۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹
کاهش حیوان گزیدگی در شهرضا

شهرضا – آمارهای موجود از کاهش موارد حیوان گزیدگی در مناطق شهری و روستایی شهرضا حکایت دارد اما لازم است برای حل اساسی این مشکل، اقدامات زیربنایی انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، مهم ترین‌ و متداول‌ترین‌ بیماری‌های قابل‌ انتقال‌ بین‌ حیوان‌ و انسان‌ در کشور ما هاری، کیست‌ هیداتیک، تب‌ مالت، سیاه ‌زخم‌ و ... است‌ که‌ می ‌توان ‌به‌ آنها اشاره‌ کرد. البته‌ بیماری‌هایی‌ همچون‌ جنون‌ گاوی، تب‌ کریمه کنگو و آنفلوآنزای‌ پرندگان‌ را نیز نباید نادیده‌ بگیریم، چرا که‌ خطر ورود و شیوع‌ آنها همواره‌ ما را تهدید می ‌کند.

مهران یزدانی – دامپزشک در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: باتوجه‌ به‌ اهمیت‌ بیماری‌های مشترک انسان و دام، اطلاع‌ رسانی‌ و ارتقای سطح‌ آگاهی‌ جامعه‌ در این‌ زمینه‌ از اهمیت‌ ویژه‌ ای‌ برخوردار است.

وی تصریح کرد: اغلب‌ کارشناسان‌ و متخصصان‌ دامپزشکی‌ با بیان‌ این‌ مطلب‌ که‌ هر روز بر تعداد افرادی‌ که‌ به‌ نگهداری‌ حیوانات‌ خانگی‌ رو می‌ آورند، اضافه‌ می شود، تأکید می ‌کنند که در همه جوامع‌ مهم ترین‌ مشکلی‌ که‌ در این‌ زمینه‌ مطرح‌ می‌ شود، مسئله بیماری‌های‌ مشترک‌ بین‌ حیوان‌ و انسان‌ است.

این دامپزشک اضافه کرد: در بعضی‌ از موارد بیماری‌ خاصی‌ در حیوان‌ می ‌تواند انسان‌ را از پا در آورد و  موارد دیگری‌ نیز وجود دارد که‌ ثابت‌ می‌ کند، حیوان‌ نمی‌ تواند در محیطی‌ زندگی‌ کند که‌ انسان‌ در آن‌ قدم‌ گذاشته‌ است، مواردی همچون‌ ریزش‌ موی‌ گربه‌ می‌ تواند حساسیتی‌ خطرناک‌ را در انسان‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشد.

یزدانی اذعان کرد: متأسفانه بسیاری از مردم از این حقیقت غافل هستند که انسان‌ و حیوان‌ وجه‌ مشترکی‌ در بهداشت‌ ندارند، چون‌ حیوان‌ فاقد شعور و درک‌ است‌ و برایش‌ فرقی‌ نمی ‌کند که‌ در ظرف‌ غذای‌ صاحبش اجابت‌ مزاج‌ کند یا در توالت‌ فرنگی.

از آنجا که حیوان گزیدگی یکی از مهمترین مواردی است که در انتقال بیماریهای مشترک انسان و دام نقش دارد، تصمیم گرفتیم تا وضعیت شهرستان شهرضا را از این نظر بررسی کنیم.

داریوش بهرامی – دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از این شهرستان، عنوان کرد: از مجموع ۱۳۴ حادثه واقع شده در شهرضا در سه ماه نخست امسال (سال ۹۶) که مأموران امداد و نجات آتشنشانی موفق به مهار آنها شده‌اند، بیشترین تعداد مربوط به حمله مار و زنبور با ۳۰ مورد، حریق انبار یا ضایعات با ۲۱ مورد و حریق مغازه و حریق باغ و اشجار و مزارع هر یک با ۱۱ مورد بوده است.

