رشد ۱۰ درصدی آمار مراجعه به مراکز معاینه فنی خودروهای شهر اصفهان

معاینه فنی، یکی از راهکارهای مؤثر در کنترل خودروهای آلاینده است و تحقیقات انجام شده نیز نشان می دهد انجام صحیح معاینه فنی خودروها می تواند سالانه مواد آلاینده را به میزان ۴۲۵ هزار تن کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آلودگی هوا یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی کلان­شهرها محسوب می­ شود و نبود توجه جدی به رعایت استانداردهای فنی و زیست محیطی خودروها سبب شده وسایل نقلیه موتوری موجود در چرخه­ حمل و نقل و ترافیک، سهم بسزایی در ایجاد آلودگی هوا را به خود اختصاص دهند.

تحقیقات کارشناسان نشان می دهد کشورهایی که آلودگی هوا در آن‌ها محسوس نیست، معاینه فنی را برای خودروهای صفرکیلومتر و غیر آن به‌صورت سالانه الزامی کرده‌اند درحالی‌که در کشور ما به‌رغم آلودگی هوا و مشکلاتی که این معضل هر ساله ایجاد می‌کند، اعتنایی به معاینه فنی سالانه خودروها نمی‌شود.

با توجه به اهمیت این موضوع، گفتگویی را با «جمشید جمشیدیان- مدیر مرکز معاینه فنی خودروی شهرداری اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

مرکز معاینه فنی خودروی شهرداری اصفهان از چه زمانی آغاز به کار کرد؟

در ستاد معاینه فنی خودروهای شهرداری اصفهان از سال ۷۹ تاکنون در خدمت شهروندان هستیم؛ البته معاینه فنی خودرو بیش از ۸۰ سال است که در سایر کشور ها استفاده می شود.

در کلانشهر اصفهان ۹ مرکز مکانیزه سبک با ۱۴ خط همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه بعد از ظهر  و پنجشنبه ها تا ساعت یک و نیم بعد از ظهر فعال است واین مراکز در یک شیفت کاری به تعداد ۲۵۰۰ دستگاه خودرو سرویس دهی می کنند.

با توجه به اینکه ظرفیت موجود معاینه فنی خودروهای شهر در طول سال نزدیک به ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو است، در سرویس دهی به خودروها هیچ مشکلی نداریم و مازاد بر ظرفیت هم امکان پاسخگویی به مراجعان وجود دارد.

فرایند معاینه فنی شامل چه مواردی می شود؟

معاینه فنی در ابتدای ورود خودرو به مراکز معاینه فنی : سالم بودن تودوزی خودرو، سلامت رنگ بدنه، نداشتن خوردگی، سلامت چراغ ها، شیشه های خودرو و برف پاک کن ها، است. سپس خودرو بر روی دستگاهی قرار می گیرد تا سیستم کمک فنرها، انحراف به چپ چرخ ها، ترمز و گازهای خروجی از اگزوز مورد تست قرار گیرند.

اگر خودرو دارای شرایط واجد بود، کارت معاینه فنی صادر می شود.

آیا خودروهای گازسوز هم در این مراکز معاینه فنی می شوند؟

با توجه به اینکه کپسول های گاز مایع جزئی از خودرو به شمار می رود، در این مراکز معاینه فنی خودروهای دو گانه سوز هم انجام می شود.

در حال حاضر مراکز معاینه فنی خیابان جی، دو مرکز قاسمیان و لطیفی در خوراسگان و مرکز معاینه فنی گمرک، مرکز شماره گذاری و مرکز معاینه فنی خیابان کهندژ تست های مربوط به خودروهای دو گانه سوز را انجام می دهند.

یکی از دغدغه های مردم اصفهان توجه به پاکیزگی این شهر است، تاثیرات زیست محیطی معاینه فنی خودرو چیست؟

تحقیقات مدون علمی در خصوص تاثیرات معاینه فنی بر روی مباحث زیست محیطی نداشته ایم.

اخیرا یک مطالعه ای با هماهنگی دانشگاه صنعتی  و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان برای بررسی این موضوع شروع شده است.

تجهیزات لازم که ایستگاه های سنجش آلودگی هوا هستند، تهیه شده و قرار است این تحقیقات علمی به عمل آید تا تاثیرات زیست محیطی معاینه فنی خودروها مشخص شود.

در دنیا معاینه فنی خودروها را به عنوان سهل الوصول ترین وسیله برای دست یافتن به آلودگی کمتر هوا می دانند، روشی کم هزینه و سریع!

اگر قرار است در شهر زندگی مطلوبی داشته باشیم باید به سلامت خودروها رسیدگی و از خودرو کمتر استفاده کنیم.

چند درصد مردم سالانه برای انجام معاینه فنی خودروهای خود مراجعه نمی کنند؟

۵۰۰ هزار دستگاه خودرو مشمول معاینه فنی خودرو در شهر اصفهان داریم که در سال گذشته فقط ۱۲۵ هزار دستگاه خودرو برای انجام معاینه فنی مراجعه کرده اند.

