مرمت ۶ بنای تاریخی در چادگان با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال

چادگان - سرپرست میراث فرهنگی چادگان گفت: تا پایان شهریور ماه سال جاری، ۶ اثر تاریخی چادگان با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال مرمت و استحکام بخشی خواهد شد.

نوراله عبدالهی در گفتگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان چادگان، با اشاره به بازدید اخیر نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت و جمعی از مسئولان شهرستان از روند مرمت حمام تاریخی روستای اورگان اظهار داشت: در سال گذشته ۶ بناری تاریخی در بخش چنارود شناسایی شد و پس از تشکیل پرونده به ثبت ملی رسید که در سال جاری مرمت آن ها شروع شده است.

وی با بیان این که تا پایان شهریور ماه سال جاری همه این آثار با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال مرمت و استحکام بخشی خواهد شد، عنوان کرد: روستای گشنیزجان چادگان دارای دو حمام تاریخی متعلق به دوره قاجاری است که یکی از این حمام ها واقع در محله دلگشا با اعتباری بالغ بر ۴۲۰ میلیون ریال مرمت و بازسازی شد.

وی افزود: این بنای تاریخی در ۲۶ مرداد ماه سال گذشته جهت ثبت در فهرست آثارملی مورد موافقت شورای ثبت استان قرار گرفت و هم اکنون در مرحله اخذ شماره ثبت از این فهرست است.

عبدالهی ادامه داد:جهت مرمت این حمام ۲۲۰ میلیون ریال اعتبار توسط اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان تامین شد و ۲۰ میلیون ریال نیز توسط  خیر نیکوکار روستا جهانگیر شجاعی تامین شده است.

وی حفظ معبر آب در بنا، مرمت دیوارهای داخلی، شیب بندی و عایق کاری در بام حمام، سبک سازی بام، استحکام بخشی طاق ها، آجرفرش، تعویض درب و رنگ آمیزی را ازجمله اقدامات انجام شده توسط میراث فرهنگی شهرستان درراستای مرمت این اثر تاریخی برشمرد.

به گزارش ایمنا؛ روستای تاریخی و زیبای گشنیزجان در حاشیه رودخانه پلاسجان دربخش مرکزی شهرستان چادگان قرار گرفته است.

کد خبر 314218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.