وی گفت: تعداد حوادث آتشنشانی شهرضا در ۳ ماه نخست سال گذشته ۱۳۸ مورد بوده که با ۳ درصد کاهش به ۱۳۴ مورد در مدت مشابه در سال جاری رسیده است.

این سخنان در حالی است که سید حجت الله موسوی – رییس مرکز بهداشت شهرضا، در این خصوص عنوان کرد: مجموعاً در سال ۹۵ تعداد ۲۲۸ مورد حیوان گزیدگی در مناطق شهری و ۸۱ مورد در مناطق روستایی شهرستان گزارش شده که از این تعداد ۷۶ مورد در مناطق شهری و ۲۵ مورد در مناطق روستایی مربوط به سه ماهه نخست آن سال بوده است.

وی ادامه داد: در ۳ ماهه نخست سال ۹۶ نیز ۱۸ مورد حیوان گزیدگی در مناطق روستایی و ۷۸ مورد در مناطق شهری شهرستان گزار شده است.

رییس مرکز بهداشت شهرضا اظهار کرد: در سال گذشته ۲۳۴ مورد از حوان گزیدگی مربوط به سگ، ۶۴ مورد مربوط به گربه و ۱۱ مورد مربوط به سایر حیوانات بوده است.

حمیدرضا امیری رییس شبکه دامپزشکی شهرضا نیز در گفت و گویی با این رسانه اظهار کرد: تا پایان سال ۹۵ تعداد ۴۳۷۹ مورد واکسیناسیون شاربن، ۳۹۲۰ مورد واکسیناسیون بیماری FD IRIBA و ۶۱۹۷ مورد واکسیناسیون بیماری RD IRIBA در شهرستان انجام شده است.

وی ادامه داد: در همان سال ۸۴۹۸ مورد خونگیری شناسایی بیماری بروسلوز در شهرستان انجام شد که ۸۴۹۱ مورد آن منفی گزارش شد، همچنین از ۵۳۲۵ مورد تست بیماری سل نیز همه موارد منفی گزارش شد.

بنابراین اقدامات مراقبتی برای شناسایی بیماریهای دامی، درمان آنها و نیز تهیه بانک اطلاعاتی از افراد دچار حیوان گزیدگی در شهرستان در وضعیت رضایتبخشی قرار دارد اما از انجا که یکی از مهمترین موارد در افزایش میزان ایمنی فرد و جامعه در برابر هرنوع خطری از جمله بیماریهای مشترک انسان و دام، آموزش افراد است، لازم است وضعیت آموزشهای ارائه شده در این خصوص را نیز در شهرستان بررسی کنیم.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران فرمانداری شهرضا، از برگزاری ۳۵۰ نفر آموزش در سه ماه نخست امسال توسط کارشناسان سازمان آتشنشانی شهرضا خبر داد و افزود: از این تعداد ۲۰۰ نفر آموزش مربوط به اصناف مختلف و ۱۵۰ نفر آموزش مربوط به مدارس بوده است.

بهرامی تصریح کرد: تعداد آموزشهای ایمنی سازمان آتشنشانی شهرستان نیز با ۲۰ درصد افزایش از ۲۹۰ نفر در ۳ ماه نخست سال گذشته به ۳۵۰ مورد در ۳ ماه نخست امسال افزایش یافته است.

رییس مرکز بهداشت شهرستان شهرضا نیز در گفت و گویی با این خبرگزاری از برگزاری ۵۴ جلسه آموزش عمومی در مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشتی این شهرستان خبر داد و افزود: علاوه بر این، جلسات آموزشی برای صنف قصابان، پزشکان، دامفروشان، مراقبان سلامت و بهورزان نیز انجام شده است.

 موسوی اظهار کرد: در ۴۳۶ جلسه آموزشی برگزار شد توسط پرسنل بهداشت و درمان شهرستان جمعا ۱۰۶۵ نفر آموزش دیده‌اند، همچنین ۹۵ جلسه آموزشی توسط معلمان برای آموزش ۱۹۷۲ نفر دانش اموز برگزار شده است.

کد خبر 314977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.