درگیری های سیاسی، اصفهان را ۲۰ سال به عقب رانده است

استاندار اصفهان معتقد است آنچه ظرف ۲۰ سال گذشته اصفهان را از قافله توسعه دچار عقب ماندگی کرد، درگیری های سیاسی بوده است.

رسول زرگرپور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایمنا، به مهمترین چالش های استان اصفهان اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین مشکلات این استان نرخ بیکاری جوانان است چرا که طبق آمار نرخ بیکاری در کشور ۱۲ و ۴ دهم درصد و نرخ بیکاری استان اصفهان ۱۴ و ۶ دهم درصد است.

وی ادامه داد: در واقع نرخ بیکاری استان اصفهان ۲ و ۲ دهم درصد بالاتر از میانگین کشوری است، البته این موضوع تحلیل علمی دارد زیرا بخشی از بیکاران مهاجران هستند و بی شک مهاجرت هم برای تفریح انجام نمی شود بلکه برای یافتن کار است.

استاندار اصفهان اظهارکرد: تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی در این استان زیاد است و همه دنبال بازار کار هستند.

وی با اشاره به افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در کشور، گفت: طبق آمار نرخ مشارکت بانوان افزایش یافته به طوری که ۶۰ درصد فرصت های شغلی در تصرف بانوان است.

زرگرپور تاکید کرد: امسال برنامه ریزی های لازم انجام شده تا نرخ رشد بیکاری استان را به متوسط کشوری برسانیم و این هدف بسیار بزرگی است.

وی یکی از اقدام های صورت گرفته در این رابطه را ارائه پنج بسته اقتصادی از سوی دولت برای تثبیت شغل های موجود خواند و تصریح کرد: با جدیت موانع موجود برای افزایش آمار اشتغال را کنار خواهیم زد.

استاندار اصفهان ابراز کرد: معتقدم آنچه در ۲۰ سال گذشته اصفهان را از قافله توسعه دچار عقب ماندگی کرده است، درگیری های سیاسی بوده است.

وی افزود: این درگیری های سیاسی باعث شده تا فضا برای رشد و توسعه استان فراهم نشود و امکانات به استان های دیگر کشور جاری شود.

زرگرپور خاطرنشان کرد: سال گذشته که درگیری های سیاسی در استان اصفهان به حداقل خود رسید، فضایی پیدا شد تا پروژه های ۲۰ تا ۳۰ ساله یا به روایتی پروژه های تخت جمشیدی اصفهان به سرانجام برسند.

وی با اشاره به وجود مشکل حاشیه نشینی در اصفهان گفت: در استان اصفهان حاشیه نشینی نسبت به سایر استان ها بسیار کم است اما بخشی از آنها مربوط به خشکسالی ها و بخشی مربوط به مهاجرت ها است که برای یافتن شغل مناسب انجام می شود.

تأخیر در تهیه برنامه آمایش سرزمین نعمت ها را به نغمت تبدیل کرد

استاندار اصفهان گفت: یکی از اصلی ترین کمبودهای اصفهان که مورد غفلت قرار گرفته و از این بابت رنج می برد، برنامه آمایش سرزمین است، به همین دلیل بسیاری از ظرفیت های این استان همچون صنعت که می تواند برای ما نعمت باشد، تبدیل به نغمت شده است چراکه در قالب برنامه آمایش سرزمین انجام نشده است.

وی یادآور شد: استان اصفهان، استان پروژه های ۳۰ – ۴۰ ساله است اما، ما در ۴ سال گذشته بر روی پروژه هایی که سابقه چندساله داشتند، انگشت گذاشتیم تا آنها را به نتیجه برسانیم و خوشبختانه در حال حاضر بخش زیادی از آنها به نتیجه رسیده یا در ریل اجرا قرار گرفته است.

زرگرپور با بیان اینکه در سال های گذشته برنامه آمایش سرزمین که در واقع عامل برقراری ارتباط منطقی میان سرزمین، انسان و امکانات به شمار می رود، مطرح شده بود، اظهارکرد: متأسفانه این پروژه هم به درد پروژه های تخت جمشیدی اصفهان گرفتار شد، به همین دلیل با توجه به نیاز اساسی برای برنامه ریزی بلند مدت ۲۰ ساله استان و از سوی دیگر لمس مشکلاتی که در استان به دلیل نبود این برنامه ریزی ها وجود داشت، با تلاش مجدانه در سال ۹۳ برنامه آمایش سرزمین استان اصفهان را به عنوان اولین استان کشور در ۲۰ محور مصوب کردیم و در حال حاضر آمایش سرزمین در برش شهرستانی را نهایی می کنیم.

