فرهنگِ بخشش باید گفتمان مسلط جامعه باشد

لنجان_امام جمعه باغبادران گفت: بخشش و عفو یک مقوله فرهنگی است که ریشه در ذات و فطرت انسان دارد و دین اسلام هم پشتوانه آن بوده و برای آن اهمیت خاصی قائل شده است.

حجت الاسلام علیرضا فرهنگ در گفت و گو با خبرنگار ایمنا دو تکنیک و راهکار برای رسیدن به درجه عفو گذشت و ایجاد این روحیه در درون افراد خانواده، گفت: یکی از موارد ی که باید در مسئله عفو وگذشت به آن توجه کرد قبول عذر کسی  است که به خطای خود پی می برد و عذر خواهی می کند این باعث می شود به عفو وگذشت عادت وروحیه انتقام گیری در ما تضعیف شود.

وی افزود: برای اهمیت بحث به این تقسیم بندی اشاره کنم که انسانها را در مواقع رویارویی با خطا واشتباه به پنج  قسم می شود تقسیم کرد نخست، بعضی هستند که در مقابل اشتباه دیگران موضع شدید اتخاذ کرده و کینه شخص مقابل خود را به دل گرفته و به راحتی گذشت نمی کنند.

امام جمعه باغبادران تصریح کرد: این افراد بی شک از کرامت و بزرگواری انسانهای کریم محرومند که هم فکر و ذهن خود را درگیر می کنند و هم دیگران را در نا امنی و نگرانی قرار می دهند و از سوی دیگر آتش انتقام در وجودشان شعله ور است  ودر تعاملات وارتباطات اجتماعی با افراد دچار مشکل هستند .

وی ادامه داد: بعضی افراد در مقابل اشتباه دیگران موضع نمی گیرند ولی منتظر این هستند که شخص توهین کننده به اشتباه خود پی ببرد و در سدد جبران یا عذر خواهی بر اید تا حق خود را به او ثابت کنند و برای او خط و نشانی کشیده و منتی در عفو وگذشت بعد از عذر خواهی قرار دهند.

فرهنگ اضافه کرد: بعضی افراد در مقابل اشتباه دیگران موضع نمی گیرند و دنبال پیدا کردن عذری هستند تا مدتی بگذرد و ان شخص را ببخشند لذا این افراد نیز باید مواظب باشند این نگرانی طول نکشد تا بذر کینه در دل آنان رشد نکند.

وی عنوان کرد:بعضی افراد همان لحظه از خطای دیگران می گذرند و به زرندگی خود ادامه می دهند و آتش کینه خود و دیگران را در این زمینه خاموش می کنند.    

امام جمعه باغبادران بیان کرد:بعضی افراد نیز در مقابل مشکلات دیگران صفح می کنند یعنی ان قدر بزرگوارند که به راحتی از کنار خطای دیگران می گذرند بدون اینکه انان را مواخذه کنند ومثل اینکه اصلا از انان خطایی سر نزده که این صفت را صفح می گویند.

وی یادآور شد: بحث ما این است که اگر انسان نمی تواند صفح یا عفو بدون منت بکند و انتظار عذر خواهی دارد  لااقل اگر کسی برای عذر خواهی نزد او  امد عذر او را بپذیرد وخطاهای او را به رخ او نکشیم تا زندگی صفا وصمیمیت خود را بدست اورد.

فرهنگ خاطرنشان کرد: در روایات  متعددی به این امر تاکید شده است و حضرت علی علیه السلام می فرماید اقبل عذر من اعتذر الیک یعنی اگر کسی از تو عذر خواهی کرد بپذیر.

وی اذعان کرد: باید به این نکته توجه داشت که انسانهای بزرگ دنبال بهانه برای بزرگ کردن دیگران هستند، یعنی اینکه با بزرگی خودشان به دیگران بخشش می کنند به این ترتیب که اگر کسی به انان بدی کرد دنبال این نیستند که او عذری بیاورد تا او را ببخشند بلکه خودشان عذری می تراشند تا انان را ببخشند و این یعنی در جواب بدی با بزرگورای وکرامت گذشت کردن و دل ان افراد را از کینه پاک کردن .

