تشدید نظارت بر باشگاه های ورزشی شهرضا/عرضه مکمل های ورزشی ممنوع

شهرضا – تشدید نظارت ها بر باشگاه‌های ورزشی شهرضا با هدف اجرای قانون ممنوعیت عرضه مکمل های دارویی در این اماکن یکی از مهمترین اقداماتی که در راستای حفظ و ارتقای سلامت افراد جامعه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، علاقه‌مندی جوانان به پرورش اندام تمایل آنها برای خرید مکمل‌های دارویی از باشگاه‌ها را بیشتر کرده است، چراکه در مدت کوتاهی شاهد رشد ناگهانی عضلات می‌شوند غافل از اینکه نه‌تنها اثر این داروها تنها در کوتاه‌مدت باقی می‌ماند بلکه به‌دلیل عوارض جانبی که دارد در بلندمدت بیماری و حتی مرگ نیز آنها را تهدید خواهد کرد؛ البته تمایل به مصرف مکمل های ورزشی به ورزشکاران پرورش اندام محدود نمی‌شود، فوتبالیست ها، رزمی کاران، دوچرخه سواران و تقریباً همه رشته‌های ورزشی امکان استفاده از این مکمل ها را دارند.

به همین دلیل وزارت بهداشت با ایجاد محدودیت و اقدامات نظارتی در گام نخست به‌دنبال محدود کردن واردات این داروها به کشور و درنهایت جلوگیری از عرضه داروهای غیرمجاز در باشگاه‌ها بوده است.

عبدالرضا یوسفیان – داروساز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: اظهار کرد: استفاده از برخی داروها و مکمل‌هایی که در باشگاه‌های ورزشی ارائه می‌شوند، ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدن مصرف‌کنندگان وارد کند.

وی با اشاره به ممنوعیت عرضه داروهای هورمونی در باشگاه های ورزشی، اظهار کرد: برخی فراورده‌ها مانند داروهای هورمونی که تحت عنوان آنابولیک از آنها نام برده می‌شود، برای افزایش حجم عضله مورد استفاده قرار می‌گیرند و همچنین فراورده‌هایی تحت عنوان مکمل‌ها در کنار فعالیت ورزشی و رژیم‌های غذایی برای افزایش حجم و قدرت ورزشکار مصرف می‌شوند که ارائه و استفاده از این داروها و مکمل‌ها به طور مطلق ممنوع است زیرا قسمت عمده‌ای از آنها به شکل غیرمجاز و غیرقانونی وارد کشور شده و به هیچ وجه نمی‌توان به سلامت آن اعتماد کرد.

«مصرف داروهای هورمونی باعث ایجاد برخی عوارض جسمی و روانی در فرد مصرف کننده و حتی تشدید برخی از بیماریها می‌شود.»

یوسفیان با بیان این مطلب تصریح کرد: بروز انواع اختلالات مانند ریزش مو، افزایش موهای زائد بدن، چرب شدن و جوش زدن پوست، عقیمی، آثار سوء بر چربی خون و افزایش خطر حوادث قلبی و عروقی، آسیب کبدی و کلیوی که گاه حتی تا حد سرطان هم پیشرفت می‌کند، برخی اختلالات روحی و روانی مانند پرخاشگری، ناپایداری عاطفی، افسردگی و امکان بروز دیابت از جمله عوارض مصرف اینگونه داروها است.

این داروساز با اشاره به انعقاد تفاهمنامه بین وزراتهای بهداشت و درمان و ورزش و جوانان درباره ممنوعیت عرضه هرگونه مکمل و داروهای هورمونی در محیط و باشگاه‌های ورزشی، بیان کرد: باتوجه به این که قسمت قابل توجهی از مکمل‌ها به صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شوند، مصرف‌کنندگان باید توجه کنند که این محصولات حتما دارای مهر و تاییدیه وزارت بهداشت باشند.

