فناوری‌های نوین بسیاری از مشکلات حوزه سلامت و تندرستی را حل کرده است

فیزیولوژیست ورزشی گفت: استفاده از فناوری های نوین در حوزه سلامت هم همچون دیگر حوزه ها کاربردهای مفید فراوانی داشته است؛ و امروزه تعصب بیهوده در استفاده نکردن از فناوری های جدید سبب می شود تا در برخی موارد به بیمار آسیب بیشتری وارد شود.

دکتر محمد علی طبیبی در حاشیه نمایشگاه بین المللی فناوری های نوین شهری در مورد حضور موسسات ورزشی در این نمایشگاه به خبرنگار ایمنا گفت: در عصر حاضر رد پای فناوری در علوم و حیطه های مختلف، قابل ملاحظه و چشمگیر است و در این راستا سلامت و ورزش نیز از این مهم بی بهره نیست.

وی ادامه داد: فناوری در تندرستی از بسیاری اشتباهات گذشته جلوگیری کرده ، و به فرایند رسیدن به هدف مطلوب که سلامت جسم و روان است کمک ویژه می کند.

وی فناوریهای مورد استفاده در علوم تندرستی را بسیار ارزشمند دانست و بیان کرد: دستگاه آنالیز توده های بدن، نرم افزارهای ارزیابی وضعیت جسمانی، اسکنرهای پیشرفته کف پا ، اپلیکیشن های نیمه هوشمند و شاید در آینده نزدیک هوشمند و ... از جمله فناوری های نوین ورزشی هستند که امروزه بسیار مورد توجه و استفاده قرار گرفته اند.

فیزویولوژیست ورزشی افزود: از جمله موارد شاخص بکارگیری فناوری در علوم ورزشی و سلامت، دستگاه آنالیز توده بدنی است؛ در گذشته تنها ملاک سلامت جسمی نسبت وزن و قد بود که نهایتا از روش محاسبه شاخص توده بدنی به درکی از شرایط جسمانی می رسیدیم.

وی در ادامه تصریح کرد: درحالی که این روش معایب آشکاری همچون در نظر نگرفتن توده عضلانی و تراکم استخوانی، تیپ بدنی،سطح ورزشی فرد و مواردی از این دست قبیل را دارا بود. چه بسیار افرادی که بدلیل عدم تغییرات وزن، ورزش و رژیم را رها و از روند رسیدن به سلامت دست کشیده اند، چراکه تنها ابزار آنها برای سنجش، ترازو و طبع آن وزن بوده است.

طبیبی با اشاره به اینکه فناوری بسادگی این مشکل را حل کرده است اظهار کر: با استفاده از دستگاه آنالیزور بدن، از میزان توده های بدن همچون توده استخوانی، عضلانی، چربی، میزان آب بدن، مواد معدنی، نسبت دور کمر به دور لگن و مواردی دیگر در زمانی کمتر از یک دقیقه آگاه خواهید شد. روشی کاملا غیر تهاجمی و ایمن و با روایی بسیار بالا که امروزه در مطالعات تراز اول دنیا نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: در دوره انجام فعالیت ورزشی با فواصل منظم این تست انجام و نتایج با هم مورد مقایسه قرار می گیرند و اگر شخص ارزیابی شده، تغییرات وزن داشته با شد، بطور دقیق نوع توده کاهش یا افزایش یافته و محل آن در بدن مشخص و ادامه راه براساس آن برنامه ریزی خواهد شد.

این دکترای تخصصی فیزویولوژی ورزشی بیان کرد: از دیگر فناوری های مورد استفاده در حیطه سلامت، اپلیکیشن های ورزشی هستند که امروزه سهم وسیعی از مخاطبان را به خود اختصاص داده اند.

وی خاطر نشان کرد: سهولت استفاده، دردسترس بودن همیشگی، قیمت مناسب، خدمات دریافتی ارزان قیمت و دیگر مسائل مشابه موارد یاد شده، علل استقبال از اپلیکیشن ها هستند. اپلیکیشن هایی که عموما با گرفتن اطلاعات اولیه ای همچون سن، جنس، قد، وزن و ... ، بصورت روزانه به شما تمرین می دهند، ضربان قلب شما را می سنجند، وضعیت فعالیت روزانه شما را پایش می کنند و با پیام هایی شما را از شرایط جسمانی و سلامتی تان آگاه می کنند.

طبیبی تاکید کرد: پیش بینی ها حاکی از آن است که در آینده فناوری و تکنولوژی در حوزه سلامت و ورزش، جایگاه ویژه ای کسب خواهد کرد و از پیشرفت چشمگیری برخوردار خواهد بود. جایی که گجت های پوشیدنی مثل ساعت های هوشمند جای بسیاری از دستگاه های حجیم پایش سلامت را می گیرند و بسادگی در دسترس همگان قرار خواهند داشت.

وی در پایان اضافه کرد: امروز نمی توان از نقش فناوری در علوم تندرستی غافل شد، تعصبات بیهوده بر روش های غیر علمی سبب می شود تا بدون علم کافی از وضعیت واقعی فردی که به متخصصان مراجعه کرده است به نتایج نا مطلوب رسیده و گاهی نیز نتیجه برخی از بی اطلاعی ها آسیب رساندن به افراد است.

کد خبر 314361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.