"ابوزیدآباد" شهری در میان ماسه‌ها و آفتاب

ابوزیدآباد و روستاهای اطراف آن حسین‌آباد، قاسم‌آباد، یزدلان، کاغذی، امین‌آباد، محمدآباد، ریجن، علی‌آباد، شهریاری و فخره در ۳۰ کیلومتری شرق (جنوب شرقی) کاشان در یک منطقه بیابانی (تپه‌های ماسه‌ای) در منطقه‌ای جلگه‌ای کم ارتفاع شهرستان کاشان واقع‌شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مردم این منطقه به گویش بیذوی صحبت می‌کنند که یکی از گویش‌ها در شاخهٔ زبان‌های ایران مرکزی است. نام این منطقه در زبان محلی، بیذوی است و مردم کاشان و فارسی‌زبانان اطراف کاشان تا دلیجان آن را بوز آباد می‌خوانند. بوز در زبان دری زرتشتیان یزد به معنی «بوی» است؛ بنابراین بیذوی به معنی بوی آباد است. از آثار تاریخی ابوزیدآباد و بخش کویرات که کمتر به آن‌ها اشاره‌شده می‌توان قلعهٔ کرشاهی، قلعهٔ سردار، کاروانسرا و قلعهٔ گرماب و قلعه و کاروانسرای سفیدآب را نام برد.

در این فرصت گفتگویی را با «رضا نقدی- شهردار ابوزیدآباد» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

جمعیت شهر ابوزیدآباد چقدر است؟

رقمی که مرکز آمار ایران اعلام کرده است چیزی بالغ­بر ۶۰۰۰ نفر است که به‌صورت رسمی سکونت دارند و چون این شهر همواره مهاجرپذیر بوده است، در سرشماری سال ۱۳۹۵ چیزی نزدیک به ۶۷۰۰ نفر برآورد شده است.

محدود جغرافیایی این شهر چند هکتار است؟

در محدوده حدود ۲۰۰ هکتار است و حریم آن بیش از ۵۰۰ هکتار که در محاصرۀ طاغزارهایی است که از شمال به استان سمنان و از شرق به کمپ گردشگری متین آباد در بخش بادرود و امام‌زاده آقا علی عباس (ع) منتهی می‌شود.

در طرح جامع شهری با چه مشکلاتی روبرو بوده‌اید؟

باتوجه‌به اینکه محدودۀ شهر در طرح هادی کوچک بوده است، در طرح جامع این محدوده بازهم ۳۰ هکتار کوچک‌شده است که باعث نارضایتی‌های متعددی از سوی شهروندان که شامل حقوق مکتسبه آنان بوده شده است و ما نیز در حال پیگیری هستیم و امیدواریم با کمک دوستان و همچنین کمیسیون مادۀ ۵، این مشکلات برطرف شود.

به نظر شما منشأ این مشکلات از کجا است؟

به نظر می‌رسد که کارشناسان مشاوری که در این حوزه فعالیت می‌کنند، به نظر کارشناسی متخصصان شهرداری‌ها به‌صورت عام و شهرداری ابوزیدآباد به‌صورت خاص توجهی نداشته‌اند. این مورد، به‌خصوص در تخصیص سرانه‌های زیرساختی مرتبط با مسائل شهری نمایان است که دلیل این امر را هم اطلاع‌رسانی بسیار نامناسب و نبود تعامل میان عوامل شهرداری و سازمان متولی تهیه این دست از طرح‌ها می‌دانم.

آیا شهر ابوزیدآباد دارای بافت تاریخی است؟

بیش از ۱۰ درصد بافت شهر ابوزیدآباد تاریخی است که اثرات ثبتی در آن وجود دارد و بیش از ۷۰ درصد آن‌هم بافت فرسوده محسوب می‌شود. در بافت تاریخی‌مان امامزاده عبدالله (ع) و آثار تاریخی را داریم که در غالب طرحی برای حفظ آن‌ها در حال اقدام هستیم و در بافت فرسوده نیز با پیمانکاری در غالب طرح نوسازی و بهسازی وارد تعامل شده‌ایم و در انتظار تصویب این دو طرح هستیم.

از آثار تاریخی شهرتان برای مخاطبان مابگویید

کاروانسرای شاه‌عباسی ابوزیدآباد مرکز ثقل گردشگری تاریخی ما است و در جنب آن حمام خواجه وجود دارد. همچنین آب‌انبارهای قدیمی، مسجدهای خوب و خانه‌های تاریخی که به‌صورت عمده از دوران صفویان و قاجار وجود داشته‌اند. کاروانسرای عباسی شهرمان هم با پیگیری‌های ما در ۳ سال گذشته مجوز سکونت برای سفره‌خانۀ سنتی را دریافت کرده است و مرکزی است برای ورود گردشگران به کمپ‌های بوم­گردی و کویر نوردی. همچنین می‌توانم به قلعۀ کرشاهی در شمال ابوزیدآباد اشاره‌کنم که از دژهای خشتی بزرگ ایران است. بند کویری سیازگه، بند ریگ، کوه­های یخاب و دشت‌های بکری هم داریم که همواره در پایان هفته پذیرای مهمانان و گردشگران است.