وی تأکید کرد: البته ممکن است برخی از ورزشکاران، مکمل‌های غیرمجاز را بیشتر از مکمل‌های مورد تایید، قبول داشته باشند که دلیل آن، تاثیر بیشتر مکمل‌های غیرمجاز آن است اما باید بدانند که این فرآورده‌ها عمدتا آلوده به داروهای هورمونی هستند که به صورت کاذب موجب افزایش اثر ظاهری این مکمل‌ها خواهد شد.

این داروساز با تأکید بر ضرورت نظارت متخصصان تغذیه، پزشک و داروساز بر مصرف مکملها، اظهار کرد: ورزشکارانی که از مکمل‌ها استفاده می‌کنند باید توجه داشته باشند که این مکمل‌ها در برخی افراد به دلیل بیماری زمینه‌ای، قابلیت مصرف ندارند، همچنین انتخاب مکمل باید بر اساس سطح فعالیت صورت گرفته و به درستی و با روش صحیح مورد استفاده قرار گیرند.

یوسفیان اذعان کرد: متأسفانه باوجود همه تأکیدها، باز هم هر دو نوع از داروها و مکمل‌ها، در تعدادی از باشگاه‌های ورزشی به وصرت مخفیانه و حتی در محیط خارج از باشگاه عرضه می‌شود که حتما باید با اینگونه تخلفات و عاملان آنها برخورد جدی شود.

علی نقی انصاری – رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان شهرضا نیز در گفت و گویی اظهار کرد: توزیع هرگونه مکمل در باشگاه‌های ورزشی ممنوع است، در اینباره بارها به باشگاه داران اطلاع رسانی شده است و در بازرسی‌های موردی و سرزده هم اگر اینگونه موارد مشاهده شد، داروهای در حال عرضه جمع آوری می‌شود.

وی ادامه داد: در بازرسیهای انجام شده در سال قبل ۲ مورد عرضه این داروها مشاهده شد که با مسئولان باشگاههای عرضه کننده برخورد قانونی انجام شد اما اگر این مکملها در خارج از محیط باشگاه عرضه شود، دیگر از دید بازرسان مخفی است.

سید حجت الله موسوی – رییس مرکز بهداشت شهرستان شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا با بیان مطالبی که در واقع تأیید گفته‌های فوق است، عنوان کرد: برخی از ورزشکاران نیاز به مصرف مکملها دارند و کسی هم منکر آن نیست اما اگر عرضه آن از طریق تجویز پزشک و خرید از داروخانه انجام شود و متعاقبا عوارضی برای ورزشکار ایجاد شود، از طریق مراجع قانونی و قضایی قابل پیگیری است.

وی تأکید کرد: ورزشکاران باید با اطلاع از عوارض ناگوار مصرف مکملهای ورزشی، از مصرف خارج از نظارت بخشهای بهداشتی، خودداری کنند.

باتوجه به انچه در بالا گفته شد، یکی از مهمترین عوامل که سهم قابل توجهی در کاهش عرضه مکملها دارد، آگاهی ورزشکاران و خودداری از خرید و مصرف آنها است.

از سوی دیگر، آنچه در این زمینه مشاهده می‌شود خلأ قانونی است؛ اگر مصرف غیرقانونی داروها در باشگاه‌های ورزشی با تصریح قانونی و احتساب جرایم بازدارنده تصویب و ابلاغ شود، عرضه آنها به صورت مخفیانه و خارج از محیط باشگاه نیز قابل پیگیری خواهد بود.

اما نکته‌ای که در شاید در اینجا مورد غفلت واقع شده باشد آن است که، عرضه کنندگان مکملهای ورزشی در خارج از محیط ورزشگاه شاید ندانند که اگر از عمل انها خسارت روحی یا جسمی به فردی وارد شد از طریق مراجع قضایی و با استناد فرد مورد آسیب یا وکیل او به عموم قوانین مجازات اسلامی و مدنی ایران، قابل پیگیری است و در آن صورت جرایم مترتب بر آن نیز بسیار سنگین تر خواهد بود.

کد خبر 314791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.