببر» جلب توجه می کنند. مغازه هایی که انگار کار و کاسبی سکه ای دارند که این روزها آنقدر طرفدار پیدا کرده اند و هیچ خیابانی را از حضور خود بی نصیب نگذاشته اند.

اینطور که پیداست امروز تنها چیزی که از غذا برای ما مهم است طعم و رنگ و بوی آن است، همین که نامش پیتزا باشد و بوی انواع واقسام چاشنی ها را به مشام گرسنه مان برساند، کفایت می کند، دیگر چه اهمیتی دارد که در این غذای گِردِ خوش رنگ و لعاب چیست و از چه کیفیتی برخوردار است؟

از هشدار پزشکان تا دغدغه اتحادیه

ازدیاد مصرف پیتزا در جامعه نه تنها حرف دوستداران سلامت، پزشکان و کارشناسان تغذیه است بلکه حتی مدیران اتحادیه اغذیه و پیتزافروشان نیز بر این مسئله صحه گذاشته و در مصاحبه‌هایی اعتراف کرده‌اند که مواد به کار رفته در پیتزاهای ۶ هزار تومانی مواد سالمی نمی‌تواند باشد.

"ازدیاد مغازه های فست فود به قدری است که ما هر شب شاهد افتتاح یک مغازه فست فود فروشی حتی بدون مراجعه به اتحادیه و مجوز هستیم"، عبدالله نصری رئیس اتحادیه پیتزا فروشان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید.

وی در ادامه اضافه می کند: با این همه مغازه فست فود، مسلما نظارت هم سخت تر می شود و حتی قانون هم از پس این حجم از تخلفات بر نمی آید.

رئیس اتحادیه پیتزا فروشان اصفهان از نبود «قانون مستحکم» برای مقابله با این تخلفات گلایه می کند و می گوید: با توجه به اینکه متداول ترین تخلفات در این صنف نبود پروانه کسب و بازگشایی مغازه های بدون مجوز است بعد از گزارش و پلمب بیست و چهار ساعته دولت، دوباره مغازه به راحتی می تواند شروع به فعالیت کند.

غذاهای فوری با چاشنی کالری در بین کودک و پیر طرفدارهای زیادی پیدا کرده  و در این میان پیتزاهای ۶ تومنی نیز به دلیل صرفه مالی از محبوبیت خوبی برخوردارند، پیتزاهایی که یا حکایت فروشنده  با انصافی است که با مواد اولیه با کیفیت و گران قیمت فست فود ۶ تومنی به خورد ملت می دهد یا داستان تکراری استفاده از مواد بی کیفیت و ارزان به طوری که از ۷هزار تومان قیمت پیتزا، ۲یا۳ هزار تومان آن به اذعان یکی از همین فروشندگان سود باشد!

نصری استاندارد یک پیتزا را ۱۲۰ گرم کالباس مرغوب می داند در حالی که پیتزاهای ۶ یا ۷ هزار تومانی ازکیفیت و کمیت استاندارد مناسب برخوردار نبوده و کالباس، سوسیس و پنیرهای درجه ۳ اما با مهر بهداشت و تائیدیه استفاده می کنند و به نوعی کم فروشی است.

همه پیتزاهای ارزان قیمت مورد تائید بهداشتی نیستند

سید مهدی میرجهانیان، کارشناس برنامه بهداشت مواد غذایی مرکز بهداشت استان اصفهان معتقد است که همه پیتزاهای ارزان قیمت مورد تائید نیستند ولی تحت نظارت هستند و به مراتب نمونه گیری های زیادی انجام می شود.

 وی می گوید: قیمت کالباس بسته به درصد مواد تشکیل دهنده از کیلویی ۷ تا ۴۲ هزار تومان موجود است و در این صورت قیمت پیتزاها هم به لحاظ کیفیت و هم کمیت و وزن متفاوت است.

علاوه بر مواد اولیه و رعایت هزاران موارد بهداشتی ، جعبه های پیتزا نیز باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا اگر جعبه‌های پیتزا یا هر نوع مواد غذایی دیگری استانداردهای لازم و مجوزهای بهداشتی را دریافت نکرده باشد، ممکن است حامل میکروب‌های مختلف بوده و آلودگی ها را به درون غذا منتقل کنند.