درزمینۀ فعالیت‌های زیرساختی برای حضور گردشگران چه اقداماتی را انجام داده­ اید؟

یکی از مشکلات ما که هنوز نتوانسته‌ایم در این زمینه به نتیجۀ دلخواهمان برسیم این است که بیشتر آثار ثبتی و حوزه‌های مرتبط با گردشگری شهر ابوزیدآباد جزء اماکن وقفی هستند که با ادارۀ کل امور اوقاف و خیریۀ استان برای انتخاب سرمایه‌گذار _ ترجیحاً بومی_ هم برای مرمت و بازسازی و هم جذب آن‌ها تلاش می‌کنیم. البته این نکته را هم اضافه کنم که پیش از آن‌که ما وارد این مقوله شویم، این منطقه همواره شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی زیادی بوده است.

اهم اقدامات عمرانی و فرهنگی شهرداری را بیان کنید

متأسفانه باید بگویم که شهرداری با بدهی سنگینی در حدود ۱۵ میلیارد ریال به ما تحویل داده شد که خوشبختانه با جستجوی منابع درآمدی پایدار، مادۀ ۲ قانون نوسازی و جلب مشارکت مردم برای پرداخت عوارض و نهایی کردن توافق‌نامه‌هایی که شهرداری با صاحبان املاک داشت به مرحله‌ای رسیدیم که در اولین سال بدهی‌های شهرداری به‌تمامی پیمانکاران و دیگران پرداخت و تسویه‌حساب شد.

حال با این تفاسیر به اقدامات انجام‌شده اشاره می‌کنم ازجمله مبلمان شهری که در شهر ما حرکت نویی بود، آسفالت معابر شهری که بیش از ۲۰ معبر یا به تعبیری ۵۰ هزار مترمربع را آسفالت کردیم، یک سالن ورزشی که با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی از شهردار پیشین تحویل گرفته بودیم را طی ۱۲۰ روز با هزینه‌ای در حدود ۷۰۰ میلیون تومان در سال ۹۳ تکمیل و به‌عنوان مجتمع فرهنگی ورزشی شهرداری راه­اندازی کردیم.

همچنین بازسازی کاروانسرا و مرمت آثار تاریخی را بنا به نقشۀ راهی که سازمان میراث فرهنگی در اختیارمان گذاشت داشتیم. توسعه و تجهیز پارک بزرگ شهر، آسفالت مسکن مهر که در حدود ۱۲۰۰۰ متر بود و با کمک بنیاد مسکن انجام شد، باند دوم جادۀ ابوزیدآباد به کاشان که با کمک‌های سایت هسته‌ای شهید روشنِ سازمان انرژی اتمی با شراکتی بالغ‌بریم میلیارد تومان انجام شد که در حدود ۳ کیلومتر آن را احداث کردیم. تابلوهای شهری را به‌طورکلی تعویض کردیم، رفع نقاط حادثه‌خیز در سطح شهر را داشتیم، میدان قندی شهر را تأسیس کردیم والان نیز در مرحله بازسازی میدان الله‌یار شهرمان هستیم. همچنین پیگیری، تصویب و نهایی شدن طرح جامع را داشتیم، المان‌ها و تندیس‌های شهری را نام‌گذاری کردیم، مجوز مادۀ ۲ عمران و نوسازی شهری را گرفتیم، خودکارسازی اداری شهرداری را به انجام رساندیم، و آخرین کاری که انجام دادیم و به یاری خدا در دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید ساختمان اداری شهرداری است که بالغ‌بر ۸۵۰ میلیون تومان هزینه در برداشت که به یاری خدا در ۱۸ بهمن با حضور مسئولان استانی و محلی به بهره‌برداری خواهد رسید.

درآمدهای پایدار شهری از چه محلی تأمین می‌شود؟

بیشتر درآمدهای ما محلی است. واحدهای کوره‌پز خانه‌ای در اطراف شهر هست که از آن‌ها عوارض قانونی اخذ می‌شود، همچنین اخذ مطالبات از واحدهای صنفی و عوارض محلی را داریم و سعی کردیم که مجمع امور صنفی را به مرکز بخش بیاوریم، حضور و استقرار پلیس به‌اضافه ۱۰ را در شهر پیگیری کردیم، کمک‌های دولتی خوبی هم داشته‌ایم.

چه میزان از مبحث ارزش‌افزوده به شهر ابوزیدآباد تعلق می‌گیرد؟

ارزش‌افزودۀ تعلق‌گرفته به ما مبلغ سیار ناچیزی است.

