۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱
از مزرعه سبز تا بازار سیاه

شهرضا – به دنبال استمرار شرایط خشکسالی، کاشت محصولات زراعی کم نیاز به آب در شهرستان ترویج پیدا کرده است اما باید مراقب بود تا این اقدام منجر به ایجاد رکود اقتصادی و کسادی بازار برای این محصولات نشود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، چند سالی است باران نباریده و زمین خشک است، سطح آب چاه‌ها پایین رفته و قناتها آبدهی کافی را ندارد، حتی چند رشته قنات هم خشک شده است.

تلاش مسئولان جهاد کشاورزی و بخشداری شهرستان برای سرپا نگه داشتن همین تعداد اندک از قناتهای باقی مانده تاکنون مفید بوده اما اگر اوضاع به همنی منوال پیش برود معلوم نیست چه بر سر زمین و آب کشاورزی بیاید.

پس باید چاره‌ای اندیشید تا روستاهای شهرضا به سرنوشت روستاهای خالی از سکنه دچار نشود، و راه برای رونق بازار کشاورزان همواره شود وگرنه ابرهای سیاه رکود بر زمین خشک زمینهای کشاورزی می‌بارد و خس و خاشاک می‌پرورد.

روح الله مهدیان – کارشناس زراعت در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، از نگرانی خود درباره وضعیت کشاورزی منطقه می‌گوید.

او معتقد است کشاورزی در این شرایط بیش از سایر اوقات به کمک نیاز دارد، به گفته او فلات ایران بارها تجربه دوران خشکسالی را داشته است اما هیچگاه همانند این دوران بشر با اقدامات ناسنجیده خود، موقعیت را بحرانی نکرده است.

این کارشناس زراعت عقیده دارد که باید شیوه مدیریت مزارع از حالت سنتی به حالت مکانیزه تغییر کند تا جایی که دیگر اثری از شیوه‌های سنتی آبیاری و کاشت و داشت و برداشت محصول نباشد اما متأسفانه این روند در بسیاری از موارد با کندی در حال انجام است.

به گفته مهدیان، هنوز نظامهای آبیاری غرقابی در بسیاری از مزارع وجود دارد، نظام برداشت محصول با استفاده از دستگاه‌های قدیمی با اتلاف محصول برداشت شده منجر می‌شود و عدم رعایت اصول آیش و تناوب و کاشت دوره‌ای محصولات باعث کاهش چشمگیر عملکرد مزارع شده است.

اما یکی از بهترین راهکارهای مناسب برای مقابله با مهمترین تهدید خشکسالی در منطقه، استفاده از کاشتهای کم نیاز به آب و ترویج فرهنگ کاشت انبوه آنها است.

چند سالی است که کاشت محصولات کم نیاز به ان در شهرضا افزایش یافته است.

عبدالرضا تاکی رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا از اختصاص بیش از ۲۵۰ هکتار از مزراع منطقه مهیار این شهرستان به کشت ارزن در سال زراعی جاری خبر داد و افزود: باتوجه به نیاز آبی کمتر این محصول نسبت به سایر محصولات بهاره، طول دوره رشد کمتر و مقاومت آن در برابر شوری آب، کشت این محصول در منطقه مهیار منطقی و از بهره وری نسبتا بالایی برخوردار است.

او از پیشبینی کارشناسان جهاد کشاورزی شهرضا از برداشت بیش از ۵۵۰ تن از این محصول در این شهرستان خبر داد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا همچنین با اشاره به اجرای طرح الگوهای کشت جایگزین در این شهرستان، عنوان کرد: کاشت زعفران و حمایت از آن به عناون یکی از گونه هایی که نیاز کمتری به آب دارد، از جمله این کشتها است.

تاکی از افزایش سطح کشت زعفران در این شهرستان خبر داد و افزود: در حال حاضر ۲.۵ هکتار سطح زیر کشت زعفران در شهرستان است که باتوجه به شرایط خشکسالی و همچنین مساعد بودن شرایط برای کشت این محصول در شهرضا و تقاضای کشاورزان برای کشت آن، پیشبینی می‌شود سطح زیر کشت آن در سالهای آینده افزایش یابد.

وی گفت: در سال گذشته از ۲.۵ هکتار سطح زیر کشت محصول زعفران در شهرضا، ۱۰ کیلوگرم محصول برداشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا تصریح کرد: پیش از نیز مقداری اندکی در حدود ۵ هزار مترمربع از اراضی شهرستان به کاشت این محصول اختصاص داشت اما در سالهای اخیر با حمایتهای دولتی از جمله برگزاری کلاسهای آموزشی و ترویجی و توجیه کشاورزان، سطح زیر کشت آن افزایش یافته است.

احمدرضا موسوی – استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با ایمنا با تأکید بر لزوم استفاده از فن اوریهای نوین در بخش کشاورزی، استفاده از گونه های گیاهی با نیاز آبی متناسب با شرایط هر منطقه را از جمله مهمترین نیازها برشمرد و افزود: رویکردی که از چند سال قبل، با هدف تغییر الگوی کشت، در کشور ایران آغاز شده باید در ابعاد گسترده تری اجرا شود تا مبانی کشاورزی سنتی به کلی تغییر کند.

وی تصریح کرد: بررسی میزان تولیدات کشاورزی در کشورهای مختلف نشان می‌دهد، کشورهایی که متوسط بارندگی سالانه انها کمتر از کشور ایران است، به دلیل آنکه روش درستی را در تولید محصولات خود به کار برده‌اند نه تنها از واردات بی نیاز شدند بلکه محصولات استراتژیک نظیر گندم را صادر می‌کنند.

موسوی گفت: اگر امروز شرایط علمی و فن آوریهای نوین در بخش کشاورزی به درستی به کار برده شود، این بخش کمتر از سایر بخشها از معضلات ناشی از خشکسالی آسیب می‌بیند.

وی ادامه داد: منظور از کشاورزی سنتی استفاده از گاوآهن یا ابزاری شبیه آن نیست، روشهای آبیاری مزارع باید تغییر کند و دیگر از ماشینهای کشاورزی که سبب اتلاف بخشی از محصول می‌شوند استفاده نکنیم، روشهای حمل و نگهداری محصولات هم باید به روز رسانی شود.

یدالله سبزواری – کارشناس کشاورزی عقیده دارد تغییر در الگوی کشت یک نیاز حیاتی برای کشاورزی منطقه است اما تسهیلات جهاد کشاورزی به تنهایی برای توسعه این نوع کشت مناسب نیست و لازم است کشاورزان نیز برای تغییر ذائقه مزرعه خود اقدام کنند.

به عقیده این مهندس کشاورزی آنچه مانع از ترویج کشتهای کم نیاز به آب می‌شود کاسته شدن از قدرت ریسک پذیری کشاورزان به دلیل عدم وجود تعادل در بازار خرید محصولات جدید، نبود بازار مناسب فروش و نیز نوسانات قیمت در بهای نهاده‌های کشاورزی و قیمت تمام شده محصولات است.

سبزواری تصریح کرد: کشاورزان بر اساس یک عادت دیرینه عادت کرده‌اند خرید ظاهری محصولات را مبنای کاشت در سال بعد قرار دهند به همین دلیل مشاهده می‌شود مثلا در یک سال گوجه فرهنگی نایاب و در سال بعد از آن فراوان می‌شود، در سال نایابی سودها به جیب دلالان می‌رود و ضرر سالهای فراوانی نصیب کشاورزان می‌شود.

کد خبر 315196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.