ادیب ایل بیگدلی

غلامحسین بیگدلی، ادیب، شاعر، خوشنویس و پژوهشگر معاصر ایران بود.

به گزارش ایمنا، غلامحسین بیگدلی سال ۱۲۹۷ در خمسه زنجان دیده به جهان گشود. پدرش، آقا فتح الله خان بیگدلی اهل خمسه زنجان بود و به کار کشاورزی اشتغال داشت. پس از طی دوران کودکی وارد مدارس جدید شد. غلامحسین بیگدلی از دوران تحصیل خود و اتفاقی که در زمان حضور رضاشاه در مدرسه افتاد چنین یاد می کند: «من با لباس رسمی(یونیفورم) مدرسه بودم. رضا شاه از عمویم پرسید: این پسر بچه کیست و این چه لباسی ست که پوشیده است؟ عمویم توضیح داد. رضاشاه گفت: محمدرضا هم به همین مدرسه می رود ولی لباس مدرسه او این زرق و برق ها را ندارد. عمویم گفت: این برادرزاده من شاگرد اول کلاس است و بنابراین یونیفورم او چیزهایی علاوه دارد.»

او به تهران عزیمت کرد و در دبیرستان نظام و دانشکده افسری ادامه تحصیل داد و در شهریور ۱۳۲۰ به درجه افسری نایل شد. بیگدلی سال ۱۳۲۴ در اثر فعالیت سیاسی برضد رژیم طاغوت به اتحاد جماهیر شوروی سابق رفت و در مسکو تحصیلات عالی خود را در رشته ادبیات آغاز کرد. وی پس از اخذ دکترای ادبیات، در انستیتوی زبان و ادبیات نظامی باکو در آذربایجان شوروی سابق به پژوهش و تحقیق در زمینه ادبیات فارسی و ترکی پرداخت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به ایران بازگشت و بیشتر اوقات خود را صرف پژوهش و نگارش مطالب تاریخی و ادبی کرد.

وی عنوان برگزیده بیست و ششمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی و شانزدهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال را به خود اختصاص داده است. «ادب خزینه»، «تاریخ بیگدلی»، «تصحیح دیوان آذر بیگدلی»، «تصحیح شهریار نامة عثمان مختاری غزنوی»، «جمشید و خورشید»، «چهره اسکندر در شاهنامه فردوسی» و اسکندر نامة نظامی»، «دیدار با شهریار»، «دیوان حاج محمدصادق خان بیگدلی شاملو»، «گذر، لغتنامه فارسی ترکی صحاح العجم(نسخة غازان)» ازجمله آثار غلامحسین بیگدلی است.

غلامحسین بیگدلی مرداد ماه سال ۱۳۷۷ در سن ۸۸ سالگی، در شهرستان کرج درگذشت.

کد خبر 315145

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.