جعبه‌های مواد غذایی و به خصوص غذاهای گرم باید دارای پروانه بهداشت باشند

محمد حسین عزیزی، رئیس انجمن صنایع غذایی ایران در مورد آلودگی‌های پنهان فست فودها هشدار داده بود که جعبه‌های که حامل مواد غذایی هستند، باید از کاغذهای نو درست شده باشد، چراکه در غیر این صورت فلزات سنگین و گرد و غبار وارد غذا شده و باعث ایجاد انواع مشکلات گوارشی در بدن می‌شود.

کاغذهای کهنه ای که برای تهیه جعبه‌های پیتزا به کار گرفته می‌شود ممکن است به انواع میکروب‌های مختلف آلوده بوده و همین مسئله بهداشتی بودن این کاغذها را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث بروز بیماری‌های مختلفی از جمله  بیماری های سیستم گوارش و حتی بیماری های پوستی می‌شود.

جعبه‌های ویژه مواد غذایی و به خصوص غذاهای گرم باید دارای پروانه بهداشت و مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو و همچنین مهر بهداشت باشد تا از بروز مشکلات مختلف و همچنین بیماری‌های گوناگون جلوگیری شود.

پدیده‌ای به نام پیتزای ۶ هزار تومانی!

در حالی که پزشکان درباره مضرات مصرف پیتزا تاکنون هشدارهای فراوانی داده‌اند و در حالی که دوستداران سلامت در حال تهیه راهکارهایی از جمله فرهنگ‌سازی و آموزش برای کاهش مصرف پیتزا در جامعه هستند اما این روزها وجود فست‌فودهای بسیار ارزان و بی‌کیفیت و از همه شاخص‌تر پیتزاهای ۶ هزار تومانی قوز بالای قوز شده است. 

در نظر بگیرید با توجه به قیمت بالای انواع سوسیس و کالباس مرغوب و نام آشنا و نیز قیمت برخی دیگر از مواد مورد نیاز برای آماده‌سازی پیتزا مانند گوجه فرنگی، سس، پنیر مخصوص، گوشت، فلفل سبز و... حالا چگونه است که مغازه هایی اقدام به طبخ و ارائه پیتزای ۶‌ هزار تومانی می‌کند.

پیتزاهای ارزان قیمت اگرچه در نگاه اول به صرفه بنظر می آیند اما طولی نمی کشد که هزینه ای چند برابر قیمت غذای مرغوب و استاندارد، در بیمارستان ها و صف مطب پزشکان خرج می‌شود.

قضاوت در مورد به صرفه بودن یا نبودن با شما!

کد خبر 315426

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خادم الکتاب IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
    0 0
    "ازدیاد مغازه های فست فود به قدری است که ما هر شب شاهد افتتاح یک مغازه فست فود فروشی حتی بدون مراجعه به اتحادیه و مجوز هستیم"، عبدالله نصری رئیس اتحادیه پیتزا فروشان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید. اما چه مي گويد را خبرنگار نمي گويد خود رئيس هم نمي گويد پس چه کسي بايد بگويد!؟ متن را يکبار مي خوانديد و اصلاح ميکرديد جناب سردبير!ا ويرايشگر با قيمت مناسب هم سراغ دارم

    پاسخ سایت: مخاطب گرامی جمله اول که در گیومه مطرح شده در واقع نقل قول همان شخص است . به عبارتی در ابتدا کلام شخص جاری شده و در ادامه تاکید شده که رییس اتحادیه پیتزافروشان در گفتگو با ایمنا این را گفته است . مطلب صحیح است

  • ایرانی IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
    0 0
    ببخشید بازارتون کساد شده حالا حرف بهداشت می زنید ولی پیتزاهای گران قیمت هم با سوسیس و کالباس درست شده که خود سوسیس و کالباس با هر برندی سرطان زا و کاملا غیر بهداشتیست پس با کلمات بازی نکنید به مردم بگویید کلا پیتزا نخورند و نه پیتزا گرون قیمت بخورند البته اگر قصد و نیت سلامتی مردم و رضای خدا مد نظرتان است؟