جشنواره چلچراغ انقلابی در هنر شهرضا

شهرضا – بزودی دومین جشنواره چلچراغ شهرضا برگزار می شود اما به عقیده کارشناسان مسائل هنری، این جشنواره راه را به سوی جهانی شدن هنر شهرضا، همواره می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، هر شهرستان را به وصفی می‌شناسند اما اوصاف شهرضا فراتر از بیان و توان زبان در گفتار است. شهری پرآورازه در دانش و ادب و عرفان که در هر بخش طلایه دارانی را به عالم انسانی پیشکش کرده است؛ اما هنر این گوهر شاهوار صندوقچه زرین سربلندی شهرضا، بالندگی ویژه‌ای در این دیار داشته است.

شمار رشته‌های هنری شهرضا را همگان بین یک تا ۱۰ و برخی از آنانکه بیشتر در تاریخ این دیار جستار کرده‌ بودند، کمتر از ۲۰ می‌دانستند اما در سال گذشته رویدادی چشمگیر در پهنه هنری شهرضا رویداد و به همگان نشان داد که شمار رشته‌های هنری این شهرستان فزون از ۲۰۰ رشته‌ است.

محمدرضا شرف بیگی – کارشناس هنر با تأکید بر نیاز به برپایی بازارهایی برای نمایش و فروش کالاهای هنری، این کار را زمینه ساز افزایش انگیزه هنرمندان در آفرینش کارهای هنری دانست و افزود: برگزاری دوره‌ای جشنواره‌های هنری و با حضور هنرمندان برجسته و هنرآموزان از بهترین راهکارهای پرورش توانمندیهای هنری است.

وی گفت: هنرمند نیاز دارد تا دیده شود، مردم کارهای هنری او را مشاهده کنند و نتیجه سالهای تلاش خود را در نمود نشانی بر دیوار، پیکره‌ای در میدان شهر یا کالایی با ارزش در دست مردم مشاهده کند، بنابراین برگزاری جشنواره‌های هنری کاری بسیار بجا برای رسیدن به این سرانجام است.

این کارشناس هنری تأکید کرد: در کشورهای پیشرفته هنرمندان را همانند سنبل های اندیشه مردم می‌شناسانند تا مردم دیگر سرزمین ها نمود زندگی اجتماعی آنان را در سرودن شعرهای پرمعنا، پیکره‌های زیبا، موسیقی دلنشین یا نقاشی‌های زیبا مشاهده کنند.

جعفر جعفرصالحی – معاون مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، اظهار کرد: بخش بسیار مهمی از کارهای انجام شده در بخش صنایع دستی و هنرهای سنتی مرهون تلاش هنرمندان است.

وی تصریح کرد: همدلی و هدفمندی ایجاد شده بین سرپرستان اجرایی شهرضا که به مردم این شهرستان هم منتقل شده، زمینه ایجاد کارهای بزرگی با خوی بسیجی و انقلابی را فراهم کرده که در نهایت گواه دوستی و هم‌پیمان شدن برای ایجاد یک دگرگونی بزرگ در همه رشته‌های هنری شهرضا است.

معاون مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان بیان کرد: گزینش شهرضا به نام شهر ملی سفال دستاورد همدلی مردم و نگاه ویژه سرپرستان این شهرستان بود، شهرضا در ابتدا راه تبدیل به شهر جهانی سفال است اما باید برای رسیدن به آن جایگاه تلاشهایی هم انجام شود.

جعفر صالحی عنوان کرد: پروردگار روزی فراوانی را در همه بخهشا به ما بخشیده است و ما وظیفه داریم به بهترین شیوه از آنها استفاده کنیم، یکی از این دَهشهای پروردگار به ما، توانمندیهای ناشناخته‌ در بخشهای صنایع دستی و گردشگری است.

وی ادامه داد: امروزه توانمندیهای زیادی در جوانان جود دارد که در رشته‌های گوناگون هنری بروز پیدا کرده است و باید آنها را سوی بهتر شدن هدایت کنیم، آینده هنر شهرضا در دستان هنرمندان جوانی است که امروز با انگیزه بسیار در راه فراگیری تلاش می‌کنند پس باید زمینه مناسب برای بروز این توانمندی را فراهم کنیم.

معاون مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: شهرک صنایع دستی شهرضا که پس از نزدیک ۱۵ سال در این شهرستان  آماده واگذاری به هنرمندان شد، یک رویداد بسیار خوب و بی‌نظیر در زمینه هنر شهرضا شمرده می‌شود.

جعفرصالحی اضافه کرد: سرپرستان شهرستان تسهیلات بسیار خوبی برای یاری هنرمندان این شهرستان برای ساختن کارگاه‌های هنری در شهرک صنایع دستی آن پیشبینی کرده‌اند اما شوربختانه هنرمندان این شهرستان به سبب آنکه هنوز به این باور نرسیده‌اند که این شهرک و ساختن کارگاه در آن می‌تواند زمینه رشد و بهبود کار آنها را فراهم کند، آنگه که آرزوی سرپرستان شهرستان بود از آن استقبال نکردند این در حالی است که همه مشکلات فراروی هنرمندان برای حضور در این شهرک از بین رفته است.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: تا پایان سال آینده، خوشه صنایع دستی سفال و سرامیک و شهرک صنایع دستی شهرضا را راه اندازی کنیم.