آمار نشان دهد در سال جاری آمار مراجعات ۱۰ درصد رشد داشته است اما این رشد چشمگیر نیست.

قوانین بازدارنده به نحو مطلوب اجرا نمی شود و نشان می دهد بخش عمده جامعه نسبت به انجام معاینه فنی خودروها رغبتی ندارند.

به نظر شما چه باید کرد تا مردم برای مراجعه به این مراکز تشویق شوند؟

۱۰ درصد رشد آمار مراجعه به واسطه خودجوششی مردم بوده است اما به نسبت کل کم است.

ابزار باید از بُعد فرهنگی باشد، باید فرهنگسازی های لازم ایجاد شود. البته قوانین و مقررات هم بازدارنده نیست و باید اصلاح شود.

در محدوده های زوج و فرد شهر اصفهان که تردد خودروها کنترل می شود، خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه می شوند، البته این طرح از سال گذشته در تهران اجرا شده و طرح LEZ  در این قالب خودروها را مشمول جریمه می کند به صورتی که عامل انسانی نقش چندانی ندارد.

معاینه فنی شامل حال خودروهای سنگین هم می شود؟

خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت ها هر سه دسته معاینه فنی اجباری دارند که خودروهای برون شهری شامل معاینه فنی برون شهری می شوند.

از آذرماه سال گذشته بنا به تجویز هیأت دولت و با همکاری سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای مجوزی به شهرداری داده شد که پیرو آن اولین مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در بلوار فرزانگان در حال احداث است.

این مرکز تاکنون ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، تجهیزات لازم برای مرکز خریداری و نصب شده و تا یک ماه آینده شروع به سرویس دهی به خودروهای سنگین می کند.

شنیده شده خودروهای با عمر بالای ۲۰ سال باید جریمه پرداخت کنند چون آلودگی ایجاد می کنند، آیا شما این مورد را تایید می کنید؟

تحت عنوان عوارض زیست محیطی مطرح شده اما پیگیری نشده است. دولت به سمت تشویق رفته تا با استفاده از اهرم وام های کم بهره این خودروها از رده خارج کند.

آیا امکان نوبت گیری اینترنتی برای معاینه فنی خودروها وجود دارد؟            

در حال حاضر فقط از ۳۰ درصد ظرفیت مراکز معاینه فنی استفاده می شود چون مراجعات زیادی نداریم.

در برخی اوقات خاص سال که اوایل و اواخر تابستان و در آستانه ایام نوروز است، مراکز معاینه فنی شلوغ می شوند؛ پس اگر شهروندان در زمانی خارج از این مواقع مراجعه کنند، ۲۰ دقیقه بیشتر زمان برای معاینه فنی خودرو صرف نخواهند کرد.

البته راه اندازی سامانه سیمفا در مراکز معاینه فنی خودرو، بدنبال ماموریتی که هیات دولت از سال ۹۳ برعهده وزارت کشور گذاشته، انجام شده است.

 در خصوص مزایای سامانه سیمفا باید اعلام کنم هنگامی که خودرویی وارد مرکز معاینه فنی می شود در ابتدا پلاک خودرو شناسایی شده و با تایید اطلاعات خودرو، به سامانه برای پذیرش و انجام معاینه فنی متصل می شود و در صورت انجام معاینه فنی؛ اطلاعات مربوطه در پایگاه معاینه فنی و نیز پایگاه پلیس بطور همزمان ثبت می شود، و در نتیجه دست جاعلان را در هر نوع تخلف کوتاه می کند.

اما با توجه به اینکه امکان قطع سیستم سیمفا وجود دارد، نوبت دهی اینترنتی نداریم.

نرخ معاینه فنی خودروها در حال حاضر چه میزان است؟

هزینه انجام معاینه فنی خودروها ۲۲ هزار تومان است که برای خودروهای دوگانه سوز ۲۲ هزار تومان اضافه برای بازدید سیستم گاز سوز در نظر گرفته شده که در مجموع ۴۴ هزار تومان مربوط به خودرهای دو گانه سوز می باشد.

طبق ماده ۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، خودروها تا ۵ سال پس از تولید معاف از معاینه فنی هستند.

بیشترین نواقص خودروها در مراکز معاینه فنی مربوط به چه مواردی است؟

از مجموع مراجعات به مرکز معاینه فنی خودروها در ۴ ماهه نخست سال جاری، ۷۶.۵ درصد خودروها در نوبت اول بازدید، کارت معاینه فنی را اخذ کرده اند.

۲۳.۵ درصد عیب داشتند که به تعمیرگاه ها ارجاع داده شدند که درصد بالایی است چون حد نُرمال جهانی زیر ۳ درصد است.

۳۳ درصد ایرادهای ظاهری، ۲۲ درصد عیب کمک فنرها بوده و ۳۸ درصد خودروهایی که در مراکز معاینه رد شدند به علت نقص ترمز بوده است، از این رو شهروندان قبل از رفتن به مسافرت حتماً باید سیستم ترمز خودروها را بازدید و کنترل کنند.

کد خبر 314599

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.