استان اصفهان در توسعه و آبادانی امامزادگان رتبه اول کشور را دارد

زیارت مفهومی است که میان تمام مسلمانان و فرق اسلامی، مطرح و مورد تائید است و علاوه بر نصوص و ادله ی روائی که در این رابطه وجود دارد، پشتوانه عقلی و فطری نیز دارد

به گزارش خبرنگار ایمنا، زیارت در لغت، آهنگ کردن و از نظر شرعی حاضر شدن در محضر پیامبر، امام یا مؤمنی است، بنابراین زیارت پیامبر و امامان معصوم یا شهیدان در زمان زنده بودن یا پس از رحلت آنان تفاوتی ندارد؛ زیرا آنها در حقیقت همان گونه که در آیه کریمه قرآن آمده است: «زنده اند و در پیشگاه پروردگارشان روزی می خورند». (آل عمران/ ۱۶۸)

زیارت در فرهنگ مذهبی در معنای نوعی دیدار خاص(توام با اکرام) از قبور بزرگان و بزرگ زادگان دینی آمده است و یکی از مهم ترین مصادیق زیارت در فضای جامعه امروز، زیارت امامزادگانی ست که در شهرها و محله های گوناگون قرار دارند.

منظور از امامزاده در ادبیات عامه، فرزند یا فرزند زادگان ائمه اطهار(علیهم السلام) است، که اولاد با واسطه ی پیامبر اکرم(ص) هستند، ولی در عرف به محل دفن آنها، نیز امامزاده گفته می شود.
در روایات زیادی از پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار نقل است که اولاد و فرزندان پیامبر(ص) را اکرام کنید؛ پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «کسی که اولاد مرا اکرام کند به تحقیق مرا اکرام کرده است.»
همچنین در جای دیگری از رسول خدا نقل شده که فرمود: «مَنْ زارَنیِ أَوْزَارَ أَحَداً مِنْ ذُرِّیَّتیِ، زُرْتُهُ یَومَ القِیامَةِ فَأَنْقَذْتُهُ مِنْ أَهْوَالِه؛ کسی که من یا یکی از فرزندانم را زیارت کند، روز قیامت به زیارت او می آیم».

حضرت امام رضا(ع) هم فرمودند: «نظر کردن به فرزندان ما عبادت است. شخصی از آن حضرت پرسید: آیا نگاه کردن به آن دسته از فرزندان شما که امام هستند عبادت است؟ حضرت فرمودند: بلکه نگاه کردن به تمام فرزندان پیامبر(ص) عبادت است، مادامی که از راه و روش آن حضرت جدا نشده باشند و به گناهان آلوده نشده باشند.»

در این فرصت گفتگویی را با «حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی- مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

مردم ما برای امامزادگان احترام خاصی قائل هستند، آماری از امامزاده های استان اعلام کنید!

در استان اصفهان ۷۱۳ امامزاده، بقعه و آرامگاه وجود دارد که همچون ستارگان درخشانی بر روی زمین هدایتگری و روشنگری می کنند و مردم از معنویات و فیوضات این فرزندان اهل البیت(ع) بهره می گیرند.

استان اصفهان از نظر تعداد بقاع متبرکه در جایگاه سوم کشور قرار دارد زیرا استان های فارس و مازندران بیشتر از استان اصفهان میزبان فرزندان اهل البیت بوده اند.

توجه علما و بزرگان دینی ما به امامزادگان همواره مورد توجه بوده و کرامات معنوی فراوانی هم از این بزرگواران یاد  شده است، نظر شما چیست؟

همانگونه که اشاره کردید بزرگان اهل دین و علما در رابطه با امامزادگان سخنان زیبایی دارند و زیارت این بزرگواران نشانگر این است که اگر می خواهیم سوخت گیری کنیم تا به مقصد برسیم باید به سمت جوار امامزادگان حرکت کنیم.

آیت الله بهجت (ره) می فرمایند: «توسل نافع است زیاد به امامزادگان سر بزنید زیرا همانطوری که میوه ها ویتامین های خاص دارند، امامزادگان هم معنویات و کرامات خاصی از خودشان دارند.»

واقعیت هم همین است، اگر در استان اصفهان ۷۱۳ امامزاده داریم، از فرزندان بلافصل در این استان مدفون هستند تا نوادگان امامان معصوم!

مقام معظم رهبری فرمایند: «ما از کسانی هستیم که آن زمانی که فرزندان اهل بیت در شهر و دیار خود در امان نبودند، اجداد ما آنها را در آغوش خود پذیرفتند و از آنها به خوبی میزبانی کردیم، تعدادی از آنها به دست مخالفان به شهادت رسیدند و تعدادی از دار دنیا رفتند و پیکر مطهر آنها در ایران عزیز ما به خاک سپرده شده است.»

در کشور ایران ۸۰۵۱ بقعه متبرکه وجود دارد که این عزیزان به سه دلیل به سمت کشور ما مهاجرت کردند، برخی روایت کرده اند به دلیل وجود پر برکت ثامن الحجج آقا علی بن موسی الرضا(ع) بوده است.

البته قبل از ورود امام هشتم به ایران، خیلی از عزیزان اهل بیت وارد کشور ما شده بودند که از بین آنها می توان امامزاده محمد هلال آران و بیدگل را نام برد که این بزرگوار فرزند بلافصل آقا امیرالمومنین علی(ع) هستند یا از فرزندان امام چهارم در شهرستان نطنز که در مسیر قم به اصفهان واقع شده اند.