معاون مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: سفال و سرامیک شهرضا از اصالت زیادی برخوردار است اما تنها نزدیک ۵۰ کارگاه هنری در این رشته در این شهرستان کار می‌کند که باید افزایش یابد.

جعفرصالحی تصریح کرد: در شهر لالجین همدان ۴ هزار کارگاه هنر سفال وجود دارد که زمینه کار برای نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر را فراهم کرده است.

وی تأکید کرد: شهرضا در کنار جاده شمال به جنوب کشور قرار دارد، کمربندی شهرضا نباید راه گذر مسافران باشد، باید مسافران را به داخل شهر هدایت کنیم و جذابیت لازم برای آنکه حداقل حضور ۲ روز را در این شهرستان بمانند، فراهم کنیم.

وارسی پیشینه هنری شهرستان شهرضا، جای خالی جایگاهی را برای نمایش آثار هنرمندان این شهرستان نشان می‌دهد؛ اگرچه تلاشهایی در سالیان گذشته برای ساختن گنجینه کالاهای هنری شهرضا انجام شده اما تاکنون نتیجه آن کارها سودمند نبوده است.

هنرمندان شهرضا در سال ۱۳۹۵ دیدند که راهی نو برای نمایش کارهای هنری آنها آغاز شده که باوجود برخی گمانه‌زنی‌ها درباره ناکامی یا ناپذیر شدن آن از سوی مردم شهرستان، با کامیابی همراه بود.

نمایشگاه چلچراغ هنر شهرضا، نخستین سال عملکرد خود را با کارنامه‌ای درخشان در بخش شناساندن، نمایش و ایجاد بازار فروش برای کالاهای هنری هنرمندان این شهرستان، سپری کرد و اکنون در آستانه دومین سال برگزاری آن هستیم.

جعفرصالحی - معاون مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به برگزاری دومین دوره جشنواره هنری چلچلراغ شهرضا، اظهار کرد: این جشنواره باید به عنوان یک نمایشگاه ملی مطرح شود و زمینه حضور هنرمندانی از همه کشور را فراهم کند.

محمدعلی اباذری - دبیر جشنواره چلچراغ هنر شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا با اشاره به برگزاری دومین جشنواره چلچراغ هنر در شهرضا، اظهار کرد: از ۲۱ شهریور ماه تا ۳۰ شهریورماه ۹۵ نخستین جشنواره چلچراغ هنر در دو بخش نمایشگاه و جشن‌های شبانه در شهرضا برگزار شد.

وی اظهار کرد: در این نمایشگاه، هنرمندان شهرضایی آثار خود را در حوزه های سفال، سرامیک، میناکاری، خوشنویسی، تابلو فرش و گلیم، تئاتر، معرق چرم، عکاسی، آثار گرافیکی، مجسمه‌های چوبی، سازهای سنتی، قالی بافی، محصولات روستاها، ایثار و شهادت، مطبوعات، آثار فرهنگی به نمایش گذاشتند.

دبیر جشنواره چلچراغ هنر شهرضا با بیان اینکه هدف از برگزاری این نمایشگاه معرفی هنر هنرمندان شهرضایی به کشور و افزایش آگاهی مردم نسبت به هنرهای زنده و در حال تولید این شهرستان است، بیان کرد: در برگزاری نمایشگاه چلچراغ هنر همراه با برنامه‌های آن بیش از هزار هنرمند همکاری داشتند.

اباذری اضافه کرد: از ساعت ۴ عصر تا آخر شب روزانه بیش از ۷ هزار نفر و در طول ۱۰ روز بیش از ۷۰ هزار نفر از نمایشگاه چلچراغ هنر بازدید کردند.

وی افزود: در برگزاری نمایشگاه چلچراغ هنر از تمام توان شهرستان استفاده شد و شهرضا به همه کشور معرفی شد که این شهر، شهر هنرمندان، مفاخر و شهری هنرپرور است.

مسئول بسیج هنرمندان شهرضا با بیان اینکه برگزاری این نمایشگاه در معرفی رشته‌های هنری به جوانان در غنی‌سازی اوقات فراغت بسیار تأثیرگذار بود، اظهار کرد: بیش از ۲۲۰ میلیون تومان برای برگزاری این نمایشگاه هزینه شد.

اباذری با اشاره به مشکلات در برگزاری این نمایشگاه، گفت: کمبود شدید غرفه‌ها سبب شد تعدادی زیادی از هنرمندان به دلیل کمبود فضای نمایشگاه نتوانند شرکت کنند.

وی با بیان اینکه نبود یک مکان مشخص برای برگزاری این گونه‌برنامه‌ها و نمایشگاه‌ها در شهرضا یک معضل است، اظهار کرد: مسال با توجه به پیشنهاد مسئولان و استقبال خوب مردم و هنرمندان نمایشگاه چلچراغ هنر ۲ برای دومین سال پیاپی برگزار می‌شود.

مسئول بسیج هنرمندان شهرضا تصریح کرد: نمایشگاه چلچراغ هنر۲ از تاریخ ۹ الی ۱۸ شهریورماه ۹۶ در دهه ولایت در کارخانه نوین یا ورزشگاه شهید جهانمردی برگزار می‌شود.

کد خبر 315369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.