تک هسته‌ای بودن، از مهمترین معضلات شهری شهرضا

شهرضا – یکی از مهمترین علل افزایش مشکلات حوزه مدیریت شهری در شهرضا،تک هسته‌ای بودن آن است؛ مهمترین مؤسسات اداری و نهادهای خدماتی در مرکز شهر ایجاد شده که باعث ایجاد ترافیک سنگین خودرویی و مشکلات دیگری در این زمینه شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، بر اساس ماده ۱۰۰ قانون شهرداریها مالکین اراضی واقع در محدوده یا حریم شهر باید قبل از هر اقدامی از شهرداری پروانه اخذ کنند، این در حالی است که بر اساس ماده ۲۳ قانون نوسازی و عمران شهری، شهرداری دارای اختیار نظارت بر بر طرز استفاده از اراضی داخل محدوده و حریم شهری بر اساس ضوابط شورای عالی شهرسازی است.

انواع مختلفات ساختمانی در تبصره‌خای ماده ۱۰۰ قانون شهرداریها بیان شده است که یکی از مصادیق آنها ساخت و ساز غیر مجاز در محدوده یا حریم شهری است.

از حدود یک دهه قبل ساخت و ساز غیر مجاز در حاشیه شهری افزایش یافته است، این ساخت و سازها که اکنون به صورت محلاتی از شهر تبدیل شده مشکلاتی در زمینه تأمین خدمات عمومی، نیازهای روزمره حمل و نقل و خدمات شهری برای ساکنان آن ایجاد کرده است.

محمدعلی فرجام – رییس سازمان نظام مهندسی شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: وقوع زلزله‌های رودبار و منجیل در چند دهه گذشته مصداقی از اهمیت تبیین فرهنگ اصولی شهرسازی در نقاط مختلف کشور و به‌ویژه مناطق مستعد برای بروز حوادث طبیعی بوده و از آنجایی که در حقیقت زلزله در اثر حرکت گسل و فعال شدن مرکز گسل به وقوع می‌پیوندد باید تمامی مراحل ساخت و ساز مطابق اصول و استانداردهای مصوب سازمان نظام مهندسی انجام شود.

وی با بیان اینکه شهرداری با فعال سازی پلیس ساختمان می‌تواند در راستای جلوگیری از ساخت وسازهای غیر مجاز اقدام کند، تصریح کرد: برهمین اساس مجموعه کارفرمایان تشویق به اخذ پروانه و انجام مراحل احداث مطابق اصول قانونی شده و از بروز برخی لطمات و خسارات جبران ناپذیر ممانعت به عمل می‌آید.

اما گویا پلیس ساختمانی در شهرضا فعال شده و آنچه مشاهده می‌شود، ریشه در قانون‌گریزیهای قبلی دارد.

رحیم جافری – شهردار شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: پیش از این یک واحد پلیس ساختمانی در شهرضا فعال بود اما اکنون شهرداری مناطق سه گانه شهرضا دارای پلیس ساختمانی مجزا هستند.

وی ادامه داد: اکیپهای پلیس ساختمانی شهرضا با هدف پیشگیری از تغییر کاربری اراضی به صورت غیر مجاز، جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی و پیشگیری از تغییرات اساسی در بناهای شهری فعالیت می‌کند.

شهردار شهرضا تأکید کرد: همه تخلفاتی که از سوی مأموران پلیس ساختمانی به شهرداری گزارش می‌شود در جلسه کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری بررسی خواهد شد.

رییس نظام مهندسی شهرستان شهرضا در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه تسهیل در فرآیند اخذ پروانه جزو راهکارهای ایجاد گرایش عمومی به این مهم است، گفت: سازمان نظام مهندسی شهرضا مطابق مصوبات و دستورالعمل‌های سازمان نظام مهندسی استان اصفهان و بنابر اینکه این سازمان در زمینه روند لوله کشی گاز ساختمان‌ها موظف به بررسی و ارائه تائیدیه است، با ارائه تخفیف‌های مناسب گام بزرگی در مسیر استانداردسازی ساخت و سازها از این نظر برداشته است.

فرجام ادامه داد: البته مقوله استحکام بخشی و استاندارد سازی ساختمان‌های در حال احداث نیازمند یک عزم منسجم و همگانی است که بی شک با بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی شهرضا این امر میسر است.

