تربیت نسلی نو از یقه آبی ها در شهرضا

شهرضا – کارآموزی همواره به عنوان یکی از دروس مقطع متوسطه و دانشگاه مطرح بوده است اما واقعیت این است که عدم نظارت مستمر و دقیق بر اجرای این دوره‌ها، آنها را به طرح هایی صوری تبدیل کرده بود اما اکنون شیوه‌های جدید در اجرای این طرح ها ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، نداشتن مهارت کافی برخی از جمعیت بیکار، در کنار سیاست‌های ناکارآمد اشتغالزایی دولتمردان به بیکاری دامن زده است؛ در عین حال بنابر اظهار نظر مسئولان، فقدان مهارت کافی برای اشتغال یکی از دلایل بیکاری جوانان عنوان می‌شود.

این در حالی است که بخش دیگری از جمعیت بیکار جامعه نیز اساساً نه تحصیلات آکادمیک دارند و نه مهارتی؛ در همین زمینه وزیر کار بارها در بیان مشکلات بیکاری، به فقدان مهارت کافی در بین جوانان اشاره و یکی از برنامه های این وزارتخانه را اجرای آموزش‌های دو گانه در سطح مراکز آموزش عالی عنوان کرده است.

در همه رشته‌های دانشگاهی و بسیاری از رشته‌های مقطع متوسطه به ویژه در هنرستان ها، کارورزی به عنوان درسی به ارزش ۲ یا ۳ واحد پیشبینی شده که هم ساعات آن بسیار اندک است و هم در بسیاری موارد به صورت صوری برگزار می‌شود.

محمد رضایی – تحلیلگر مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا اظهار کرد: اینکه فارغ التحصیلان دانشگاهی نمی‌توانند آنچه آموخته‌اند را در محیط واقعی کار اجرا کنند یک مصیبت بزرگ است که باید هرچه سریعتر فکری برای آن بشود.

او عقیده دارد آنچه باعث این مسئله شده فاصله زیاد بین دانشگاه و محیط واقعی اجتماع است چون صنعت، کشاورزی و حتی بخش خدمات نیز سعی کرده‌اند خود را با آخرین یافته‌های علمی در حوزه کاری خود هماهنگ کنند اما اینکه چرا دانش اموختگان نمی‌توانند در این محیطها کار کنند، ایرادی است که علت آن را باید در دانشگاه دنبال کرد.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: بر اساس قانون اساسی دولت وظیفه دارد اشتغال مناسب را برای همه افراد فراهم کند اما این مسئله را می‌توان به ایجاد زمینه مناسب برای بیکاران هم تفسیر کرد پس دولت در اینجا وظیفه دارد خلأ موجود یعنی فقدان مهارت را جبران کند.

علاقه به پشت میزنشینی نیز مشکل بزرگ دیگری است که اغلب دامن‌گیر فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

این مسئله‌ای است که علی میرزایی – کارشناس مسائل اجتماعی نیز به آن اشاره دارد و معتقد است تا زمانی که فکری به حال انحصارگرایی دولتی نشود نمی‌توان انتظار زیادی برای حل آن داشت.

این کارشناس مسائل اجتماعی اظهار کرد: جمعیت متقاضی شغل در بین فارغ التحصیلان حدود ۳ برابر سایر متقاضیان بازار کار است و این، مسئله اصلی دولت شده، یعنی «اشتغالزایی با اولویت فارغ التحصیلان دانشگاهی».

اما در اینجا هم همان مشکل نهادینه نظام آموزشی و محیط کسب کار کشور یعنی بی مهارتی دانش آموختگان دانشگاهی مطرح است و به عنوان یکی از علل افزایش بیکاری در قشر تحصیل‌کرده خودنمایی می‌کند.

اما به تازگی دولت طرحهایی را برای رفع این مشکل پیشبینی کرده است، طرح «کارآموزی در محیط واقعی کار» و طرح «کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی» که مختص افراد دارای مدارک تحصیلی کاردانی به بالا است.

