فناوری در خدمت بشر/ سازندگی بدن با کمک سلول‌های بنیادی

عضو هیئت علمی پژوهشکده رویان گفت: وظیفه سلول های بنیادی ترمیم بافت های آسیب دیده است .

فرشاد همایونی مقدم در حاشیه نمایشگاه بین المللی فناوری های نوین شهری به خبرنگار ایمنا گفت: سلول های بنیادی در انسان  با گذر زمان و بالارفتن سن افراد،  بدن را بازسازی می کنند.

وی افزود: دانشمندان با اندازه گیری نیمه عمر کربن 14  دریافتند دربدن انسان تنها قسمتی که با فرد از نظر تقویمی همسن میباشد" کورتکس مغز" است و همچنین با اندازه گیری سن بیولوژیکی قلب یک انسان در سن ۸۰ سالگی مشاهده کردند که قلب این فرد تنها ۴۰ ساله است.

دکترای فیزیولوژی پزشکی بیان کرد: عامل اصلی این اتفاق، سلول های بنیادی هستند؛ به گونه ای که این روند به صورت تدریجی انجام می شود و هر سلولی که می میرد یک سلول بنیادی تقسیم شده و جایگزین سلول از دست رفته می شود. 

وی خاطر نشان کرد: اما با وجود سلول های بنیادی به دلیل عوامل محیطی و بیرونی مانند دود سیگار و آلودگی هوا ممکن است این بازسازی به تعویق بیافتد و ارگان های بدن انسان مانند ریه ها، قلب، کبد و ... زودتر روند پیری را طی کنند و ترمیم آنها به تعویق افتاده و روند پیری زودتر از موعد شروع شود.

وی در ادامه گفت: اگر فردی بعلت بیماری کلیه اش را از دست بدهد، به دنبال آن کل بافت کلیه به همراه سلول های بنیادی اش از دست می رود و در این شرایط امکان بازسازی به صفر می رسد؛ مگر اینکه سلول های بنیادی کلیه را در آزمایشگاه در بیوراکتور به همراه داربست های زیستی کشت بدهند و این باعث می شود بافتی دوباره ساخته شود که پژوهشکده رویان قابلیت کشت و تولید سلول های بنیادی را دارد. و تولید بافت در بیورآکتور گامهای پیش روی بعدی هستند.

همایونی مقدم با اشاره به اینکه در آزمایشگاه قلب موشها را با استفاده از سلول های بنیادی قلب در بیورآکتور تولید کرده اند، تصریح کرد: در پژوهشکده رویان تهران این کار انجام شده است و در آینده آن را برای انسان هم عملی می کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده رویان در ادامه افزود: از دیگر موارد مورد استفاده از سلول های بنیادی می توان به ترمیم غضروف و درمان ویتیلیگو (در این بیماری پوست رنگ دانه های خود را از دست داده و تغییر رنگ میدهد)  اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه پیدایش مرکز رویان با تاسیس مراکز ناباروری آغاز شده، اظهار داشت:  مراکز ناباروری به زوج هایی که نابارور هستند کمک می کند تا  با روش های لقاح آزمایشگاهی بچه دار شوند و طی چند مرحله این عمل انجام میگیرد که مرحله اول IVF است؛ در این مرحله تخمک و اسپرم گرفته  شده و در محلول هایی در کنار هم قرار می دهند تا لقاح آنها در لوله آزمایش انجام گیرد. در تکنیکهای پیشرفته تر اسپرم را با سوزن های نازک میکروسکوپی وارد تخمکی که آماده باروری است می کنند و عمل لقاح را با این تکنیک انجام میدهند. البته روش های دیگری هم مانند اهدا اسپرم و تخمک به زوجین نابارور وجود دارد.

کد خبر 314377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.