وی تاکید کرد: در برنامه آمایش سرزمین به این نتیجه رسیدیم که در این استان دیگر نیازی به فعال شدن دودکش ها و پمپ جدید نداریم، به این معنا که قرار نیست محور توسعه این استان صنعت و کشاورزی باشد بلکه باید محورها و اولویت های جدید، مبنای فعالیت قرار گیرند.

«علم و فناوری» نخستین اولویت توسعه استان اصفهان برای ۲۰ ساله آینده

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳ اولویت اصلی ۲۰ ساله استان در طرح آمایش سرزمین نهایی شده و در دستور کار قرار گرفته است، گفت: اولویت اول اینکه صنعتی ترین استان کشور که بیش از ۱۰ درصد صنایع بزرگ کشور را در خود جای داده، با داشتن ۶ دانشگاه با رتبه بین المللی، ۱۵۰ مرکز آموزش عالی و ۳۳۰ هزار دانشجو دومین استان دانشگاهی کشور به شمار می رود، این استان مرحله صنعتی را پشت سرگذاشته و وارد مرحله فراصنعتی شده است و می تواند با توجه به امکانات و ظرفیت های موجود، اولویت توسعه ۲۰ ساله آینده استان «علم و فناوری» باشد.

وی با قاطعیت اعلام کرد: شرایط علم وفناوری استان اصفهان در هیچ استانی از کشور وجود ندارد.

زرگرپور اولویت دوم را با توجه به محدودیت های منابع و جاذبه های میراثی و طبیعی استان اصفهان، «گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی» خواند و افزود: در استانی که بیش از ۲۰ هزار جاذبه طبیعی و میراثی،  یک هزار و ۷۶۰ جاذبه ملی و ۸ جاذبه ناملموس بین المللی ثبت شده دارد و مرکز آن از ۱۰ شهر دیدنی دنیا مطرح است، باید به گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی توجه ویژه شود و جزو اولویت های توسعه قرار گیرد.

وی از «هنر» به عنوان اولویت سوم یاد کرد و گفت: اصفهان در این زمینه هم از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار است.

استاندار اصفهان یادآور شد: این سه محور انتخاب شده است اما باید عملیاتی شدن و اجرایی شدن این محورهای توسعه مورد توجه قرار گیرد.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: تاکنون در این راستا دالان علم وفناوری پس از ۱۵ سال به نتیجه رسید و منطقه ویژه علمی فناوری در استان مستقر شد.

وی به اعتبارات این استان هم اشاره کرد و گفت: اعتبارات استان اصفهان ۷ هزار میلیارد ریال است که ۴ هزار و ۵۴۰ پروژه در قالب این اعتبارات پیگیری و بخشی از آنها به بهره برداری می رسد.

زرگرپور یادآور شد: اعتبارات ملی استانی  یک هزار و ۷۱۰ میلیارد ریال (۱۷۱ میلیارد تومان) است که ۲۷ پروژه در این قالب وجود دارد و اعتبارات ملی نیز ۸ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال است که ۷۴ پروژه در این قالب پیگیری می شود.

تصویب ۳۳ طرح تولیدی ویژه روستاهای استان اصفهان

زرگرپور به وضعیت روستاهای استان اصفهان هم اشاره کرد و گفت: استان اصفهان کمترین جمعیت روستایی را در کشور دارد و در واقع کمتراز ۱۵ درصد جمعیت این استان روستا نشین هستند اما تعداد روستاها قابل توجه است.

استاندار اصفهان افزود: تاکنون ۱۳۸ طرح تولیدی مخصوص روستاها در بخش های صنعتی، کشاورزی و خدماتی اعلام کرده ایم که تاکنون ۳۳ طرح آن با اعتباری بالغ بر ۴۳۰ میلیارد ریال تسهیلات با نرخ کمتر از ۱۰ درصد، به تصویب رسیده و ارائه شده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال با وجود خشکسالی 10 ساله و محدودیت هایی که در رابطه با سرشاخه های زاینده رود وجود داشت، وضعیت کشاورزی قابل قبولی داشتیم که پیش بینی می شود در سال جاری ۳۰۶ هزار تن گندم و ۱۵۷ هزار تن جو تولید شود.

زرگرپور با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۷۰ هزار تن گندم و ۴۳ هزار تن جو از کشاورزان خریداری شده است، افزود: نیمی از تولیدات مناطق گرمسیر استان خریداری شده و خریداری این محصولات تا پایان شهریور ماه برای مناطق سردسیر استان ادامه خواهد داشت.

کد خبر 314736

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.