کمک به متکدیان؛ پول هایی که در مسیری پوچ خرج می شود

حضور متکدیان که بیشترشان هم خارجی هستند، روزبه‌روز در کوچه و خیابان‌های اصفهان آن هم فقط به دلیل کمک هایی که مردم به این افراد می کنند، افزایش می‌یابد و این امر مردم را نگران کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  آن سوی چهار راه زنی کودکی را به آغوش گرفته و هر بار که چراغ قرمز می شود بر خلاف همه، او چراغ سبزی را برای رفتن به سوی خودروها می بیند.

با یک دست کودکش را در آغوش فشرده و با دست دیگرش به شیشه خودرو می کوبد، سرش را با نگرانی جلو می کشد فرصتی نیست، تنها به اندازه ثانیه های چراغ قرمز، پر شتاب واژه ها را بیان می کند.

زن دستش را دراز می کند، با لباس هایی مندرس و کودکی که صورتش فریاد می زد «آبی برای شستن نیست» واژها به هم فشرده، شلخته و با اظهار عجز و ناتوانی شنیده می شود «به من کمک کنید».

کلماتی که از شیشه خودروها سرک می کشیدند و با اندک پولی میهمان دیگری می شوند.

زن، مضطرب همان طور که کلمات را به هر سویی روانه می کند، چشم از چراغ قرمز بر نمی دارد و ملتمسانه ثانیه ها را طولانی تر می طلبد. در این کشمکش چراغ قرمز بود که با رفتنش پیروزی را از آن خود کرد و جانی به چراغ سبز بخشید.

زن در هیاهوی گذر اتومبیل ها گم شد اما کم کم خود را به گوشه ای کشید و این بار او بود که به انتظار می نشست.

...آری، بارها شاهد این جنس از زن ها مردان، پسران و دختران در شهر بوده ایم که هریک به شیوه ای بر این کار همت می گمارند.

در این شهر گدایانی از جنس های مختلف دیده می شود که هر یک کریم بودن مردم شهر اصفهان را به نشانه گرفته اند؛ گدایانی که به فرمان کسی و یا به دلیل تن پروری در خیابانها به دنبال روزی می گردند.

نه هشدارهای ماموران رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان و نه رسانه ها می تواند آن ها را سرو سامان دهد و نه پول های مردمانی که مثلاً به قصد خیر خواهی به آن ها کمک می کنند، غافل از اینکه با کمک های نابجای خود روز به روز به آمارمتکدیان می افزایند.

آنچه پر واضح است اینکه یکی از مظاهر ناهنجاریهای اجتماعی وجود متکدیان در سطح معابر شهر است. وجود این افراد در جامعه ضمن اینکه ظاهر شهر را مخدوش می کند،  موجب بروز برخی آسیب های اجتماعی شده و امنیت روانی شهروندان را مختل می نماید.

معمولاً کلان شهر ها به لحاظ وضعیت استراتژیک خود پایگاه عمده مهاجرت پذیری به حساب می آید و بدیهی است که ساختار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن گنجایش حجم بالای ورود را نخواهد داشت.

با این تفاسیر عوارضی از جمله تکدی گری و سایر آسیب های اجتماعی با شدت بیشتری در این شهر نمود و بروز می یایند.

فردی که در حال تکدی گری است و امکان درآمدزایی از این طریق برای او فراهم شده است، دیگر حاضر نیست دست از این کار بکشد و معمولا باندهایی در مجاورت آنها وجود دارند که کار را مشکلتر می سازد.

اما نکته اینجاست که طبق ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامی، «هرکس تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش نماید یا ولگردی کند به حبس از یک تا سه‌ماه‌ محکوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذکور کلیه اموالی که از طریق تکدی و کلاشی به دست آورده است مصادره خواهد شد.»

علاوه بر قانون مجازات اسلامی، ۱۳ سازمان و ارگان از جمله فنی و حرفه ای، کمیته امداد امام خمینی (ره)، صداو سیما و غیره متولی ممانعت از افزایش متکدیان و مبارزه با این پدیده هستند، اما تا قانون به کمک مدیران برای کاهش این معضل اجتماعی نیاید، نمی‌توان انتظار داشت معضلی که از آبشخور مافیای قدرتمند «تکدیگری» آب میخورد، از چهره‌ شهرها زدوده شود.

متکدیان در هر چهارراه سرقفلی دارند

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان «تکدی گری» را می‌توان بستر آسیب‌های اجتماعی دانست و این در حالی است که این پدیده اجتماعی در بسیاری از کلانشهرهای کشور و به ویژه اصفهان افزایش رو به رشدی را داشته است.

احمد صالحی یکی از شهروندان اصفهانی می‌گوید: برخی از این متکدیان به صورت دسته‌جمعی و گاهی خانوادگی در یک محله آغاز به گدایی می‌کنند به طوری که هر روز در یک محله گدایی می‌کنند و این امر چهره شهر را به ویژه در نزد مسافران مخدوش کرده است.

یک راننده تاکسی نیز در زمینه وجود کودکان پاکستانی و متکدیان در برخی از چهارراه‌های اصفهان و ایجاد مزاحمت از سوی این کودکان برای مردم، اظهارمی کند: وقتی پشت چراغ قرمز یک چهارراه در اصفهان توقف می‌کنیم، چندین کودک برای پاک کردن شیشه ماشین و یا فروش وسایل مختلف به سمت ماشین هجوم می‌آورند و این مسئله هم سبب ایجاد ترافیک می‌شود و هم اینکه چهره شهر را زشت می‌کند.

