به گزارش خبرنگار ایمنا، دکتر شهرام عروفزاد صبح امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آموزشوپرورش یک نهاد اجتماعی تأثیرگذار در تمامی حوزههای کشور است که بنای رشد هر جامعه ای در گرو این نهاد بزرگ است.
وی ادامه داد: پیشرفت و ترقی جامعه به عهده افرادی است که در این حوزه ایفاگر نقش اساسی هستند؛ در واقع رشد یک جامعه بر اساس فعالیتهای این نهاد است.
سرپرست مدیریت امور پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با بیان اینکه تربیت نیروی متخصص برای بکارگیری در جامعه، توسط آموزشوپرورش انجام میگیرد، گفت: معلمان دلسوز آموزش و پرورش در تربیت و رشد افراد متعهد بسیار مؤثر هستند.
وی با اشاره به سند تحول بنیادین در آموزشوپرورش اظهار کرد: ازجمله نیازهای ملی تربیت معلمان بازنگری، تنظیم و اجرای نیروی متخصص است. که طراحی سیاستهای مناسب در جذب و نگاه داشت معلمان در آموزشوپرورش توسط دانشگاه فرهنگیان بهصورت ویژه انجامشده است.
عروف زاد با بیان اینکه معلمی حیات طیبه هم نام دارد گفت: تلاش می کنیم معلمانی که از دانشگاه فرهنگیان فارغالتحصیل می شوند بتوانند در لباس معلمی دانشآموزان را بهگونهای بار بیاورند که در رشد اجتماعی وظیفه خود را بهدرستی انجام دهند.
وی درباره شرایط پذیرش دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه مأموریت گرا است، دانشجویان ما زیر ۲۲ سال هستند، ازلحاظ جسمانی باید از سلامت عمومی برخوردار باشند و شرط معدل ۱۵ ازجمله معیارهای ورود به این دانشگاه است.
سرپرست مدیریت امور پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با بیان اینکه بورسیه شدن این دانشجویان یک امر مهم است، گفت: دانشجو معلمان از ابتدای ورود به دانشگاه فرهنگیان بورسیه آموزشوپرورش میشوند.
نگاه دانشگاه فرهنگیان در تربیتمعلمان متفاوت است
سرپرست مدیریت امور پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان افزود: نقش تربیتمعلم کاری بسیار سخت است و نیاز است تمامی دستگاهها به کمک دانشگاه در این زمینه بیایند.
وی با بیان اینکه نگاه جدیدی در تربیتمعلمان در دانشگاه فرهنگیان به وجود آمده است، گفت: معلم باید علاوه بر هوش تجربی دارای هوش علمی هم باشد و در این راستا دانشگاه فرهنگیان نگاه ویژه دارد که همان دستکاری در هویت دانش آموزان است.
عروف زاد اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان گفتمان تخصصی تربیتمعلم را در دستور کار خود قرار داده است. چراکه معتقدیم علمی که بتواند تاثیرگذار باشد روند آموزشی را هم تسهیل می کند.
سرپرست مدیریت امور پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در خصوص اهداف این دانشگاه گفت: مأموریت این دانشگاه تأمین و تربیتمعلمان، مدیران، کارکنان و پژوهشگران متعهد و معتقد به اصول ارزشی و کارآمد در تراز انقلاب اسلامی است.
وی تربیت، توانمندسازی و ارتقای شایستگی نیروهای انسانی در آموزشوپرورش را یکی از اهداف دانشگاه فرهنگیان بیان و اظهار کرد: ایجاد تقویت روحیه پژوهشی و توسعه و گسترش پژوهش، دانشگاه فرهنگیان را با توجه به مأموریتی که دارد از سایر دانشگاه متمایز کرده است.
عروف زاد تأکید کرد: دانشگاه فرهنگیان تبدیل به پدیدهای شده است که با توجه به کارکردهای زیربنایی خود، زمینه تداوم و بقای انقلاب را فراهم میکند.
