انسجام و همدلی رمز موفقیت شرکت‌های دانش بنیان/حمایت اصلی، تجاری سازی ایده‌ها است

کارشناس مرکز رشد شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: با مستقر شدن شرکت ها برای تقویت تیم و دست یابی به فناوری بومی شده مهم ترین حمایت شهرک علمی و تحقیقاتی در تجاری سازی ایده است که نقطه عطف و رمز موفقیت این شرکت ها در کنار هم بودن و ایجاد هم افزایی معنوی است.

لطف الله نکویی در حاشیه نمایشگاه بین المللی فناوری های نوین شهری به خبرنگار ایمنا گفت: روند کار شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان به این صورت است که با بستر سازی برای رشد و توسعه شرکت های خصوصی، که اعتقاد دارند می توانند تجاری سازی کنند وارد شهرک می شوند و به صورت یک تیم و تبدیل به شرکت سهامی خاص و یا شرکت حقوقی در طول چند سال که شرکت های رشد یافته حضور دارند، به صورت مادی و معنوی حمایت می شوند.

وی در ادامه افزود: شرکت ها بسته به مرحله ای که در آن قرار دارند حمایت می شوند، ممکن است از یک ایده شروع و تیمشان را تقویت و بعد به فناوری دست پیدا کنند و سعی کنند این فناوری بومی شده را که "اصل کمک ما در تجاری سازی ایده است"به مرحله تجاری سازی برسانند.

علمی بهتر است که به صورت پیوسته ثروت زا باشد

وی اضافه کرد: تفاوت اصلی بین ما و دانشگاه ها در حساسیت به  تجاری سازی است که در تپایان نامه های دانشگاهی توجه چندانی به قابلیت تجاری سازی آن نمی شود ولی یکی از الزامات در شهرک علمی و تحقیقاتی این است که بتوانند به تجاری سازی دست پیدا کنند.

نکویی یادآور شد: در پاسخ به سوال علم بهتر است یا ثروت، آنچیزی که مد نظر شهرک علمی و تحقیقاتی است، علمی بهتر  است که به صورت پیوسته ثروت زا باشد.

کارشناس مرکز رشد شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به اینکه بابت پذیرش اولیه شرکت ها وجهی اندک دریافت می شود، گفت: این رقم برای گردش کاری و داوری صرف می شود و در مقابل حمایت اعتباری بابت استقرار فضا، دستمزد پرسنل و تجهیزات و ایجاد خط تولید و فروش محصولات از این تیم شرکتی می شود.

وی تصریح کرد: بیش از ۶۰ درصد مجموعه هایی که وارد شهرک می شوند موفق به تجاری سازی شده اند ولی میزان تجاری سازی آنها متفاوت است که  برخی از شرکت ها در حد کمی از سرمایه اولیه را بر می گردانند و برخی از شرکت ها آن را ۱۰ برابر افزایش می دهد.

 انسجام و همدلی رمز موفقیت شرکت های دانش بنیان

نکویی در ادامه افزود: همه شرکت ها در فضایی مشترک در شهرک قرار دارند که نقطه عطف و رمز موفقیت این شرکت ها "در کنار هم بودن و ایجاد هم افزایی معنوی بین آنها است" و همچنین یک اعتماد سازی به وسیله نظارت شهرک در قرار داد ها و ارتباط های بینشان  ایجاد می شود که اولین مشتریان آنها از همسایگان و شرکت های مجاور به وجود می آید.

وی همچنین خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه شهرک علمی و تحقیقاتی یکی از قدیمی ترین مراکز رشد و باسابقه ترین پارک علم و فناوری کشور هست، نسبت هزینه ای که شرکت های خصوصی و دولتی برای شغل دائم نیازبه سرمایه گذاری دارند، ۲۰۰ میلیون است در حالی که این رقم در شهرک علمی و تحقیقاتی متوسط آن به کمتر از ۴۰ میلیون تومان می رسد و این نشان می دهد نسبت به بخش های دولتی و خصوصی به خصوص در شغل های پایدار خیلی جلو تر هستیم. 

کد خبر 314327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.