اکبر زارعی ادامه می دهد: اگر یکی از این کودکان با یک خودرو تصادف کنند سبب وجود مشکلات زیادی می‌شود، اما با وجود اینکه بارها این متکدیان جمع آوری شده اند، بازهم شاهد حضور آنها در شهر هستیم.

علیرضا مطهری یکی دیگر از شهروندان اصفهانی در زمینه وجود متکدیان در این شهر عنوان می کند: طی چند سال اخیر شاهدم که تعداد متکدیان نه تنها رو به افزایش رفته بلکه روش های متعددی برای این کار قبیح پیش گرفته اند.

متکدیان بستر ارتکاب جرم و جنایت را مهیا می کنند

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه حضور متکدیان و کودکان خیابانی در سطح شهر علاوه بر اینکه چهره شهر را آلوده و مخدوش می سازد، بستر ارتکاب جرم و جنایت را نیز مهیا می کند، می گوید: این متکدیان که غالباً از اتباع بیگانه هستند با سوء استفاده از احساسات دینی و عواطف مذهبی شهروندان مبادرت به تکدی گری نموده و روزانه از این راه درآمدهای زیادی را عاید خود می کنند.

مجتبی کاظمی معتقد است، اصفهان یکی از شهرهای پاک در زمینه متکدیان به شمار می رود اما گاهی مشاهده می شود که متکدیان با ترفندهای خاص و با تغییر مکان، از میادین و چهارراهها وارد مکان های پرترددی همچون مطب پزشکان شده و اقدام به تکدی گری می کنند.

وی خاطرنشان می کند: از ابتدای سال جاری طی دو مرحله طرح نامحسوس برخورد و جمع آوری متکدیان شهر اصفهان اجرا و سومین طرح که از پنجشنبه گذشته آغاز شده، تا پایان مردادماه ۹۶ ادامه خواهد داشت.

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه تکدی گری بر اساس قانون جرم محسوب می شود، ادامه می دهد: اگر شهروندان به جای کمک به اینگونه اشخاص کمک های خود را به نهادهای خیریه و حمایتی معتبر در سطح شهر ارائه دهند، قطعاً بدست نیازمندان واقعی خواهد رسید، ولی با کمک به متکدیان زمینه سوء استفاده و فعالیت بیشتر آنها را فراهم نموده و گدا پروری در شهر رواج خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در موضوع «مبارزه با تکدی‌گری» نیازمند همکاری مردم در پیشگیری و جلوگیری از مشکلات این پدیده هستیم، اضافه می کند: ما از شهروندان انتظار داریم که به این افراد کمک نکنند و چنانچه قصد کمک به نیازمندان واقعی را دارند، کمک های خود را به مراکز خیریه و یا کمیته امداد ارایه کنند.

کاظمی یادآور می شود: براساس مصوبه شورای عالی اداری، آئین نامه ای به منظور اصلاح ساختار و ایجاد هماهنگی در فعالیت دستگاههای اجرایی در خصوص مبارزه با تکدی گری، جمع آوری، شناسایی و تعیین وضعیت این افراد تعیین و تصویب شده و ۱۳ دستگاه موظف به انجام آن هستند، اما متأسفانه به دلیل اینکه بعضی از ارگان های مربوطه وظایف پیش بینی شده در قانون را انجام نمی دهند روند جمع آوری، ساماندهی و تعیین تکلیف متکدیان دچار مشکلات زیادی بوده و به سرانجام مطلوب نمی رسد.

وی با تاکید بر اینکه اگر سایر دستگاهها به وظایف خود در این خصوص عمل می‌کردند، بسیاری از این متکدیان ساماندهی می شوند، گفت: متأسفانه غالب متکدیان جمع آوری شده تکراری هستند و تاکنون به دفعات توسط ماموران رفع تخلفات شهری جمع آوری شده اند.

باید بانک اطلاعاتی از متکدیان تشکیل شود

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه در ۴ ماهه سالجاری حدود ۵۰۰ نفر متکدی توسط ماموران سختکوش این مدیریت از سطح شهر اصفهان جمع آوری و به مرکز فضیلت هدایت شده اند، اظهارمی کند: علیرغم همکاری های خوب بهزیستی با این مدیریت، متاسفانه تعدادی از این متکدیان دوباره به سطح شهر بازمی گردند.

به گفته کاظمی، شاید باور این موضوع سخت باشد که اعلام کنم بارها اتفاق افتاده هنگامی که مامور این مدیریت متکدی را جمع آوری و تحویل داده، قبل از رسیدن به ستاد با خبر شده که متکدی به محل تکدی گری خود، بازگشته است چرا که اقدامات بازتوانی و حل ریشه ای این معضل به نحو شایسته انجام نمی شود.

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان معتقد است اگر بانک اطلاعاتی از متکدیان تشکیل شود و پرونده مجرمان به مراجع قضایی تحویل شود، به راحتی می توان با متکدیان حرفه ای برخورد کرد.
وی تاکید می کند: اصفهان نسبت به سایر کلانشهرها در رابطه با جمع آوری متکدیان و کودکان خیابانی بسیار موفق عمل کرده است به طوری که اکنون اصفهان یکی از شهرهای ناامن برای فعالیت متکدیان به شمار می رود.

به هرحال نمی توان منکر این مسئله شد که نوع دوستی شهروندان و پرداخت پول به متکدیان، باعث جذابیت این فعالیت برای آنها شده است و قطعاً موثرترین شیوه ممکن برای کاهش حضور آنها، عدم کمک مردم به این افراد است تا فعالیت متکدیان خارجی برای گروههایی که آنها را جابه جا و هدایت می کنند از سود دهی افتاده و بی خیال آنها شوند.

کد خبر 315379

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.