ابتلای ۸۰ درصدی ایرانی‌ها به هیلکوباکتری/ دل درد تنها نشانه ابتلا به میکروب معده نیست

هیلکوباکتری در معده انسان ها زندگی می کنند و ممکن است برخی از بیماری ها مانند زخم معده و اثنی عشر را به وجود بیاورد.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، بیماری هلیکوباکتری پینوری نوع باکتری است که در معده انسان زندگی می کند که حدود ۱۰۰سال گذشته پدید و تا چندین سال ناشناخته بود تا به واسطه یک دانشمند استرالیای این بیماری کشف شد.

این نوع باکتری در معده زندگی و باعث مختل شدن فعالیت معده می شود همچنین این موجودات ذره بینی در مدت طولانی در بدن بیمار منجر به  زخم معده و نارسایی های گوارشی می شود.

میزان شیوع این نوع میکروب با وضعیت بهداشت و اقتصادی نیز ارتباط مستقیم دارد و هر  چقدر جوامع از لحاظ بهداشت و اقتصاد در وضغیت مناسبی قرار داشته باشند کمتر به این بیماری گرفتار می شوند.

در حال حاضر حدود ۲ سوم در جهان و نیز حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد افراد کشور ما به میکروب معده مبتلا هستند.

امروز درباره بیماری هلیکوباکتری پینوری وراهکارهای مقابله با آن گفتگویی را با «دکتر وحید سبقت الهی - فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

بیماری هلیکو باکتری چیست؟

هلیکوباکتری پینوری نوع باکتری است که در معده انسان زندگی می کند که از طریق عدم رعایت نکات بهداشت افراد به آن مبتلا می شوند و اکنون حدود ۸۰ درصد از افراد جامعه ما به این بیماری مبتلا هستند.

راه های انتقال این بیماری چگونه است؟

راه های انتقال این میکروب از راه  دهانی – مقعدی و دهانی به دهانی است از همین رو فرد مبتلا به این بیماری باید در رعایت نکات بهداشتی خود فعال باشد چراکه

باکتری های معده فرده مبتلا  از رطریق مدفوع آن دفع می شود از همین رو شخص باید پس از دستشویی مسائل بهداشتی  مانند شست دستها  را رعایت کند تا از منتقل شدن این بیماری به دیگران جلوگیری شود.

همچنین این میکروب از راه دهان نیز وارد بدن افراد می شود و مادران نیز باید توجه داشته باشند که قاشق غذای کودکان را به دهان خود نزدیک نکند چرا که بدن کودک ضعیف است و سریع به این میکروب مبتلا می شود.

این باکتری از چند سالگی وارد بدن می شود؟

انسانها فقط میزبان این بیماری هستند و در ۵ سال اول زندگی وارد بدن فرد می شود و فرد بیمار در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی باعث می شود این بیماری را به فرد دیگر منتقل کند.

آیا  به واسطه بیماری هلیکو باکتری بیماری های دیگری در بدن فرد بیمار به وجود می آید؟

این میکروب درلایه مخاطی معده یافت می شود و سالهای سال در بدن بیمار زندگی می کند و حدود ۱۵ درصد از بیمارها به بیماری های زخم معده ، اثنی عشر و یا ورم معده می شود.

همچنین  میکروب هلیکوباکتر در برخی از افراد باعث سرطان معده می شود البته سرطان معده به صورت نادر در افراد دیده می شود.

بیشترین شیوع بیماری سرطان معده در کدام شهرهای کشور است؟

 سرطان معده در استان های کشور نواحی کنار دریایی خزر و آذربایجان غربی و شرقی  بیشتر از دیگر استان ها است.

چه عواملی در مبتلا شدن سرطان معده دخیل است؟

عواملی همچون ژنتیک، مصرف سیگار و غذاهای شور و کنسرو شده در مبتلا شدن به سرطان معده بسیار موثرهستند لذا افراد باید از خوردن چنین غذاهای برای سلامتی خود اجتناب کنند همچنین افرادی که نزدیکان آنان به این بیماری مبتلا هستند باید پیگیری های لازم را پیشگری از ای بیماری انجام دهد.

شایع ترین بیماری های که باعث مرگ و میر می شوند چیست؟

بیماری های قلبی و عروقی از شایع ترین بیماریهای هستند که باعث مرگ افراد می شود از همین روافراد باید به سلامتی قلب، چاقی و فشار خون توجه بیشتری نشان دهند.

همچنین  تصادف ها دومین عامل مرگ در بین انسانها و سومین عامل نیز سرطان است اما خوشبختانه  آمار افراد مبتلا به سرطان معده درجامعه بسیار پایین است.

راه های تشخیص بیماری هلیکوباکتری چگونه است؟

بیماری هلیکوباکتر ی ازطریق  ۲ روش تهاجمی وغیرتهاجمی تشخیص داده می شود.

در روش تهاجمی از معده مریض آندوسکوپی و ونمونه برداری می شود و در روش غیر تهاجمی آزمایش های خون ، مدفوع و تست تنفسی نیز انجام می شود.

برای افرادی که بعد از غذا خوردن استفراغ می کند و یا  درد سردل و نفخ کردن و سن  بیمار نیز پایین  ۴۰ الی ۴۵ سال است از روش های غیرتهاجمی استفاده می شود اما اگر سن فرد بالای ۴۵  سال بود و کاهش وزن و یا فامیل درجه یک آن  به سرطان معده مبتلا باشد  از روش های تهاجمی برای آن استفاده می شود.

آیا تمام دل دردها نشان دهنده بیماری هلیکوباکتری است؟

همه  دل دردها  ونفخ ها در بیمارها نشان دهنده بیماری باکتری معده نیست و برخی از این دل دردها و نفخ ها می توانند نشان دهند آثار عصبی ، سکته و یا کیسه صفرا باشد.

رعایت نکات بهداشتی درجلوگیری از مبتلا شدن به هلیکوباکتری چقدرموثر است؟

باید مسائل بهداشتی حتما رعایت شود و شستوشوی دست مخصوصا در کودکان موثر است کودکان و بزرگسالان باید قبل از غذا دست های خود را بشویند.

 آیا بوی دهان به بیماری هلیکوباکتری مرتبط است؟

شایع ترین بیماری برای بوی دهان مربوط به دندان و لثه است که فرد باید در مرحله اول سلامت دهان دندان و لثه است  و در محله دوم نیز سلامت گوش و حلق بینی را بررسی کند و در صورت سلامت بودن دندان و گوش باید بررسی های لازم برای اینکه فرد به بیماری هلیکوباکتر مبتلا است یا نه.

 داروهای که برای بیماری هلیکوباکتری استفاده می شود چیست؟

در مان بیماری باکتری معده ۱۴ روزه است که در این روش به فرد بیمار  ۳ دارو آنتوبیوتیک به همراه مهار کننده اسید به بیمار تجویز می شود.

کد خبر 315190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.