امام جمعه باغبادران اظهار کرد: از این جهت نباید برای بخشش  افراد بدنبال ان باشیم که او باید دلیلی داشته باشد بلکه ما خودمان دلیلی برایش درست کنیم و او را ببخشیم یعنی از نظر فکری خودمان مسئله را حل کرده تا به راحتی بتوانیم کینه ان بدی را در وجود خودمان تقویت نکنیم

وی تصریح کرد: حضرت علی علیه السلام می فرمایند اقبل عذر اخیک فان لم یکن له عذرا فالتمس له عذراعذر برادرت دینی ات را بپذیر واگر برای خطای خود عذری ندارد توبرایش عذری بپذیر، امام حسن مجتبی علیه السلامنیز  می فرمایند اگر کسی به من در گوشم دشنام دهد ودر گوش دیگرم عذر بخواهد من عذر او را می پذیرم  لوشمتنی احد فی اذنی ثم اعتذرفی الاخری لقبلت یعنی فاصله کم بین دشنام و عذر را به همین کمی کم می کنم.

فرهنگ افزود: این احادیث برای همه ما در زندگی درس است و  اگر زن وشوهری در زندگی به این کلمات الهی توجه کنند در زندگی گذشت حاکم می شود و درصد طلاق از این جهت به کمترین حد خود  می رسد البته این اخلاق در تمام زندگی اثر گذار است به طوری که کسی که با این اخلاق از اول زندگی کند خیلی از اسیبهای دیگر سراغ او نمی اید.

وی ادامه داد: این صفت اگر در  وجود کسی ایجاد شد از نظر رتبه معنوی در اخرت هم به درجات الهی می رسد از این رو حضرت علی علیه السلام می فرمایند اقبل من متنصل عذره فتنالک الشفاعه، اگر کسی از تو معذرت خواست تو از او بپذیرتا شفاعت شفیعان شاملت شود.

امام جمعه باغبادران یاداور شد: دومین تکنیک برای رسیدن به درجه  عفو وگذشت و جلوگیری از ایجاد کینه در دل، عجله نکردن در عقوبت است چراکه برخی افراد هستند ظرفیت کمی دارند و به اندک اتفاقی در سدد عقوبت دیگران وانتقام گیری بر می ایند ولی غافل از این هستند که عجله در عقوبت عیوب درونی انسان را اشکار می کند.

وی اضافه کرد:  اما تامل و درنگ در عقوبت برای انسان فرصتی ایجاد می کند تا بتواند تصمیم عاقلانه تری برای این مساله پیدا کند که این روند زمینه عفو را در انسان ایجاد می کند که بهترین راه حل با مسئله است چراکه با این کار ما به دیگران فرصت تفکر برروی اشتباهات را داده ایم    .

فرهنگ عنوان کرد: امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند لاتعاجل الذنب بالعقوبه واجعل بینهما للاعتذارطریقا قله العفو اقبح تالعیوب والتسرع الی الانتقام اعظم علی  قله العفوافضل وایسرمن  الندامه علی العقوبه، یعنی در عقوبت کسی که به تو  بدی کرده عجله نکن بلکه با بزرگواری خود یک راهی برای عذر خواهی او باقی بگذار، زشت ترین عیبها کم گذشت کردن وبزرگترین گناهان عجله در انتقام است، پشیمانی از عفو گذشت بهتر از پشیمانی از انتقام است و مومن بدنبال انتقام نیست.

 وی در پایان گفت: باید بدانیم انسانهای بزرگ ومومن الهی ذهن و فکر خود را به این چیزها مشغول نمی کنند بلکه اگر هم با بدی دیگران در اذیت وازار قرار می گیرند ولی عفو وگذشت برای انان چیزی از انان کم نمی کند بلکه مثل یک زمین بایر دیگران از انان استفاده می کند ولی خودشان دنبال ازار و اذیت نیستند واین به معنای کرامت و بزرگی است. /

کد خبر 314452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.