راه‌اندازی مترو مبارکه-بهارستان نیازمند مشارکت همه صنایع مستقر در مبارکه

فرماندار شهرستان مبارکه با اشاره به وجود بیش از ۴۵۰ واحد صنعتی بزرگ و کوچک در شهرستان مبارکه، گفت: برای اجرایی شدن طرح مترو مبارکه- بهارستان به همکاری و مشارکت مسئولان صنایع و شهرداری‌ها نیاز است و انتظار داریم صنایع دیگر شهرستان هم در این طرح، همچون فولادمبارکه مشارکت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به دلیل سکونت عده زیادی از کارکنان و کارگران فولادمبارکه در شهر بهارستان، قرار شد برای رفاه حال این عزیزان جهت تردد از محل سکونت تا محل کار و بالعکس خط مترو مبارکه – بهارستان احداث شود.

گفته می‌شود این خط مترو باید در مساحت ۵۱ کیلومتری ایجاد شود، در این راستا آزادسازی ۱۱۰ هکتار از اراضی شهر مبارکه و شهر مجلسی باید موردتوجه قرار گیرد. ۱۰ کیلومتر از مساحت این خط مترو در شهر مجلسی و ۴۱ کیلومتر نیز در محدوده‌ شهر مبارکه قرار دارد.

اعتبار اولیه موردنیاز برای آزادسازی خط مترو مبارکه – بهارستان ۳۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است و اعتبار موردنیاز برای راه‌اندازی این خط مترو ۵ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی می‌شود که قرار است هزینه‌های اولیه برای آزادسازی محدود راه‌اندازی خط مترو مبارکه – بهارستان توسط مجتمع فولادمبارکه پرداخت شود.

مشارکت صنایع در احداث خط مترو

فرماندار شهرستان مبارکه با اشاره به وجود بیش از ۴۵۰ واحد صنعتی بزرگ و کوچک در شهرستان مبارکه، گفت: برای اجرایی شدن طرح مترو مبارکه _بهارستان به همکاری و مشارکت مسئولان صنایع و شهرداری‌ها نیاز است و انتظار داریم صنایع دیگر شهرستان هم در این طرح، همچون فولادمبارکه مشارکت نمایند.

علی‌اصغر ذاکری گفت: با توجه به صنعتی بودن شهرستان و استقرار صنایع بزرگی همچون فولادمبارکه و تردد بالای وسایل نقلیه سنگین در محورهای اصلی مبارکه لازم است هرچه سریع‌تر زیرساخت‌های مترو مبارکه به اصفهان آماده شود.

وی، پیگیری جدی راه‌اندازی خط متروی مبارکه – اصفهان را به‌عنوان یکی از برنامه‌های اصلی شورای راهبردی اعلام کرد و افزود: ایجاد مترو، یکی از نیازهای اساسی مردم شهرستان مبارکه به شمار می‌رود که باید اقدامات لازم برای آن انجام شود.

فرماندار شهرستان مبارکه بابیان اینکه زیرساخت‌های مترو مبارکه به اصفهان باید هرچه سریع‌تر آماده شود افزود: از مجموع حدود ۱۶ کیلومتر مسیر فولادمبارکه تا میدان دفاع مقدس مبارکه حدود ۱۲ کیلومتر آن با مشارکت فولادمبارکه و شهرداری مبارکه تملک و آزادسازی شده که ۴ کیلومتر باقیمانده آن با موافقت فولادمبارکه و پرداخت هزینه‌های مالی آن با محوریت شهرداری مبارکه در آینده نزدیک آغاز می‌شود.

جانمایی ایستگاه‌های مترو

در جلسه شورای راهبردی قطار شهری مبارکه به اصفهان که با حضور معاون عمرانی استانداری، مدیرعامل فولادمبارکه، مدیرکل دفتر فنی استانداری و مدیرعامل قطار شهری اصفهان و شهردار و تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر مبارکه در محل ارگ تاریخی نهچیر برگزار شد به جانمایی‌های انجام‌شده در طراحی ایستگاه مترو مبارکه – بهارستان اشاره شد. طبق طراحی‌های انجام‌شده ایستگاه‌های مترو مبارکه تا بهارستان شامل ایستگاه‌های مجتمع فولادمبارکه، ایستگاه مجلسی، ایستگاه مبارکه (میدان شهید نصوحی و میدان دفاع مقدس)، ایستگاه زیباشهر، ایستگاه ضلع شمالی روستای ده سرخ، ایستگاه سه‌راه مبارکه و ایستگاه بهارستان است.