معلمان مشعل داران توسعه و پیشرفت جامعه
سرپرست مدیریت امور پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان بیان کرد: بر اساس آمار سال ۹۵ دانشگاه فرهنگیان ۶۷ هزار دانشجو داشته است، ولی در سال جاری با توجه به سیاستهای سازمان مرکزی دانشگاه در حوزه کیفیتبخشی آموزشی روند کاهشی داشتهایم و در سال ۹۶ در سطح سازمان مرکزی ۱۰ هزار نفر بهصورت دانشجوی پیوسته، و تعدادی دانشجوی ماده ۲۸، مقطع ارشد و دانشجوی معلمان شاغل در آموزشوپرورش را شاهد بودهایم.
وی به قطبی شدن رشتهها بر اساس استانها اشاره کرد و افزود: در دانشگاه فرهنگیان ۱۶ رشته فعالند که اصفهان ۱۴ رشته آن فعال است و دو رشته ادبیات فارسی و آموزش ابتدایی و مدیریت و برنامهریزی در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد.
عروف زاد با بیان اینکه بر اساس برنامههای جامع آموزش قرار است اصفهان در هفت رشته تربیت دانشجو معلم داشته باشد، گفت: علوم پایه، تربیتبدنی و علوم ورزشی و علوم تربیتی ازجمله این رشتهها است در ضمن اینکه دو رشته در مقطع ارشد نیز همچنان در اصفهان پابرجاست.
ارتقای رشد کمی پژوهش در دانشگاه فرهنگیان اصفهان
سرپرست مدیریت امور پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با تأکید بر اینکه یکی از حوزههای روبه رشد در این دانشگاه بخش پژوهش است، اظهار کرد: کارهای بسیار خوبی در این حوزه انجامگرفته است که از آن جمله میتوان به ایجاد همایشهای ملی تربیتمعلم، برگزاری نشستهای تخصصی در حوزه تعلیم و تربیت، اجرای پژوهشها با توجه به اولویتهای دانشگاه در حوزههای مختلف، حمایت از تدوین کتب در حوزه منابع درسی را اشاره کرد.
وی با بیان اینکه سال گذشته اصفهان میزبان دومین همایش ملی تربیتمعلم بوده است، گفت: این همایش با همکاری دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان برگزارشده بود که بیش از ۵۰۰ مقاله دریافت شدوی تأکید کرد: دانشگاه فرهنگیان در این زمینه بالاتر از حد متوسط کشوری بوده است که تجهیز کتابخانهها، شرکت در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش در کشور و استان ازجمله علل این توفیقات است.
سرپرست مدیریت امور پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان خاطرنشان کرد: سال گذشته در استان اصفهان نزدیک به هشت هزار عنوان کتاب به کتابخانههای تخصصی دانشگاه فرهنگیان افزوده شد.
عروف زاد با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در سال ۹۶ به نسبت سال ۹۵، ازلحاظ سهم تحقیقات استانی رشد کمی خوبی داشته است، گفت: این تحقیقات در حوزه رفتارهای دانشجویی، فضاهای خوابگاههای، برنامههای فوقبرنامهای، رشد و توسعه دانشگاه ازلحاظ کمی و کیفی، روشهای آموزشی انجامگرفته شده است.
سهم اصفهانیها در آزمون استخدامی آموزش و پرورش خرداد ۹۶
وی در پاسخ به میزان بهکارگیری و تربیت آزمون استخدامی آموزشوپرورش که در خردادماه سال ۹۶ انجام گرفت، گفت: این برنامه در قالب استخدام پیمانی و دانشجوی مشمول ماده ۲۸ بوده است که سهم اصفهان بعد از فرآیند مصاحبه دانشجوی نهایی برای دانشگاه فرهنگیان اصفهان نزدیک به ۴۰۰ نفر بوده است که نزدیک به ۲۱۷ نفر آقا و ۱۸۲ نفر خانم بوده است.
