تقوا و پرهیزگاری مسیر سعادت انسان در دنیا و آخرت است

لنجان_امام جمعه فولادشهر گفت: تقوا و پرهیزگاری یکی از علل افزایش روزی است لذا اگر کسی خود را به سلاح ایمان و تقوا مجهز نماید، به یقین مورد عنایت ویژه حق تعالی قرارخواهد گرفت، و آن یگانه خالق هستی در مورد مسئله ی «رزق و روزی» حساب دیگری روی او باز خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مسعود سرافراز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، اظهار کرد:ابوبصیر از امام صادق‌علیه السلام سؤال کرد: حقّ تقوی چیست؟ حضرت   فرمود: حقّ تقوا این است که همواره اطاعت خدا کنی و هیچ‌گاه گناه نکنی و همواره به یاد خدا باشی و هرگز او را فراموش نکنی و پیوسته شکر او را به جا آوری و هیچ گاه ناسپاسی نکنی.

وی با اشاره به عوامل افزایش روزی و عوامل کم شدن آن، افزود:علل متعددی را برای زیاد شدن روزی در قرآن و روایات مشاهده میکنیم که توجه به آنها موجب افزایش روزی و رشد اخلاق و عواطف مردم در خانواده و جامعه می شود.

امام جمعه فولادشهر با اشاره به اینکه تقوا و پرهیزگاری مسیر سعادت انسان در دنیا و آخرت است، تصریح کرد: تقوا و پرهیزگاری یکی از علل افزایش روزی است لذا اگر کسی خود را به سلاح ایمان و تقوا مجهز نماید، به یقین مورد عنایت ویژه حق تعالی قرارخواهد گرفت، و آن یگانه خالق هستی در مورد مسئله ی «رزق و روزی» حساب دیگری روی او باز خواهد کرد.

وی ادامه داد: پروردگار متعال در کلام نورانی خویش از این حقیقت پرده برداشته است و در این باره به زیبایی فرموده است «و مَن یتّق الله یجعل لَهُ مخرجاً و یَرزُقهُ مِن حیث لا یحسَب» مؤمن زیر چتر حمایت خداست! و او را ازجایی که گمان ندارد روزی میدهد.

سرافراز اضافه کرد: عوف بن مالک اشجعی از یاران پیامبر(ص) بود وقتی دشمنان اسلام فرزندش سالم را اسیر کردند او به محضر رسول خدا (ص) آمد و از این ماجرا و فقر و تنگدستی خود شکایت کرد. آن حضرت فرمودند تقوی پیشه کن و شکیبا باش و بگو (لا حول و لا قوة الا بالله).

وی عنوان کرد: عوف به خانه برگشت و فرمایش پیامبر (ص) را برای همسرش نقل کرد و هر دو دستور حضرت را بکار بستند.  چندی نگذشت که در حالی که در خانه اش نشسته بود، ناگهان فرزندش از در وارد شد و معلوم شد که او از غفلت دشمن بهره برده و فرار کرده است. سالم علاوه بر فرار، شتری نیز از دشمن با خود آورده بود.

امام جمعه فولادشهر بیان کرد: بنابراین مسائل مربوط به معیشت و زندگی از قبیل گرانی، مخارج زندگی، هزینه ی ازدواج و ... هرگز نباید ما را به ترس و وحشت واداشته و از راه حق و بندگی خدا منحرف سازد و در مسیر گمراهی و ضلالت قرار دهد، بلکه انسان به هنگام برخورد با سختی ها باید به درگاه الهی رو کُند و گشایش کارهای بسته را از آن یگانه خالق هستی بخواهد.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت کلید حل مشکلات در دست قدرت الهی است و آن یگانه خالق هستی به راحتی می تواند طوفان سختی ها را آرام کند و به مشکلات زندگی پایان بخشد.

سرافراز استغفار را یکی دیگر از عوامل افزایش روزی دانست و گفت: رسول اکرم(ص) که میفرمایند: فراوان از خدا طلب آمرزش کنید که باعث جلب روزی میشود در مییابیم که یکی از مهمترین و اصلیترین عوامل جلب روزی استغفار از درگاه خداوند متعال است، چرا که طبق فرموده اولیاء خدا استغفار، درهای رحمت الهی را به روی بندگان باز میکند و افزایش روزی، که مقصود از آن روزی حلال است، یکی از این درهای رحمت است.

