تخت فولاد باید به عنوان یک مجموعه خاص شهری مورد توجه قرار گیرد

مشاور گردشگری اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت: امروز تخت فولاد جزئی از شهر اصفهان است و باید به عنوان یک مجموعه خاص شهری نگاه شود

به گزارش ایمنا، محمد زاهدی در مراسم اختتامیه هجدهمین دوره تخت فولادشناسی با اشاره به موضوع گردشگری در آرامستان ها گفت: آرامستان ها نقش مهمی در گردشگری ایفا می کنند و در گردشگری زیارت نه فقط جنبه های مذهبی بلکه جنبه های دیگر نیز مدنظر است و مجموعه تخت فولاد فارغ از بزرگان آرمیده در آن، از لحاظ جلوه گوناگون در خور توجه است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته بافت تخت فولاد در یک سراشیبی نابودی قرار گرفته بود، گفت: به همت شهرداری اصفهان، ایجاد مجموعه ای که نشان دهنده تفکر خاص نسبت به تخت فولاد است، وضعیت دگرگون شد بنابراین نه تنها از نظر گردشگری بلکه از نظر زمینه سازی بافت های شهری و شعار "اینجا همه بیدارند"، تخت فولاد یک بافت شهری است و نباید گذاشت از میان برود و تخریب شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اصفهان با مهم دانستن ورود تخت فولاد به داخل شهر اصفهان و قرار گرفتن در مجموعه شهری اظهار داشت: در یک محیط زندگی شهری و پویا، نگاه، نگاه زندگی است و ما وظیفه داریم قبرستان را از زاویه خودش به یک محیط زنده و بانشاط تبدیل کنیم.

محمد زاهدی با اشاره به اینکه در گردشگری گونه شناسی های متعددی داریم، افزود: گردشگری در تخت فولاد از زوایای مختلفی قابل بررسی است و تخت فولاد در حوزه گردشگری فرهنگی و تاریخی حائز اهمیت است؛ جایی که جنبه های هنری و معماری این مجموعه خود را نشان می دهد.

مشاور گردشگری اتاق بازرگانی استان اصفهان به گردشگری جنگ اشاره کرد و افزود: حدود ۶- ۵ سال پیش در یکی از آرامستان های تهران مقبره ۲۱ سرباز هندی که در طول جنگ جهانی دوم برای انگلستان جنگیده بودند، شناسایی شد بنابراین تخت فولاد را می توان از منظر گردشگری جنگ مورد توجه قرار داد؛ چنانچه در بسیاری از نقاط جهان چنین است.

وی در ادامه به گردشگری آرامستان ها اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات روز دنیا و یکی از شاخه های رو به گسترش گردشگری در دنیا؛ گردشگری آرامستان هاست که  در دنیا بسیار جدی گرفته شده و آرامستان های بزرگ می کوشند تا به جاذبه تبدل شوند.

مدیر عامل موسسه گردشگری گردونه خورشید با طرح این سوال که جاذبه شدن در حوزه گردشگری چه اهمیتی برای ما دارد، اظهار داشت: تبدیل شدن یک محل و موقعیت به یک مجموعه جاذبه از جهات متعددی حائز اهمیت است و ما امروز با آدم های بیکاری که نمی دانند چه کنند مواجه نیستیم زیرا گردشگری در دنیای امروز یک تفنن نیست بلکه تبدیل به جزء زندگی متعارف مردمان شده است و ما با کسانی روبرو هستیم که سفر جزء زندگی آنهاست.

محمد زاهدی با اشاره به کنفرانس بین المللی وقف در اصفهان و حضور گردشگران خارجی از کشورهای مختلف گفت: بازدید از مکان های تاریخی اصفهان از جمله برنامه های مورد نظر برای آنها بود که در روز آخر مشاهده گلدسته های مسجد مصلی برای آنان جذاب و مورد پرسش بود و مشاهده و زیارت آنان از این مکان و فضای معنوی تکیه شهدا آنان را بسیار تحت تاثیر قرار داده بود.

وی با بیان اینکه جاذبه شدن به معنای بازدید صرف نیست، تاکید کرد: جاذبه کردن در حوزه گردشگری هم بر مردم میزبان و هم بر گردشگر تاثیر می گذارد و هرچه محیط معنوی تر باشد تاثیر معنوی بیشتری بر گردشگر می گذارد و این فضای معنوی گردشگر را تحت تاثیر قرار می دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اصفهان با اشاره به اینکه یک گردشگر یک سفیر برای ما محسوب می شود، بر لزوم حفظ و نگهداری جاذبه ها تاکید کرد و گفت: ما باید در راستای معرفی آن بیش از پیش تلاش کنیم و کسانی که دوره راهنمای گردشگری را طی می کنند به عنوان گردشگران محلی نقش بیشتری برای پیام رسانی به بازدیدکنندگان داخلی و خارجی ایفا می کنند.

کد خبر 314952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.