راهکار ارزان‌سازی مدیریت شهرها/ "سلاطین اقتصاد قرن آینده‌" در خدمت رونق کسب و کار

شرایط جمعیتی و اقتصادی پیش آمده برای ایران مسئله پیچیده و مهلکی نیست که تاکنون برای هیچ جامعه ای تکرار نشده باشد اما جوامع دیگر توانسته‌اند از بسترهای فناوری برای خارج کردن بازار از رکود چند لایه استفاده کنند.

به گزارش ایمنا، اپلیکیشن‌ها سلاطین اقتصاد قرن آینده‌اند، این جمله را" رابرت تیمون " نظریه پرداز اقتصادی  مطرح می‌کند و معتقد است با طراحی اپلیکیشن‌ها از دریچه گوشی‌های اندروید می‌توان قویترین بازار را در اختیار گرفت و با سرعت و ارزانی همه مردم را مجاب کرد به سراغ آنها بروند.
این ادعا شاید اگر چند سال پیش مطرح شده بود به بلوف اقتصادی شبیه‌تر بود، اما امروز با "اسنپ و تپسی" که فقط گوشه‌ای از صدها اپلیکیشن‌های کاربردی دنیای مدرن هستند، تجربه سفری ارزان وسریع  را به تصویر کشیدند ،که می تواند در بسیاری از حوزه های شهری پیاده سازی شود.
روح الله بیگی اقتصاددان با اشاره به مسیر ارزان‌سازی مدیریت شهری می‌گوید: اداره شهرها مادامیکه با روش‌های سنتی صورت گیرد علاوه بر صرف وقت زیاد انرژی فراوانی با بهره‌وری پایین ارزیابی می‌شود که نمی‌توان از آن انتظار چندانی داشت.
وی می‌افزاید: اگر امروز از توسعه اقتصادی صحبت می کنیم باید بدانیم دنیا از اپ و آی تی به عنوان ابزارهای قدرتمند اقتصادی استفاده می‌کند و با راه‌اندازی استارت اپ‌ها نشان داده است از رهگذر گوشی‌های اندروید می‌توان به آسانی از ظرفیت چند صد میلیونی برای بومی سازی یک اپلیکیشن استفاده کرد، چنانکه اکنون اسنپ و تپسی توانستند ایرانیها را برای سفری ارزان و به‌صرفه مجاب کنند.
این اقتصاددان تاکید می‌کند: بررسی‌ها نشان می‌دهد تغییر شرایط اقتصادی کشور بوسیله استارت آپ‌ها می‌تواند علاوه بر کار آفرینی و سودآوری می‌تواند هزینه های اشتغال را به شدت کاهش دهد.
وی همچنین با اشاره به مدیریت شهری می‌گوید: اکنون اقتصاد شهری با اقتصاد کلان رابطه‌ای تنگاتنگ دارد و به نظر می‌رسد اگر مدیریت شهری بتواند از نخبگان اقتصادی و آی تی برای مدیریت شهر استفاده کند می تواند برای ارزان سازی خدمات شهری مورد استفاده قرار گیرد.
بیگی ادامه می‌دهد: علاوه بر حمل و نقل، رستوران گردی، گردشگری، بازارهای مصرف لوازم خانگی و مصرفی همچنین بازارهای تخصصی می توانند با اپلیکیشن های روز جذب مخاطب کنند ،بازار املاک و کالا با اپلیکیشن های دیجی کالا و دیوار هرچند توانسته اند از روش های سنتی خارج شوند ،  اما همچنان زمینه برای پیاده سازی اپلیکیشن ها برای سایر زمینه های اقتصادی وجود دارد که در ایران بومی سازی نشده است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان می‌کند: استارت آپ‌ها بستر مناسبی برای کارآفرینی هستند که بومی‌سازی آنها در ایران با بکارگیری نخبگان ای تی امکانپذیر است که می تواند همزمان با شروع به‌کار دولت دوازدهم و مدیریت شهری دیده شود.
محمد پیمان فر کارشناس اقتصادی با اعلام این مطلب گفت: استفاده از استارت آپها در کشورهای دیگر سالهاست نهادینه شده و به عنوان بخشی از کارآفرینی و اشتغال تعریف شده و دارای قواعد سازمان یافته است اما در ایران هنوز به عنوان محملی برای کسب وکار مطرح نشده است.
 وی درباره  اهمیت استارت‌آپ‌ها افزود: ورود فضایی برای کسب وکار با در نظرگرفتن منابع مالی ناچیز و محدودیتهای کسب وکار سنتی نظیر داشتن کارگاه یا مغازه در دل مجتمع های تجاری تاثیر زیادی بر افزایش ثروت، رفاه مردم و اشتغال و کارآفرینی در جامعه خواهد داشت.
وی ادامه داد: شرایط جمعیتی و اقتصادی پیش آمده برای ایران مسئله پیچیده و مهلکی نیست که تاکنون برای هیچ جامعه‌ای تکرار نشده باشد اما جوامع دیگر توانسته‌اند از بسترهای فناوری برای خارج کردن بازار از رکود چند لایه استفاده کنند در حالیکه در ایران گمان می رود صرفا با تزریق وام و جابجا شدن دلار و مسکن می توان رکود را شکست.
عضو هیات علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: جمعیت بیکار 12.5 درصدی نشان می‌دهد هرچه سریعتر برای بهبود فضای کسب و کار باید چاره‌اندیشی کرد و در این میان "استارت آپ "ها بهترین گزینه‌اند.
وی خاطرنشان کرد: غول‌های موفقی مثل , YouTube, LinkedIn Airbnb,  Instagram, Uber همگی در آغاز با کمبود سرمایه و فضای کسب و کار روبه رو بودند اما با داشتن الگوی کسب‌وکار خوب، یک ایده‌ مناسب و اجرای عالی و شناخت زمان ‌مناسب است. که می توانیم از چنین مدل‌هایی بهره برد تا نسل جوان منتظر استخدام‌های دولتی و پشت درهای بسته کار نمانند و بتوانند با به کار گرفتن این ابزار مهم، خدمت خود به جامعه را عرضه کنند.
وی ادامه داد: استارت آپ‌ها برای اینکه بتوانند محمل کسب وکار جدید تلقی شوند نیازمند حمایت هستند و شاید موثرترین پشتیبانی را نمایندگان مجلس باید داشته باشند که با تدوین قوانین شکل قانونی به آن داده و زمینه‌های نظارت را نیز فراهم کنند. 
منبع: شهر فردا
کد خبر 315226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.