شنیدم از حضرت آیت الله ناصری که فرمودند: «امامزادگان همانگونه که در دنیا کرامت داشتند و از خودشان معجزه نشان دادند، در عالم برزخ هم وساطت می کنند.»

شفیع قرار گرفتن این بزرگواران برای ما نشانگر این است که باید بیش از گذشته نسبت به شناخت آنها اهتمام ورزیم.

امام راحل می فرمایند: «ما می خواهیم مردم ما در جوار امامزادگان در آرامش باشند»، این سخن بدان معناست که امامزاده محل امنی برای آن هایی که دچار گرفتاری شده اند، است و البته حاجت هم می گیرند.

مقام معظم رهبری می فرمایند: «بقاع متبرکه و امامزادگان باید تبدیل به قطب فرهنگی شود»، برنامه های فرهنگی متعددی که اوقاف اصفهان در کنار امامزادگان برگزار می کند نشان از حرکت در این مسیر است که امیدوارم مردم و خیّران که در بقعه سازی هم نمونه و اول بوده اند، مشارکت بیشتری داشته باشند.

استان اصفهان در زمینه توسعه، عمران و آبادانی امامزادگان رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

چه برنامه های ویژه فرهنگی و مذهبی طی دهه کرامت در امامزادگان این استان برگزار شده است؟

دهه کرامت فرصت مناسبی برای برگزاری برنامه های ویژه، معرفی و تجلیل از امامزادگان بود.

بیش از ۷۰ شناسه فرهنگی در طول سال در امامزادگان انجام دادیم؛ از ابتدای نوروز طرح آرامش بهاری و در ادامه اجرای طرح ضیافت الهی، سوگواره یاس نبوی، طرح نشاط معنوی، خیمه های معرفت در امامزادگان با حضور علما، مبلّغان، نخبگان و دانشجویان برای پاسخگویی به سؤالات و شبهات دینی مردم برگزار شده است.

در کنار بقاع، هیأت امناء، خدام و مسؤلانی هستند که در مباحث عمرانی کمک می کنند و همچنین واقفان خیر اندیش که ساخت و ساز انجام می دهند.

خیران نیک اندیش استان اصفهان در کشور زبانزد هستند.

اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان همایش تجلیل از امامزادگان ۱۷ تن گلپایگان، امامزاده فین کاشان، امامزادگان نطنز و امامزاده محمود دولت آباد را برگزار کرد که مردم از این مراسم ها استقبال چشمگیری کردند به خصوص قرآن پژوهان که به کنار امامزادگان می آیند.

همچنین در جوار مقبره علامه عباسی در طرح پیوند آسمانی در راستای اجرای امینانه نیات واقفات خیر اندیش که بخشی از اموال خود را برای ازدواج زوج های جوان صرف می کنند، مراسم ازدواج ۱۰۰ زوج ناشنوا با همکاری کانون ناشنوایان برگزار شد.

چرا گنبد بی بی زینب و شاهزاده حسن را برداشته اند؟

گنبد بی بی زینب، بنت موسی بن جعفر(ع) که پایگاه فرهنگی در شمال اصفهان به شمار می رود، مدیریت استان در جهت عمران و آبادانی این امامزاده فعالیت هایی را آغاز کرده است.

گنبد قبلی این امامزاده بسیار کوچک بود به طوری که هنگام برگزاری مراسم های فرهنگی و مذهبی با مشکل موجه بودیم.

در حال حاضر طرح عمران و آبادانی امامزاده بی بی زینب در بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ متر زیربنا شروع شده و به زودی گنبد بسیار زیبای آن رونمایی خواهد شد.

گنبد امامزاده شاهزاده حسن هم با توجه به اینکه به مرور زمان فرسوده شده بود و خطراتی حتی جان مردم را تهدید می کرد، مجبور شدیم زیر گنبد را جمع نموده و استحکام بخشی کنیم و البته پس از آن گنبدی زیباتر از گذشته را بر روی آن قرار خواهیم داد.

بعضی ازاماکن وقفی در اختیار آموزش و پرورش است که این اداره اجاره بهای آنها را پرداخت نکرده است، چه باید کرد؟

برای پیگیری مال الاجاره مراکز آموزشی و پرورشی اقدامات لازم صورت گرفته و تعامل هایی با اموزش و پرورش داشته ایم.

وضعیت اقتصادی آموزش و پرورش این بدهی ها را رقم زده است اما مسؤلان مربوطه قول داده اند تا پایان امسال مال الاجاره و بدهی های این چند سال را پرداخت کنند.

وضعیت رسیدگی به امامزادگان و بقاع متبرکه چگونه است؟

افتخاری است که انسان بتواند خدمتگزار فرزندان اهل بیت(ع) باشد؛ خداوند این توقیق را به هیأت امناء و خادمان بقاع متبرکه داده است که در خدمت امامزادگان عظیم الشأن باشند.

در استان اصفهان وضعیت امامزادگان از نظر مباحث عمرانی قابل قبول است به طوری که رتبه اول کشوری را دارد و به این نتیجه می رسیم خیّران ما در بقعه سازی همچون سایر عرصه ها فعال بوده اند./

کد خبر 314321

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.