وی دعا و نیایش را یکی دیگر از عوامل افززایش رزق و روزی دانست و اذعان کرد: دعا و نیایش به درگاه خداوند نیز از راههای بسیار مهم در جلب و افزایش روزی است، چنانچه امام صادق(ع) میفرمایند: راستی خداوند عزوجل روزی مومنان را آنچنان که تصور نمیکنند به آنها میرساند و این بدان جهت است که بنده چون راه بدست آوردن روزی خویش را نداند بسیار دعا و نیایش میکند.

امام جمعه فولادشهر متذکر شد: کتمان فقر یکی از کلیدهای وسعت روزی حلال و پنهان کردن فقر است و از این جهت پیامبر اکرم(ص) در این باره میفرمایند کسی که گرسنه شود یا احتیاجی داشته باشد ولی آن را از مردمان پنهان کند و تنها نزد خداوند بگوید، بر خداوند است که یک سال روزی حلال روزیش نماید.

وی یاداور شد: کمک و یاری به مؤمنان یکی از مسائلی است که در افزایش روزی تاثیری شگرف دارد و یکی از رایجترین کمکها در میان مردم، انفاق و صدقه دادن است، که یکی ازمهمترین مصادیق  کمک و یاری مومنان به شمار می رود.

سرافراز یاداور شد: مردم عموماً عادت دارند بر حسب اعتقادات مذهبی خود، روزانه و یا هفتگی وجهی را به عنوان صدقه به دیگران بدهند، خصوصاً اگر با خطری مواجه شده باشند و یا قصد سفری را داشته باشند.

وی تصریح کرد: این عمل علاوه بر اینکه یک نوع بیمه برای آنها محسوب میشود، باعث تزکیه نفس،   پاکی و افزایش روزی آنها نیز خواهد شد.

امام جمعه فولادشهر ادامه داد: صله رحم، حسن رفتار با همسایه، تعقیب نماز صبح و عصر، صبح زود برای طلب روزی بیرون آمدن، همواره با طهارت بودن، ترک حرص، شکر نعمت، اجتناب از قسم دروغ، شستن دست قبل از طعام، مهمان نوازی، هر روز سی مرتبه سبحان‌الله گفتن، استغفار و نماز شب، خوش اخلاقی و مهربانی و... ز جمله مسائلی است که توجه به آنها افزایش رزق و روزی را برای ما رقم خواهد زد.

وی در ادامه با اشاره به برخی از عوامل تنگدستی عنوان کرد: دور شدن و اعراض از ذکر و یاد خدای متعال یکی از عوامل تنگدستی است که حقتعالی میفرماید مَن أعرَضَ عَن ذِکرِی فإنّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنکاً و هرکس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت.

سرافراز بیان کرد: قطع ارتباط با خویشاوندان نزدیک یکی دیگر از عوامل تنگدستی است که خود از گناهانی است که موجب فقر است قطع رحم یا همان قطع ارتباط با بستگان نزدیک مانند پدر، مادر، برادر، خواهر و مانند آن است و امیرالمومنین علی(ع) فرمودند: قطع ارتباط خویشاوندی فقرآور است.

وی سبک شمردن نماز را یکی دیگر از عوامل تنگدستی دانست و خاطرنشان کرد: اهمال در نماز خواندن، بیتوجهی به نماز اول وقت، ترک نمازجمعه و جماعت، فرار از شرکت در نماز، مسجد و مانند آن همگی از مصادیق کاهلی در نماز است که در روایات از آن به الاستخفاف بالصلاة تعبیر شده است. این کارها نیز بنا بر تصریح روایات باعث فقر می شوند.

امام جمعه فولادشهر قسم دروغ خوردن را یکی از مسائلی دانست که تنگدستی را رقم می زند و یادآور شد: برخی از بس که دروغ گفته اند این گناه به صورت عادتی زشت برای آنها تبدیل شده است و این در حالی است که روایات به ما هشدار می دهند که این کار موجب فقر و تنگدستی می شود.

وی در پایان گفت: امیرالمومنین علی(ع) در این خصوص می فرمایند عادت بر دروغگویی فقرآور است. خداوند به همه ما توفیق شناخت وظیفه و عمل به وظیفه عنایت بفرماید.

کد خبر 315266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.