فقر حرکتی عامل مرگ سالیانه ۹۵ میلیون انسان در سال ۲۰۲۰ است

در نشست علمی «نقش وسایل بازی پارکی و مبلمان ورزشی شهر در ارتقای سلامت و نشاط شهروندان»، فقر حرکتی عامل مرگ سالیانه ۹۵ میلیون نفر در جهان در سال ۲۰۲۰ معرفی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست علمی با موضوع «نقش وسایل بازی پارکی و مبلمان ورزشی شهر در ارتقای سلامت و نشاط شهروندان» عصر امروز در جشنواره فناوری‌های نوین شهری در محل نمایشگاه بین‌المللی اصفهان برگزار شد.

نادر رهنما سخنران این نشست علمی با اشاره به فقر حرکتی و فقر نشاط اجتماعی در کشور اظهار کرد: در کشوری ۸۰ میلیونی زندگی می‌کنیم که ۱۴ میلیون دانش‌آموز، ۴ میلیون دانشجو و ۲ میلیون معلم و بازنشسته دارد اما تنها ۳ درصد مردم ورزش می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد جامعه پزشکی کشور با فعالیت‌های ورزشی بیگانه هستند افزود: این رقم در جامعه پزشکی آمریکا ۶۷ درصد است.

فقر حرکتی سالیانه ۹۵ میلیون انسان را در سال ۲۰۲۰ می‌کشد

رهنما گفت: فقر حرکتی معضل زندگی ماشینی است و گسترش تمدن فشار دکمه‌ای یعنی اینکه همه کارها با فشردن یک دکمه انجام شود، باعث شده تحرک انسان‌ها روز به روز کمتر شود. پیش‌بینی شده در سال ۲۰۲۰، سالیانه ۹۵ میلیون نفر در جهان بر اثر فقر حرکتی از دنیا بروند.

وی ادامه داد: فقر حرکتی عامل مشترک بیماری‌های غیر واگیردار مانند بیماری‌های قلبی و دیابت است.

یک ساعت ثابت نشستن، ۲۱.۸ دقیقه از طول عمر انسان کم می‌کند

رهنما بیان داشت: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت بی‌تحرکی جزء عواملی است که به جامعه ضرر می‌رساند و تمام افراد، فارغ از اینکه ورزشکار باشند یا نباشند باید ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در روز ورزش کنند. مشکل اصلی سالمندان مشکل حرکتی است و اگر ممکن بود تمرینات ورزشی را در یک کپسول جای دهیم، این کپسول پرفروش‌ترین داروی جهان می‌شد. تمرین بهترین دارو است و یک ساعت ثابت نشستن، ۲۱.۸ دقیقه از طول عمر انسان کم می‌کند.

مدرس بین‌المللی علوم ورزشی تصریح کرد: دنیا در سال ۲۰۵۰ سالمند می‌شود و مشکل اصلی سالمندان فقر حرکتی و کاهش قدرت بدن است اما مکان مشخصی برای ورزش سالمندان طراحی نشده است. برای یک سالمند انجام سه جلسه تمرین با وزنه در هفته از یک قهرمان واجب‌تر است.

جای خالی وسایل ورزشی در بیمارستان‌ها

وی با بیان اینکه متأسفانه امکانات ورزشی برای بیماران خاص یا کسانی که عمل جراحی و پرتو درمانی انجام داده‌اند وجود ندارد اظهار کرد: بیمارستان‌ها فاقد وسیله ورزشی و مکانی خاص برای ورزش بیماران پس از عمل جراحی هستند در حالی که تحقیقات نشان داده فعالیت بدنی تنها راه درمان و پیشگیری از بیماری‌ها است.

رهنما افزود: ورزش تنها به ورزش حرفه‌ای و قهرمانی محدود نمی‌شود. مشکل دنیای امروز سلامتی مردم است و مدال مهم نیست پس در دنیا به ورزش به صورت حرفه‌ای نگاه نمی‌شود.

مدرس بین‌المللی علوم ورزشی گفت: مشکلات عضلانی و اسکلتی در جهان بسیار زیاد شده است که با شغل افراد ارتباط مستقیم دارد. تقریباً تمام کارمندان از کمردرد و گردن درد رنج می‌برند اما می‌توان با تمرینات ورزشی از بروز این اختلالات پیشگیری کرد. هر فرد بین یک تا ۲۰ درصد ناهنجاری اسکلتی دارد که به دلیل نوع راه رفتن و طرز غیرصحیح نشستن است.

رایج شدن مبلمان ورزشی از کشور چین

وی در مورد مبلمان ورزشی در شهرها اضافه کرد: مبلمان ورزشی از کشور چین رایج شد و مسئولان این کشور برای از بین بردن فقر حرکتی و گسترش ورزش همگانی، وسایل ورزش و بازی را در شهرهای چین تعبیه کردند.

رهنما با بیان اینکه در دسترس بودن وسایل ورزشی ارتباط مستقیمی با ارتقای سلامتی دارد خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها موظف هستند بدون اینکه از شهروندان هزینه‌ای دریافت کنند، تمام پارک‌های شهرها را به وسایل ورزشی استاندارد مجهز کنند. همچنین وسایل بازی در پارک‌ها نباید تنها مخصوص کودکان باشد. البته لوازم ورزشی غیر استاندارد بیشتر از اینکه باعث سلامتی شود به افراد آسیب می‌زند.

مدرس بین‌المللی علوم ورزشی افزود: شهرداری می‌تواند نقش سازنده‌ای در توسعه ورزش همگانی و کاهش فقر حرکتی ایفا کند و باید وسایل استاندارد ورزشی را برای عموم شهروندان فراهم کند.

در پایان این نشست علمی، علی قاسمی مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری اصفهان با اهدای لوحی که به امضای شهردار اصفهان رسیده بود از نادر رهنما تقدیر کرد.

کد خبر 314294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.