سه دهه خاطره سازی با ابراهیم آبادی

ابراهیم آبادی بازیگر، کارگردان و نویسنده پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون بود.

به گزارش ایمنا، ابراهیم‌آبادی در مرداد ماه سال ۱۳۱۳ در تبریز و در محله کوچه باغ به دنیا آمد. او دانش آموخته دانشکده هنرهای دراماتیک پراگ در سال ۱۳۴۶بوده است. ابراهیم آبادی فعالیت در تئاتر را سال ۱۳۳۲ با بازی در نمایش «حقه باز» آغاز کرد و از سال ۱۳۶۳ با بازی در فیلم «زائر خلف» ساخته یدالله نوعصری به عرصه سینما وارد شد.

ابراهیم آبادی تا کلاس پنجم ابتدایی در تبریز به مدرسه رفت و دبیرستان را در تهران به پایان رساند. در همان دوران شدت علاقه‌اش به بازی در تئاتر روز به روز افزون‌تر شد تاآنکه سرانجام، در کلاس‌های تئاتر هنرهای زیبای کشور که به‌وسیله مربیان خارجی برای تربیت مربیان تئاتر در مدارس تشکیل شده بود، امتحان داد و قبول شد. در یک‌سال تحصیل زیر نظر پروفسور داویدسون و کوتکیم بی، موفق به اخذ پایان‌نامه شد و به هنرستان هنرپیشگی رفت. آنجا زیر نظر اساتیدی مانند علی‌اصغر گرمسیری، هوشنگ سارنگ و حاتمی، موفق به تمام کردن هنرستان شد و بعد از آن برای ادامه تحصیل به اروپا رفت و در کشور چکسلواکی و شهر پراگ پس از آموزش زبان وارد آکادمی هنرهای دراماتیک شد و بعد از ۵ سال به‌عنوان کارگردان تئاتر و بازیگر فارغ‌التحصیل گردید.

او هم‌زمان در تئاترهای حرفه‌ای نیز کار کرد. ابراهیم آبادی پس از ۱۴ سال به ایران بازگشت و در اداره برنامه‌های تئاتر در سمت کارشناسی ارشد و کارگردان تئاتر استخدام شد و به مراکز استان‌های کشور رفت و ۷ سال در ارومیه، یک سال در گرگان و ۸ سال در تبریز اقامت کرد که در همه آن شهرها، کلاس‌ها و گروه‌های تئاتر تشکیل داده و قریب ۶۰ نمایشنامه در این سه مرکز، به وسیله گروه‌های تشکیل یافته به اجرا درآورد. او در سال ۱۳۷۲ به دریافت درجه بازنشستگی نائل شد. ضمناً او چندین بار ناظر جشنواره تئاتر در تهران و شهرستان‌ها بوده‌ است. چهار دوره جزو هیأت برگزار کننده جشنواره شهیدان محراب در تبریز بوده و برای شرکت کنندگان، کلاس تئاتر فشرده به مدت یک ماه ترتیب داده‌ است. چهار دوره عضو شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران در خانه سینما و چهار دوره داور فیلم‌های سینمای ایران در جشن خانه سینما بوده که هنوز هم فعالیتش ادامه دارد.

فیلمهای «دیوار، «توکیو بدون توقف»، «مومیایی ۳»، «همه دختران من»، «تماس شیطان»، «مرد ناتمام»، «زائر خلف»، «زنگ ها»، «گراند سینما»، «بدلکاران»، «عروسک ها»، «آپارتمان شماره ۱۳» و «بایکوت» برخی از آثار سینمایی ایراهیم آبادی است.

کد خبر 315130

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.