گذشت و بخشش کلید موفقیت زندگی مشترک است

لنجان_امام جمعه باغبادران گفت: فراموشی بدی و ذکر خوبی در کلام نکته ای مهم و قابل تامل است و امام حسن عسکری در این باره فرمودند خیرُ اِلاخوانِ مَن نَسِیَ ذَنبَکَ وَ ذَکَر اِحسانَکَ اِلَیهِ بهترین دوستان تو آن کسی است که خطایت را فراموش کند و (تنها) خوبی‌هایت را به یاد داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا فرهنگ در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان در بررسی اصول سبک زندگی اسلامی  یکی از تکنیک های  رسیدن به درجه عفو وگذشت در زندگی را فراموشی خطای دیگران ویاداوری خوبی های انان دانست و اظهار کرد: فراموشی بدی و ذکر خوبی در کلام نکته ای مهم و قابل تامل است و از این جهت امام حسن عسکری(علیه‌السلام) امده که فرمودند خیرُ اِلاخوانِ مَن نَسِیَ ذَنبَکَ وَ ذَکَر اِحسانَکَ اِلَیهِ بهترین دوستان تو آن کسی است که خطایت را فراموش کند و (تنها) خوبی‌هایت را به یاد داشته باشد.

وی افزود: خدای متعال نیز با بندگان خود به همین کیفیت برخورد کرده است به طوری که در ایه ۲۵ شوری می فرماید وهو الذی یقبل التوبه عن عباده ویعفو عن السیئات ویعلم ما تفعلون این که می فرماید میداند شما چه کارهایی انجام میدهد ولی باز عفو می کند یعنی خطاهای زیادی از ما را نادیده می گیرد وبه جایش لطف وعفو خود را نسبت به ما جاری می کند.

امام جمعه باغبادران با اشاره به اینکه انسانها با دیدن بدی وظلم سه قسم می شوند، تصریح کرد: عده ای دائما خود خوری کرده ودر ذهن خود ان مطلب را پرورش می دهند ودر طول مدت زندگی دنبال انتقام و یا راهی برای اثبات حقانیت خود البته به هر طریقی هستند.

وی ادامه داد: این افراد در دون خود ارامشی ندارند و به خواسته خود که  همان ارمش است نمی رسند چرا که این روحیه در وجودشان روز به روز تقویت می شود و باعث می شود بذر کینه بیشتر در دلشان کاشته شود و وقتی با این افراد مواجه می شوند نمی تواند می بینیم این افراد نمی توانند یک تصمیم درست بگیرند و با همان حس انتقام جوئی امده است که این مسئله خود باعث جلوگیری از اتخاذ تصمیم و یا یک برخورد شایسته می شود.

فرهنگ اضافه کرد: عده ای خود خوری می کنند ولی چون قدرت مقابله ندارند این کار را رها می کنند منتهی فکرشان به کلی مشغول نمی شد فقط وقتی با این افراد مواجه می شوند به این شکل عکس العمل نشان می دهند و این افراد نیز نمی توانند موفق باشند البته چون در طول زندگی مشغولیت دارند می شود در فرصتهای فکر کنند و تصمیمی درست در مقابله با بدی بگیرند.

وی عنوان کرد: عده ای در مقابله با این مشکلات برای خروج از کینه توجه به صفات خوب افراد دارند وسعی می کنند در ذهن خود از این افراد یک تصویر خوب داشته باشند وهرگاه ان حرکت ناشایست را در ذهن خود تصور می کند بلافاصله از ان فکر منصرف می شوند تا روحیه عفو در وجودشان از بین نرود.

امام جمعه باغیادران بیان کرد: این کار به نوعی تمرین گذشت است تا روحیه عفو به جای انتقام جای گزین شود در این مورد «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام» می فرماید عَوِّدْ نَفسَکَ السَّماحَ خودت را به گذشت و جوانمردی عادت بده.

وی خاطرنشان کرد: زن وشوهر و همه ما باید دقت کنیم خطاهای یکدیگر را به رخ یکدیگر نکشیم تا کینه ها زیادتر شود بلکه با خوبی های یکدیگر با هم روبرو شویم، از این جهت خداوند متعال می فرماید اگر زن وشوهری با هم دشمن هم شدند و نسبت به همدیگر عنادی هم پیدا کردند سعی کنند کینه نشود و همدیگر را تحمل کنند و در ایه  ۱۴ سوره تغابن می فرماید بعضی از همسران وفرزندان دشمن انسان می شوند ولی هنر انسان این است که با این وضعیت هم با عفو وگذشت برخورد کند.

فرهنگ با طرح این سوال که چرا انسانها همیشه نقص وکمبودها  را می بینند  واز محسنات ونعمتها غافل هستند وخوبی ها را نمی بینند، گفت: شیطان در تلاش است که بذرکینه را در دلها شعله ور کند لذا اجازه تصمیم درست را به افراد نمی دهد و در ایه ۹۱ سوره مائده خدای متعال می فرماید انما الشیطان ان یوقع بینکم العداوه والبغضاء شیطان قصدش این است که بین انسانها دشمنی وکینه حاکم باشد.

وی اذعان کرد: باید به این نکته توجه داشت که تحریک ودخالت اطرافیان باعث جلوگیری از عفو می شود که به تعبیر قران الذی یوسوس فی صدور الناس می شوند، در حالی که قران می فرماید ادفع بالتی هی احسن فاذالذی بینک وبینه عداوه کانه ولی حمیم، کار بد را با بهترین خوبی ها دفع کن چه بسا همان کینه ای که بین شما بوده تبدیل به محبت می شود.

امام جمعه باغبادران در پایان متذکر شد: امیر مومنان علی (ع) می فرماید اگر کسی از اشتباه خودش با عفو و گذشت چندین باره پشیمان شد در حق او عفو را موقتا متوقف کن تا متنبه شود ولی کینه نکن، العفو عن المقر ولا عن المصر یعنی عفو برای کسی است که بفهمد ولی کسی که اصرار بر اشتباه می کند نیست.

کد خبر 315278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.