هیچ کدام از دولت های گذشته تا امروز، دغدغه فرهنگ و هنر نداشته اند

احسان محمد حسنی که پس از ۶ سال در نشست خبری با خبرنگاران حاضر شده بود در حاشیه این نشست به سوالات خبرنگار ایمنا پاسخ داد.

به گزارش ایمنا، سازمان رسانه ای اوج یکی از موفق ترین رسانه ها در سطح کشور به حساب می آید که اخیرا با ساخت فیلم های بلند سینمایی و سرمایه گذاری در مجموعه های تلویزیونی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

این سازمان مؤسسه‌ای غیردولتی است که رسماً از بهار سال ۱۳۹۰ فعالیت هنری و رسانه‌ای خود را آغاز کرده است. بنا به گفته احسان محمد حسنی مدیرعامل مؤسسه فرهنگی اوج، این سازمان یک تشکل مردم نهاد است و هزینه و اعتبارات تولیدات آن با حمایت همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی تأمین می‌شود. این مؤسسه «سازمان غیردولتی» است که پروژه‌های تبلیغاتی سپاه و بسیج را به انجام می‌رساند.

از اهداف این سازمان، آنطور که از سوی بنیانگذاران آن عنوان شده ایجاد بستری برای شناسایی، آموزش و جهت‌دهی نیروهای مستعد انقلابی در عرصه‌های مختلف هنری و رسانه‌ای و نیز فراهم کردن زمینهٔ تولید و توزیع محصولات هم‌سو با انقلاب اسلامی است.

احسان محمد حسنی پس از ۶ سال در تازه ترین نشست خبری خود به بیان سخنانی پیرامون فعالیت های جدید این موسسه پرداخت. او در حاشیه این نشست در گفت و گو با خبرنگار نخستین رسانه استانی کشور به سوالات ایمنا پاسخ داد.

احسان محمد حسنی در ابتدای گفت و گو ضمن تبریک به مناسبت روز خبرنگار و تحسین به پاس عملکرد رسانه شهری ایمنا در اصفهان در پاسخ به این سوال که وضعیت فرهنگ در دوره های مختلف ریاست جمهوری را چگونه ارزیابی می کنید گفت: وقت کوتاه است و سریع و صریح به این سوال پاسخ می دهم که هیچ کدام از دولت های گذشته تا امروز هرگز فرهنگ و هنر و رسانه دغدغه و اولویت‌شان نبوده است. ممکن است تغییراتی در سطوح وزیران صورت بگیرد اما مظلومیت افراد در فرهنگ باقی است و برایشان کار فرهنگی همچون یک کار لوکس بوده است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه هنرمندان را فقط برای ویترین انتخابات خواسته‌اند. در این زمان همه بسیج می‌شوند تا آنها را پای کار بیاورند آنها را احساساتی کنند تا حرف هایی زده شود و از فردای انتخابات دیگر همه چیز تمام می شود و گویا اصلا هنرمندی به میان کارزار نیامده‌ است. این کل کارکرد هنرمندان کشور ما برای مسئولینمان است و همان فرصت هایی است که می سوزانیم.

باید از بودجه های فرهنگی درست استفاده شود

احسان محمد حسنی در نشست خبری انتقاد صریحی به برگزاری جشنواره های متعدد در سال گذشته داشت و به همین منظور از او پرسیدیم که با وجود انتقاداتی که مطرح می کنید، چه پیشنهادی دارید؟ او پاسخ داد: حکایت جشنواره ها مانند یک آمپول و مسکن اند بر آتش عرصه فرهنگ اما در واقع باید بگویم شام و ناهار هیچ اما آفتابه و لگن هفت دست است!

وی افزود: در نشست خبری نیز مطرح کردم که چه کسی است که نداند اتحاد جماهیر شوروی متلاشی شد اما آثار سرگئی آیزنشتاین این کارگردان سخت کوش ماندگار ماند، نزدیک به ۴۰ سال از انقلاب اسلامی گذشته است دریغ از یک اثر سینمایی با کیفیت در مورد پیروزی ملت دلباخته ایران.

وی اذعان داشت: وضعیت ما در دیگر شاخه های هنری هم به همین صورت است. در این آب و هوای غبارآلود فرهنگی تعدادی جوان آن هم خودجوش و تازه نفس به میدان آمدند و در زمین مین گذاری شده ای حرکت کردند، تعدادی دور هم جمع شدند و خیمه با صفای روایت فتح را برافراشته کردند، امروز شرایط ما تغییر کرده است و باید بدانیم در کجا هستیم و درست از بودجه های فرهنگی استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اینکه یک مجموعه چندین جشنواره تولید کند بد است باید بیشتر به سمت تولید برویم. همه زیر یک چتریم و خانواده ایم. فردا از ما می پرسند که برای شهدا چه کرده ایم. دعا کنیم که دستمان را بگیرند و شرمنده اهل‌بیت(ع) نشویم.

تولیدات جدید در راه است

سازمان اوج با ساخت آثار فاخری همچون «ایستاده در غبار» و «بادیگارد» موفقیت چشمگیری در عرصه سینما داشت. رئیس این سازمان در اینباره به ایمنا گفت: امسال ۵ فیلم سینمایی را برای رساندن به جشنواره فیلم فجر در دست تولید داریم که مهمترین آنها «پرواز به وقت شام است» که توسط ابراهیم حاتمی کیا ساخته می شود و آثار دیگری همچون «تنگه ابوغریب» و «توهم توطئه» نیز درحال تولید هستند.

وی افزود: «طیب خان» نیز به کارگردانی مسعود ده نمکی از دیگر آثار در راه سازمان اوج است.

وی همچنین خبر از تولید ۱۲ اثر دیگر نیز برای سال ۹۷ از طرف سازمان اوج داد.

احسان محمد حسنی خاطر نشان کرد: نام‌های غافلگیر کننده ای در میان این ۱۲ اثر خواهد بود و ۵ سریال نیز در حال تولید داریم که ۳ سریال ما در حال پیش تولید هستند و ۱۵ سریال در حال بازنویسی.

او در ادامه درباره «پرواز به وقت شام» اثر جدید ابراهیم حاتمی کیا گفت: آقای حاتمی کیا خواسته اند که کار در سکوت پیش برود ولی در همین حد کفایت می کند که نزدیک به ۷۰ درصد فیلمبرداری به پایان رسیده است. این فیلم یک اثر بسیار سخت و طاقت فرسا است.

روایت «روایت فتح» با ساختاری جدید

رییس سازمان اوج در پاسخ به این سوال که آیا قرار است روایت فتح با رویکردی جدید تولید شود پاسخ داد: همانطور که اشاره کردید روایت فتح قرار است با ساختاری چابک تر وارد کار شود و با شعار تولد دوباره فعالیت نماید.

وی افزود: ظرف ماه ‌های آینده درهای آرشیو روایت فتح باز خواهد شد و درب های شهرک سینمایی ها به روی مردم گشوده می شود.

برگزاری کنسرت سامی یوسف در ایران

رئیس زامان اوج همچنین درباره خبر منتشر مبنی بر برگزاری کنسرت سامی یوسف در ایران گفت: ملاقات هایی را با سامی یوسف داشتیم اما بحث ما توافق مالی است. امیدواریم به سمتی برویم که بشود این کنسرت ها را برگزار کنیم ، آرزو می کنیم در فصل بهار این اتفاق بیفتد./

علی احمدی

کد خبر 314514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.