نرخ بیکاری و روند اشتغال‌زایی در شهر ابوزیدآباد چگونه است؟

خوشبختانه ما در منطقه آران و بیدگل کم‌ترین میزان بیکاری را داریم، مخصوصاً درزمینهٔ صنعت فرش ماشینی. وصولی مالیاتی و ارزش‌افزوده ما بنا به نرخ بیکاری و سطح اشتغال میزان بسیار کمی را به خودش اختصاص داده که امیدوارم نسبت به این موضوع توجه خاصی مبذول شود تا حقوق حقۀ شهرداری نیز به آن بازگردد.

پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری درزمینه اقتصاد مقاومتی چه فعالیت‌هایی داشته‌اید؟

پیش از آنکه اقتصاد مقاومتی وارد شهر ابوزیدآباد شود، ما مشکلات بحران آب را داشتیم و همچنان نیز داریم. در محاصرۀ طوفان‌های شدید شن قرار داریم و واقعاً مردم ما قناعت را و شهرداری با تمام امکانات و کمبود امکانات در خدمت مردم بوده است. سعی کرده‌ایم که بهره‌وری از سامانه‌هایمان را بهینه‌سازی کنیم و آب شُرب را از آب فضای سبز جدا کنیم.

همچنین سعی کرده‌ایم تمامی خریدهایمان از محصولات محلی و تولیدات داخلی شهرستان باشد و برای اینکه هزینه‌ها و درآمدهایمان را کنترل کنیم در مبحث تعدیل نیرو بسیار خوب عمل کرده‌ایم و تنها برحسب نیاز شهرداری در این مورد وارد عمل شده‌ایم. بنابراین به‌غیراز افزایش حقوق سالیانه، ما افزایش هزینه دیگری نداشته‌ایم.

پروژه های عمرانی در دست اقدام سال ۹۶ شهرداری کدامند؟

در سال ۹۶ اتوماسیون داخلی شهرداری شروع به کار کرده و این امر موجب حذف کاغذ از سیستم خواهد بود و قبل از مرداد ماه به طور کامل اجرایی خواهد شد و با قردادای که سازمان خدمات طراحی و همیار شهر اصفهان انجام شده، به وسیله این طرح از شبکه دولت به همه واحدها ارتباط وجود خواهد داشت.
طرحی را دفتر فنی استان داده ایم تا بتوانیم کمک قابل توجهی برای مخزن، مکانیزه شدن و شبکه آبیاری قطره ای در ابوزیدآباد داشته باشیم تا موجب توسعه فضای سبز و بهینه سازی مصرف آب شود و امیدواریم تا اواخر شهریور ماه سال جاری این قرارداد مصوب شود و از کمک های وزارت کشور نیز استفاده گردد و اعتیار قراداد چهارصد میلیون ریال بوده و در زمینه اجرای آن پنج میلیارد ریال خواهد بود.
تهیه و تصویب طرح بلوار کاروانسرا به نام بلوار گردشگری یکی دیگر از پروژه های عمرانی در دست اقدام شهرداری ابوزید آباد است، از این رو طرحی را به سازمان طراحی استان اصفهان پیرامون فضا سازی، پارکینگ و طرح تجاری داده ایم و اکنون این طرح به اطلاع کمیسیون ماده پنج در استانداری رسیده که امیدواریم ابن بلوار به شکل بهتری  ارتقا پیدا کند و به موجب آن، شاهد استفاده بهتری از آثار تاریخی ارزشمند مجموعه خواجه و کاروانسرا باشیم.
بهینه سازی اصلاح میدان دولت از دیگر پروژه هایی است که از ضلع جنوبی میدان از منطقه دولت آباد، شاهد  بلوک فرش، اصلاح فضای سبز  و میلمان شهری آن خواهیم بود.
پیگیری مطالبات شهرداری از دستگاههای اجرایی یکی دیگر از فعالیت ها و اقدامات است؛ شهرداری ابوزیدآباد در استان جزء اولین شهرداری هایی بوده که نزدیک به ۳۵۰ میلیون تومان طلب خود را از دستگاههای اجرایی و به صورت مستقیم از دولت پیگیری کرده و اکنون نیز تایید نهایی شده است.
پیگیری قیر دولتی برای سه ضلع ورودی شهر از ریجن به ابوزیدآباد، از سه راهی روستای محمدآباد به ابوزیدآباد و از روستای کاغذی به ابوزیدآباد را انجام داده ایم و تاییدیه مدیر کل را گرفته ایم و حدود ۳۴۰ تن قیر رایگان به شهر ابوزیدآباد اختصاص خواهد یافت و از این طریق، ورودی شهر، آسفالت و روکش خواهد شد.
با پیگیری هایی که از طریق کمیته برنامه ریزی انجام شده، ۲۱۰ میلیون تومان از محل دو درصد نفت و گاز که صدردرصد تخصیصی دارد، امیدواریم تا آخر سال معابری که خاکی بوده و هنوز زیرسازی نشده راپس از آماده سازی، آسفالت کنیم.

کد خبر 315077

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.