وی با تاکید بر اینکه تداوم رویه کنونی درباره انجام ساخت وسازها در بافت مزروعی و خارج از محدوده شهرضا زمینه ساز بروز مشکلات گسترده‌ای می‌شود، تصریح کرد: گسترش حاشیه نشینی، نابودی زمین‌های کشاورزی و زراعی، ایجاد ساختمان‌های جدید فاقد صلاحیت‌ها و مقررات شهرسازی و طرح‌های جامع و تفصیلی شهری و بروز بحران برای سازمان‌های خدمات رسان جزو مهمترین آسیب‌های ناشی از این معضل به شمار می‌رود که باید برای جلوگیری از تداوم آن اهتمام لازم وجود داشته باشد.

تک هسته‌ای بودن، معضل دیگر حوزه شهری شهرضا

اما یکی از مهمترین علل افزایش مشکلات حوزه مدیریت شهری در شهرضا،تک هسته‌ای بودن آن است؛ مهمترین مؤسسات اداری و نهادهای خدماتی در مرکز شهر ایجاد شده که باعث ایجاد ترافیک سنگین خودرویی و مشکلات دیگری در این زمینه شده است.

رییس سازمان نظام مهندسی شهرضا در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه هسته مرکزی شهر شهرضا به دلیل دسترسی حداکثری به امکانات و خدمات مورد نیاز و وجود تاسیسات لازم برای شهروندان مستعد سیاست گذاری دقیق در بخش نوسازی بافت‌های فرسوده است، گفت:  برهمین اساس سازمان نظام مهندسی تخفیف‌های گسترده‌ای در زمینه طراحی و محاسبات بافت فرسوده تدوین و اجرایی کرده و شهرداری برای اخذ پروانه هدف گذاری‌های مناسبی به منظور ارائه تخفیف به عموم شهروندان اجرایی کرده است.

 فرجام با بیان اینکه شورای اسلامی شهر به عنوان یک رکن مهم در مسیر پویایی و آبادانی شهری مطرح است، بیان کرد: هم اندیشی با صاحب نظران و افراد خبره در حوزه‌های مختلف علوم شهرسازی جزو مهمترین رسالت‌های شوراهای اسلامی شهر به شمار می‌رود.

وی گفت: بهره‌گیری از وجود افراد خبره و کارآمد در حوزه عمران، معماری و شهرسازی زمینه ساز ایجاد تحولات بزرگ  در حوزه شهری وحل و فصل مشکلات و نارسایی‌های مختلف می‌شود و انتظار می‌رود شاهد تحقق این اصل مهم در آینده باشیم.

رییس نظام مهندسی شهرستان شهرضا با اشاره به اینکه بی برنامه‌گی در حوزه شهرسازی مسبب بروز مشکلات و نارسایی‌های گسترده می‌شود، اظهار کرد: اینکه به طور مثال بافت تجاری، خدماتی، اداری و پزشکی در شهرضا به شکل اصولی و قاعده‌مند تفکیک نشده مصداقی از این واقعیت بزرگ است و در نتیجه شاهد بروز ناهنجاری‌های گسترده در فضای شهری و تشدید مشکلات ترافیکی هستیم.

فرجام با بیان اینکه تحمیل هزینه‌های مضاعف در نتیجه عدم هم اندیشی با خبرگان و صاحب نظران حوزه علوم شهری ایجاد می‌شود، تصریح کرد: در زمینه نصب المان‌های شهری در فضای شهرضا شاهد انضباط و همخوانی لازم نیستیم و از سوی دیگر در برخی موارد المان و نمادی با وجود تحمیل هزینه بالا به نظام شهری پس از مدتی حذف می‌شود که نتیجه کم توجهی به اهمیت بهره گیری از علم شهرسازی است و باید از تداوم آن جلوگیری شود.

 وی افزود: مهندسی فضای شهری شهرضا به لحاظ سیاست‌گذاری در راستای مقابله با تشدید ترافیک و آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از آن وضعیت مطلوبی ندارد و برای صیانت از حقوق شهروندان باید در آینده نسبت به بازنگری در روند کنونی و تدوین اهداف جدید اقدام شود.

کد خبر 314515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.