عروف زاد با بیان اینکه یکی از ویژگیهای دانشگاه فرهنگیان تفکیک جنسیتی است، گفت: مرکر پردیس شهید باهنر مختص پسران و پردیس فاطمه زهرا (س) مختص دانشجویان دختر است علاوه بر اینکه مرکز شهید آیت نجفآباد، مرکز شهید رجایی، مرکز امام خمینی کاشان بهصورت تفکیک جنسیتی اداره و مدیریت می شوند.
عروف زاد با اشاره به برگزاری جشنواره ورزشی بومی محلی و ورزشهای همگانی کشور سال ۹۵ در اصفهان، گفت: استان اصفهان در این مسابقه ها، رتبه اول پسران و رتبه دوم دختران را کسب کرد که برگزیدگان به المپیاد وزارت علوم راه یافتند.
سرپرست مدیریت امور پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با بیان اینکه روز گذشته المپیاد ورزشی دختران دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور در شهر اراک به کار خود پایان داد، اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان اصفهان رتبه دوم این مسابقات را کسب کردند که در رشتههای دومیدانی و فوتسال اصفهانیها طلایی شدند و در تکواندو سوم، بدمینتون دوم و در والیبال سوم شدند.
وی همچنین از اعزام دانشجو معلمان اصفهانی به مسابقات ورزشی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور پسران از ۲۴ تا ۳۱ مردادماه خبر داد.
فعالیت معاونت نظارت، تضمین کیفیت و بالندگی در دانشگاه فرهنگیان
سرپرست مدیریت امور پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در خصوص ارزیابیهای انجامگرفته در این دانشگاه، گفت: یکی از تفاوتهای دانشگاه فرهنگیان با سایر فرهنگیان داشتن معاونت نظارت، تضمین کیفیت و بالندگی است که با توجه به برنامههای خوب خود، ارزیابی ۳۶۰ درجه را از دانشگاه انجام میدهد.
وی با بیان اینکه بر اساس اذعان متخصصان و مسئولان حوزه آسیبهای اجتماعی در سال ۹۵ دانشگاه فرهنگیان یکی از بهترین محیطهای آموزشی به نسبت سایر دانشگاهها بوده است، اظهار کرد: برنامههای خوبی در خصوص ایجاد زمینه پیشگیری و توانمندسازی دانشجویان در طول سال تحصیلی در این دانشگاه انجامگرفته شده است.
عروف زاد گفت: همایشهایی با موضوع اعتیاد، سخنرانی مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر، نشستهایی با حضور پلیس فتا در خصوص آسیبهای فضای مجازی و همچنین در موضوع ازدواج نیز همایشهای خوبی برگزارشده که همه این موارد در حوزه مسئولیتهای فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان تعریفشده است.
سرپرست مدیریت امور پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان یکی از مأموریتهای دانشگاه ما اصلاح و ارتقای روشها و برنامه آموزشی بوده است، گفت: بازنگری در سرفصل دروس، تعریف مجدد واحدهای تحصیلی و اصلاح این موارد در دانشگاه انجامگرفته شده است.
سرپرست مدیریت امور پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان تأکید کرد: قرار شده تمامی ورودیهای آموزشوپرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام بگیرد لذا افراد در هنگام انتخاب رشته و دانشگاه به این موضوع توجه داشته باشند.
وی همچنین از در نظر گرفتن سیاستهای تشویقی مناسبی توسط سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان و مدیریتهای استانی برای رتبههای دو و سهرقمی کنکور که علاقهمند به ورود به این دانشگاه باشند خبر داد و گفت: دانشجویان دارای رتبه های دو رقمی و سه رقمی و همچنین نخبگان ورزشی که در این دانشگاه مشغول به تحصیل شوند علاوه بر برخورداری از مزایای تحصیلی از پاداش ۲۰ و ۱۰ میلیون ریالی هم استفاده می کنند.
نظر شما