شهردار مبارکه گفت: هزینه کلی اجرای این پروژه شامل آزادسازی، ریل‌گذاری، خرید واگن و احداث ایستگاه‌ها درمجموع ۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. محمد شرفا در جلسه شورای راهبردی قطار شهری مبارکه –اصفهان، با قدردانی از همراهی فولادمبارکه در اجرای پروژه‌های عمرانی شهرستان به‌ویژه پروژه‌های فاضلاب شهرهای مبارکه و همچنین قطار شهری مبارکه به اصفهان، بیان داشت: در این راستا طرح‌های بزرگی ازجمله راه‌اندازی مترو مبارکه – اصفهان در دستور کار قرارگرفته است. وی با اشاره به فعالیت‌ها و کارهای صورت گرفته پیرامون متروی مبارکه - اصفهان اظهار کرد: بحث حمل‌ونقل و مترو از مهم‌ترین اقدامات ما در این شهر بوده که در این زمینه معاونت عمرانی استانداری و فولادمبارکه همکاری خوبی با شهرداری مبارکه داشته‌اند.

شهردار مبارکه افزود: متروی مبارکه – اصفهان مساحتی ۵۱ کیلومتری را تشکیل خواهد داد که از شهر جدید مجلسی آغازشده و درنهایت به شهر بهارستان متصل خواهد شد. شرفا تصریح کرد: در این راستا آزادسازی ۱۱۰ هکتار از اراضی شهر مبارکه و شهر مجلسی باید موردتوجه قرار گیرد. وی ادامه داد: ۱۰ کیلومتر از مساحت این خط مترو در شهر مجلسی و ۴۱ کیلومتر نیز در محدوده‌ شهر مبارکه وجود دارد. شرفا اظهار کرد: دولت، مجتمع فولادمبارکه و شهرداری در احداث این پروژه باهم مشارکت خواهند کرد.

راه‌اندازی مترو به نفع فولادمبارکه

شهردار مبارکه بابیان اینکه همه مصوبات اجرای این پروژه در جلسه کمیته راهبردی اخذشده است، گفت: کمیته‌ای با عنوان کمیته راهبردی متروی شهرستان مبارکه برای تسریع در عملیاتی شدن متروی این شهرستان تشکیل‌شده است.

‌وی بابیان اینکه مجتمع فولادمبارکه هزینه آزادسازی مسیر به میزان ۳۰ میلیارد تومان را تقبل کرده است، افزود: بیش از اینکه احداث مترو به سود شهر مبارکه باشد برای مجتمع فولادمبارکه مفید است. شرفا با اشاره به اینکه شهرداری مبارکه آزادسازی مسیر مترو را انجام می‌دهد و مجتمع فولادمبارکه ساخت ایستگاه، ریل‌گذاری و خرید واگن را بر عهده دارد، اظهار کرد: دو ایستگاه در دونقطه شهر مبارکه و در مجتمع فولاد، زیباشهر، دهسرخ، منطقه صنعتی مبارکه و بهارستان هرکدام یک ایستگاه مترو پیش‌بینی‌شده است. وی تصریح کرد: هزینه کلی اجرای این پروژه شامل آزادسازی، ریل‌گذاری، خرید واگن و ساخت ایستگاه‌ها درمجموع ۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

شهردار مبارکه با اشاره به چگونگی آزادسازی مسیر در نظر گرفته‌شده برای این خط مترو گفت: بیش از ۷۵ درصد زمین‌های واقع‌شده در مسیر پروژه مترو دارای کاربری کشاورزی و کمتر از ۲۵ درصد دارای کاربری غیر کشاورزی است. شرفا خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه شورای ترافیک مقرر شد که مترو مبارکه - بهارستان به طول ۵۱ کیلومتر و با ایجاد هشت ایستگاه از مجتمع فولادمبارکه آغاز و تا بهارستان در چهار سال احداث شود.

کد خبر 315212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.