ضرورت به کارگیری استراتژی اجتماع‌محور برای مقابله با اعتیاد

یک تحلیلگر مسایل اجتماعی در رابطه با موضوع اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر گفت: مسئولان برای مقابله با اعتیاد استراتژی اجتماع‌محور را مورد هدف قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جاسم کرمی اظهار کرد: با توجه به شیوع گسترده مصرف انواع مواد مخدر بویژه روان گردان ها در جمعیت جوان کشور ضرورت دارد تمامی آحاد جامعه در امر مبارزه اجتماعی با مواد مخدر بسیج شوند زیرا سازمانهای متولی از جمله  بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت بهداشت و غیر نمی توانند به تنهایی نسبت به مقابله با اعتیاد اقدام کنند.

 وی با بیان اینکه همصدایی و اتحاد مردم در رابطه با مبارزه با مواد مخدر قطعا نتیجه بخش خواهد بود، اظهار کرد: همانطور که در طول هشت سال دوران دفاع مقدس با مشارکت گسترده مردم توانستیم به ناملایمات چیره شویم در موضوع اعتیاد نیز ضرورت مشارکت جدی مردم احساس می شود.

کرمی تاکید کرد: مبارزه با اعتیاد نیازمند حرکتی جهادی است که بدون عزم دولت و ملت در کنار یکدیگر به اهداف خود نمی تواند دست یابد، البته این حرکت جهادی باید از حوزه آموزش آغاز شود.

به گفته این کارشناس اجتماعی، آموزش در مقابله با اعتیاد کلید طلایی است، به ویژه آموزش گروه های خاص از جمله سربازان، مدارس، مهدهای کودک، دانشگاه ها و محلات آسیب خیز در اولویت آموزش هستند.

 کرمی افزود:اگر به آموزش اولویت داده شود حرکت سیستمی در مبارزه را به دنبال خواهیم داشت و راحتتر می توان کودکان و نوجوان را در مقابل مواد مخدر واکسینه کرد.

 این تحلیلگر مسایل اجتماعی با بیان اینکه علت اصلی شکل گیری کلیه آسیب های اجتماعی از درون خانواده و کاهش نقش حمایتی و نظارتی است، اظهار کرد: اگر نظارت و حمایت معقولانه در خانواده ها حاکم باشد بسیاری از آسیب ها قبل از بروز و ظهور از بین رفتنی است و حتی در اقشار مرفه نیز عدم نظارت موجب بروز آسیب ها می شود.

کرمی تاکید کرد: در عین حال نباید از نقش نهادهای آموزشی از جمله صدا و سیما، نهادهای فرهنگی، دستگاه های آموزشی و رسانه غافل شد زیرا معضل اعتیاد در کشور وسیع تر شده و علاوه بر اقدامات سلبی و برخوردی باید از نهادهای فرهنگی و اجتماعی کمک گرفت.

وی ادامه داد: اگر قصد تحولی در حوزه مقابله با اعتیاد انتظار مسوولان است باید راهکارهای سابق به درستی بررسی شود نکات مثبت و منفی آن در نظر گرفته شود و بعد راهکار درست اتخاذ شود.

 وی اضافه کرد:علاوه بر تنوع در مصرف انواع مخدر ما با مصرف کننده هایی روبه رو هستیم که با انگیزه ها و میزان مصرف متفاوت به موادمخدر گرایش دارند و همین نکته نشان می دهد باید دید علمی به موضوع درمان داشته باشیم که شخصیت و میزان تمایل افراد را در نظر گرفته است.

این تحلیلگر مسایل اجتماعی در پایان خاطرنشان کرد: اعتیاد بزرگترین معضلی است که نمی توان به راحتی از کنار آن عبور کرد، بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر ایده درست  کارآمد است، پس همه افراد که در هر راس و جایگاهی هستند باید نسبت به مقابله با آن با هماهنگی هم، حرکت کنند تا بتوان هر چه زودتر این معضل را کنترل و پیشگیری کرد.

کد خبر 314170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.