شورای معتمد پلیس زمینه سازمشارکت مردم درامنیت اجتماعی

لنجان_فرمانده نیروی انتظامی شهرستان لنجان گفت: امروزه رویکرد پلیس برپایه مردم استوار بوده و می‌خواهد مردم در همه امور همیار وهمکار پلیس باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با تقدیم ۱۴ هزار شهید، بیش از ۲۰ هزار جانباز و ۲ هزار آزاده امنیتی را برای کشور ارمغان آورند و از این جهت باید گفت نقش نیروی انتظامی در امنیت کشور غیر قابل انکار است چراکه جدای از حضور غیرتمندانه نیروی انتظامی، جان برکفان نیروی انتظامی  با حضور مثال زدنی خود و قدرتمندانه خود در جای جای کشور از مرزهای غرب کشور تا شرق، جنوب تا شمال امنیتی مثال زدنی را برای کشور به ارمغان آورده اند و با توجه به شرایط و حوادثی که در کشور پیش می آید در صحنه حضور پیدا می کنند و امنیت را برای مردم به رقم می زنند تا مردم به راحتی بتوانند در پهنای میهن اسلامی در طول شبانه روز تردد کنند.
بر اساس آیات و احادیث حفظ امنیت مردم از وظایف اولیه حکومت هاست و اگر امنیت برقرار نباشد اقدام های دیگر با موفقیت به سرانجام نمی رسد لذا با توجه به تنوع و گستردگی مأموریت های نیروی انتظامی، هیچ نهاد و سازمانی مشابه ناجا نیست و این نیرو یکی از مجموعه هایی است که بیشترین خدمات را به مردم ارائه می دهد و  از این جهت می توان گفت ناجا همواره در حال جهاد است.
غلامرضا افشاری در نشست با معتمدین روستای کرچگان بخش باغبهادران شورای معتمد پلیس را چشم بینای پلیس دانست و اظهار کرد: باید توجه داشت امنیت تولید جمعی است که لازمه حفظ آن مشارکت مردم با پلیس است و به هر میزان که مشارکت مردم بیشتر باشد، میزان امنیت نیز به تناسب آن ارتقا پیدا می‌کنند.


وی با بیان اینکه مجموعه ناجا از پاک ترین، شجاع ترین، مجاهدترین و مردمی ترین سازمان های کشور است، افزود: مقام معظم رهبری فرمودند از ارکان این کشور امنیت است و رکن اصلی آن نیروی انتظامی است، ایشان فرمودند نیروی انتظامی باید در طراز جمهوری اسلامی باشد خب ما ماموریت را می بینیم گستردگی را می بینیم مردم از صبح که بیرون از خانه هستند تا شب که برگردند به صورت مسقیم با ناجا در ارتباط هستند.
فرمانده نیروی انتظامی شهرستان لنجان با اشاره به اینکه معماری ناجا همواره مناسب با خواسته های مقام معظم رهبری بوده است، تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم اقتدار توام با رافت و مهربانی است از این رو پلیس همواره با اقتدار با کسانی که مخل نظم و امنیت هستند قاطعانه برخورد کرده است، اما باید به این مهمنیز توجه داشت که عمده کسانی که با ما ارتباط دارند مردم هستند از این رو ما تلاش گرده ایم نگاه توام با رافت، مهربانی و عدالت با آنها برخورد شود.
وی با اشاره به اهمیت و جایگاه مردم در برقراری نظم اجتماعی تشکیل جلسات شوراهای معتمد پلیس را زمینه ساز مشارکت مردم در امنیت فردی و جمعی دانست و گفت: شوراهای معتمد پلیس می ‌توانند بازوانی قوی برای پلیس در تامین نظم و امنیت در جامعه باشند از این رو باید گفت با اجرای این طرح همکاری مردم بویژه بزرگان، شوراها، دهیاران و معتمدین با پلیس بیشتر شده و تحولات خوبی در زمینه برقراری امنیت بوجود آمده است.
افشاری با اشاره به اینکه امروز اعتماد مردم به نیروی انتظامی روز به روز در حال تقویت شدن است، ادامه داد: امروزه رویکرد پلیس برپایه مردم استوار بوده و می‌خواهد مردم در همه امور همیار وهمکار پلیس باشند.
وی اضافه کرد: باید توجه داشت به موازات پیشرفت جوامع، روابط و تعاملات اجتماعی نیز دستخوش تغییرات شده و گسترش شهرها و صنعتی شدن زندگی، علاوه بر دشوار کردن امکان نظارت پلیس بر لایه های اجتماعی، جرائم و ناهنجاری های اجتماعی نیز در لایه های جامعه روز به روز افزایش می یابد.


فرمانده نیروی انتظامی شهرستان لنجان بیان کرد: در چنین شرایطی این روش بهترین شیوه کاهش ناهنجاری ها در بین اقشار مختلف مردم بوده و در حقیقت پاسخی به مطالبات قانونی مردم برای ایفای نقش در توسعه نظم و امنیت اجتماعی است.  
وی خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی معتقد است اگر امنیت بخواهد توسعه پیدا کند، محور و پایه اصلی توسعه آن، مردم هستند و این ما هستیم که باید تلاش کنیم امنیت را اجتماعی کنیم یعنی خود مردم تولید کننده و تامین کننده امنیت هستند و این نگاه جدید نیروی انتظامی است.
افشاری اذعان کرد: نیروی انتظامی تمام توان خود را برای بالا رفتن به کار می‌برد و با حضور در مساجد، محلات، مختلف شهری و روستایی و آموزش همگانی آحاد مردم و... از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کرده و مردم را در جهت شناسایی آسیب‌ها آگاه می‌کنند که این امر با حضور معتمدان محلی آسان‌تر و اثربخش‌تر می‌شود.
وی متذکر شد: باید به این مهم توجه داشت که همکاری و تعامل اعضای شورای معتمد پلیس، باعث افزایش ارتقاء امنیت اجتماعی خواهد شد و با توجه به اینکه امنیت مهمترین نیاز یک جامعه است، ما معتقدیم امنیتی از پایداری بهتر و مطلوب‌تری برخوردار است که مشارکت و همراهی مردمی را در پی داشته باشد.
فرمانده نیروی انتظامی شهرستان لنجان تاکید کرد: ریل گذاری نیروی انتظامی شهرستان لنجان به سمت اقدامات پیشگیرانه و پیشدستانه است از این رو اهتمام پلیس در این شهرستان جهت ارتقاء امنیت اجتماعی جذب مشارکت مردم و نهادهای مرتبط با نظم اجتماعی است.


وی تصریح کرد: پیشگیری اجتماعی اولویت اول پلیس شهرستان لنجان در مهار آسیبها و جرائم است و این مهم مستلزم مشارکت جدی همه اقشار جامعه بوده تا بتوانیم با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به موقع از وقوع جرائم پیشگیری کنیم.
افشاری عنوان کرد: عامل دوسویه با مردم واستفاده از ظرفیت های مردمی و تعامل با سازمان های مردم نهاد از موفقیت های نیروی انتظامی در سالهای اخیر بوده است که در آینده نیز تداوم خواهد داشت.

کد خبر 314820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.