اعتماد، تنها راه مرتفع شدن مشکلات حوزه کتاب است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از مهم ترین منصب های وزارت در کشور ماست.

به گزارش ایمنا، به همین جهت هم هست که این منصب همواره با حساسیتی ویژه همراه بوده و هر دوره در زمان انتخاب مسئولی برای تکیه زدن بر آن، نگرانی هایی را در میان اهالی فرهنگ و هنر کشور ایجاد می کند.

به همین بهانه به سراغ تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر شهر اصفهان در عرصه های مختلف رفته ایم تا از نظرات آنها درباره انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ایده ها و انتظاراتشان از او آشنا شویم.

صاحب یکی از معتبرترین کتابفروشی های اصفهان درباره انتظار خود از وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی به خبرنگار ایمنا گفت: اولین درخواست من حذف سانسور کتاب است و امیدوارم مسئولین و متولیان حوزه کتاب در کشور ما نیز مانند کشورهای پیشرفتۀ دنیا به نویسنده، مترجم، ناشر و به کتابفروش با چشم اعتماد نگاه کنند.

محمد زاهدی افزود: پیش‌فرض این آدمها خلافکاری افراد نباشند و کارشان صرفاً زمانی که شاکی دارد یا مشکلی برایش ایجاد می شود لغو مجوز بوده و با سانسور مواجه شود، نه اینکه هر کتاب قبل از آنکه متولد شود به زیر تیغ سانسور برود. سانسورهای مختلف سلیقه ای، روی برنامه ریزی، روی چارچوب و یا به هر شکل دیگری.

وی که سالهاست کتابفروشی «زمان» را به یکی از شناخته شده ترین کتابفروشی‌ها در اصفهان تبدیل کرده، تصریح کرد: اگر کمی به متولیان فرهنگ توجه بیشتری بشود تمام مشکلات حوزه کتاب مرتفع می شود، ازجمله اینکه سرانه کتابخوانی افزایش می یابد، مشکل تعطیل شدن و ورشکست شدن ناشران حل می شود و این توجه قطعاً نتایج بسیار مثبتی به همراه خواهد داشت.

زاهدی بر مشکل سانسور کتاب تأکید کرد و گفت: مهم ترین مشکلی که سانسور کتاب ایجاد می کند بی اعتمادی مخاطب است که بسیار نگران کننده است.

وی ادامه داد: من روزانه ده ها نفر مشتری دارم و علی رغم اینکه چاپ دهم بسیاری از کتابهای مورد درخواست آنها با چاپ نخست آن ها تفاوتی نداشته، اما بازهم به دنیال چاپ های قدیمی هستند، چراکه تصور می کنند کتابها سانسور شده اند.

این فروشنده کتاب تأکید کرد: جتی اسم اینکه درباره کتاب اداره ممیزی وجود دارد سبب بی اعتمادی بین خوانندگان کتاب شده است و باعث شده افرادی نیز از این موضوع سوءاستفاده کنند و بازار سیاه برای کتاب شکل بگیرد و درنتیجه این افراد چاپ‌هایی از کتابها را بصورت بی کیفیت و تقلبی تحت عنوان کتابهای قبل از انقلاب و بدون سانسور، چاپ می کنند و به بازار عرضه می کنند.

محمد زاهدی گفت: مشکلات حوزه کتاب زمانی مرتفع می شود که اعتماد ایجاد شود و مهم ترین بخش در ایجاد این اعتماد این است که متولیان فرهنگ کشور ازجمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور و رئیس خانه کتاب و همه افرادی که مسئولیت های کلان کشوری در حوزه کتاب را عهده دار هستند، به مولف، نویسنده، ناشر و کتابفروش با چشم اعتماد نگاه کنند./

کد خبر 315188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.