کارگران یقه آبی یونیفرم‌های آبی رنگ پوشیده و در شغل‌های تجاری مشغول به کار هستند و اکنون قرار است از مهارت آنها برای تربیت نسلی نو از فعالان صنعتی، کشاورزی و خدماتی استفاده شود.

برای بررسی جایگاه این طرح در شهرستان شهرضا و همچنین آشنایی بیشتر با زمینه‌های ایجاد اشتغال برای افراد جویای کار در این شهرستان، با ابوطالب جلالی – مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت و گو کردیم:

مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای استان اصفهان اظهار کرد: رفع بیکاری در صدر برنامه های دولت واقع شده است، چون به عنوان مثال باوجود همه اقدامات انجام شده نرخ ۱۴ درصد برای بیکاری این شهرستان مناسب نیست.

جلالی با تأکید بر ضرورت استفاده از مزیتها و فرصتهای موجود در شهرستان شهرضا برای رفع معضل بیکاری، عنوان کرد: باید حداکثر تعامل ممکن برای بهره برداری از مزایتهایی همچون سفال و انار شهرضا که رونق آنها، مجموعه ای از مشاغل را به همراه دارد، انجام شود.

وی از تنظیم سند مهارتی استان اصفهان خبر داد و افزود: توجه به صنایع دستی با اولولیت سفال و انار و مشاغل وابسته به آن، از جمله مهمترین رؤوس مورد توجه در این سند است.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای استان اصفهان تصریح کرد: نان کمشجه به عنوان یک برند مهم در این زمینه مطرح است و فعالیت انجام شده در این بخش باید به عنوان یک الگو در حوزه مشاغل زودبازده معرفی شود، حدود ۲۰ رشته پیرامونی در این رشته در این شهر فعال شده که بسیار جالب توجه است.

جلالی اذعان کرد: نظام آموزش کشور ما اشکالاتی تقریبا جدی دارد، اگر نگران بیکاری ۳۰ در از فارغ التحصلان هستیم به دلیل عدم هماهنگی بین محتوای دروس و آموزشهای ارائه شده با نیاز بازار است.

وی گفت: البته در کشورهای توسعه یافته هم نظامهای آموزشی بیشتر در حوزه تحقیق و پژوهش فعال هستند اما افزایش یقه آبیها و مهندسان نیازمند توسعه نظام مهارتی در کنار نظام آموزشی است.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای استان اصفهان بیان کرد: متأسفانه در نظام آموزشی کشور، آموزش قبل از اشتغال را داریم، این در حالی است که برخی کشورها به آموزش متصل به کار پرداختند که آن هم موفق نبود و متأسفانه این بخش هم خوب در کشور ما اجرا نشد، اما در حال حاضر افراد باتجربه‌ای در حوزه صنعت هستند که باید در کنار مهارتهای آموزشی از آنها استفاده کنیم و اگر دیر اقدام شود ممکن است این فرصت هم از دست برود.

جلالی اظهار کرد: طرحهای مهارت آموزی در محیط کار و کاروروزی دانش آموختگان دانشگاهی بسیار مهم است که زمینه استفاده از ظرفیت افراد خبره را فراهم می‌کند، افراد بالای ۱۵ سال در محیط واقعی کسب و کار قابلیت حضور دارند البته نگرانی بابت قانون کار و بیمه رفع شده و مسئولیت مدنی آنها هم به عهده سازمان فنی و حرفه ای است.

وی تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر نظامی برای سنجش صلاحیت فنی و کارورزی نیست اما پیشبینی می‌شود بیش از ۶۰ درصد افرادی که در این سیستم وارد شوند مشغول به کار شوند.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای استان اصفهان ادامه داد: نظام کارورزی هم اختصاصاً فارغ التحصیلان از ۲۳ تا ۳۲ سال و از مقطع کاردانی تا دکترا و در این بخش هم نگرانیها بابت قانون کار و بیمه تأمین اجتماعی رفع شده است.

کد خبر 315361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.