صادرات برنج باسماتی هند به ایران افزایش یافت

برنج باسماتی به اصلی‌ترین کالای صادراتی کشاورزی هند در فصل بهار تبدیل شد که یکی از دلایل اصلی آن، افزایش خرید برنج توسط ایران بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از «هندوبیزنس‌آنلاین»،  برنج باسماتی و صمغ گوار، صادرات کشاورزی هند در سه ماهه آوریل، می، جون(فروردین-اردیبشهت-خرداد)  را به پیش برد.

صادرات کشاورزی هند در فاصله زمانی آوریل-جون، به علت تقاضای بالای فرامرزی برای محصولاتی مثل برنج باسماتی و صمغ گوار، تقریبا ۱۰ درصد از لحاظ ارزش دلاری (۷ درصد از لحاظ ارزش آن به روپیه هند) رشد کرد.  

طبق تخمین‌های اولیه اداره توسعه صادرات محصولات کشاورزی و غذایی فرآوری شده هندوستان، صادرات این بخش در این بازه زمانی  به رقم ۴.۳۹ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با صادرات ۴ میلیارد دلاری سال گذشته، رشد داشته است.

براین اساس، صادرات گوشت بوفالو که پس از ممنوعیت تجارت گاو به منظور کشتار در هند کند شده بود در دوره‌ی آوریل تا جون با ۳ درصد رشد به  ۸۴۹ میلیون دلار رسید.

همچنین برنج باسماتی که مهمترین محصول سبد صادرات کشاورزی هندوستان است، در این دوره‌ زمانی با افزایش خرید از سوی ایران مواجه شد.

حجم صادرات برنج باسماتی در دوره آوریل-جون با ۶ درصد رشد به ۱.۲۵ میلیون تن رسید.

علاوه بر افزایش خرید توسط ایران، افزایش قیمت برنج باسماتی هم در رشد ارزش صادرات این محصول مشارکت داشت. هر تن برنج باسماتی که در سال گذشته ۸۵۰ دلار فروخته می‌شد، در بازه آوریل-جون امسال به قیمت ۱۰۰۹ دلار به ازای هر تن رسید.

قیمت بالاتر برنج غیر باسماتی هم باعث شد که ارزش صادرات انواع دیگر برنج علی رغم کاهش اندک حجم صادرات آن‌ها، از ۱.۷۸ میلیون تن به ۱.۷۲ میلیون تن، رشد کند.

در طول این دوره افزایش تقاضا برای صمغ گوار باعث شد که حجم صادرات این محصول ۲ برابر شود. صادرات صمغ گوار که توسط صنعت گاز شیل آمریکا برای استخراج گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد در بازه آوریل-جون امسال به ۱۴۵ هزار تن رسید.

کد خبر 314265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.