فناوری های نوین سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان به نمایش درآمد

فناوری های نوین سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان در اولین نمایشگاه بین المللی فناوری های نوین شهری به نمایش درآمد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان با هدف ایجاد و توسعه کمی و کیفی فضای سبز پایدار و متنوع در سال ۱۳۶۶ تأسیس و به منظور بهینه نمودن امور، تصمیمات و برنامه های متخذه با بکارگیری و استخدام کارشناسان متعدد در زمینه های تخصصی مهندسی کشاورزی و سایر تخصص های مرتبط فعالیت خود را آغاز کرد. این سازمان با ایجاد واحدها و مدیریت های فضای سبز در سطح مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان و تصدی این مجموعه ها توسط متخصصین امر همراه با آموزش پرسنل مربوطه مبادرت به احداث و نگهداری عرصه های فضای سبز مختلف تحت عنوان پارک شهری، پارک محلی، کمربند سبز اصفهان، باغ گلها و بسیاری از طرح های دیگر در زمینه توسعه و نظارت عالی بر نگهداری فضای سبز، توسعه و تجهیز شبکه های آبیاری تحت فشار، تولید گونه های گیاهی زینتی جهت کاشت در سطح فضای سبز، ساماندهی انهار منشعب از زاینده رود، طرح و برنامه ریزی، طراحی فضای سبز، آموزش و تحقیقات، کلینیک گیاه پزشکی و آب و خاک همت گمارده و توانسته است فضای سبز شهر اصفهان را از نظر کمی و کیفی به طور محسوسی ارتقاء دهد.
سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان علیرغم وجود محدودیت های اقلیمی و فیزیکی مصمم است تا براساس رسالت، اهداف و استراتژی تعریف شده خود محیطی متنوع همراه با شاخص های کیفی و کمی جهت استفاده مردم اعم از شهروند و غیره در فصول مختلف مهیا نموده و بر روند توسعه شهری در ابعاد صنعتی و شهرسازی و عمرانی تاثیرگذار باشد.
همچنین با توجه به اهمیت تحقیقات و آموزش به عنوان یک امر زیربنائی و الزامی جهت توسعه در محورهای مختلف شهری و به منظور شناخت کلیه عوامل اعم از محدودیت ها و قابلیت ها، سازمان پارکها و فضای سبز از ابتدای سال ۱۳۸۰ وظایف و اهداف خود را بر پایه نظارت و تحقیقات تسری بخشیده و در حال حاضر از تجربیات عظیم خود را در زمینه های تحقیقاتی و نظارتی استفاده و استانداردهای لازم را جهت حفظ و نگهداری و توسعه فضای سبز اعمال می کند.

این سازمان در حال حاضر در نخستین نمایشگاه بین المللی فناوری های نوین شهری، غرفه ای در کنار سایر غرفه داران برپا و آخرین دستاوردهای نوین خود را به نمایش گذاشته است.

ارایه ۴۸ گونه گُل های علفی مقاوم به کم آبی و شرایط نامناسب

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهارمی کند: مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان اولین نمایشگاه بین المللی فناوری های نوین شهری اصفهان را برپا کرده که در آن مجموعه ای از فناوری های جدید را در سه سالن و یک محوطه باز و وسیع به نمایش گذاشته است.

احمد سلیمانی پور می افزاید: یکی از غرفه های تخصصی این نمایشگاه، مربوط به فناوری های نوین سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان می باشد که در آن تعدادی از تکنولوژی ها و فناوری های جدید مورد استفاده درعرصه های فضای سبز در معرض دید بازدیدکنندگان نمایشگاه قرار گرفته است.

وی تصریح می کند: در ارتباط با گونه های مقاوم به کم آبی، با توجه به اینکه شهر اصفهان سال به سال بیشتر با کمبود منابع آبی مواجه می شود و این بحران با توجه به تغییر اقلیم ایجاد شده باید به سمت الگوی کشت مناسب با وضعیت فعلی می رفتیم از این رو سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان گونه های علفی بومی و غیربومی، گیاهان دارویی زینتی و نهال های بومی مقاوم که می تواند در سطح عرصه های فضای سبز درون و برون شهری، جایگزین گونه های آبی با نیاز بالا باشد، را ارایه کرده است.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در این نمایشگاه ۴۸ گونه گُل های چند ساله که البته فصلی نیستند و حدود ۱۷ گونه درخت و درختچه ای همراه با ۵ گونه چمن های سردسیری و گرمسیری مقاوم به تنش های محیطی مثل خشکی و شوری به صورت زنده و قابل رؤیت ارایه شده است، ادامه می دهد: گل های علفی مقاوم به کم آبی و شرایط نامناسب، گل هایی همچون مارگریت، آکیناسه، کوکب بذری، بابونه، رُز، خواجه باشی و غیره که تعداد آنها به ۴۸ گونه می رسد، در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

وی یادآور می شود: در بخش درخت و درختچه، برخی گونه های چوبی مقاوم همچون زبان گنجشک، بلوط همیشه سبز، ارژن و ... که در شرایط کم آبی هم بتواند پایداری داشته باشد، همراه با چمن های مقاوم از نوع سردسیری و گرمسیری که نیاز آبی آنها تا یک دهم کمتر از سایر چمن ها است و هزینه خدمات چمن زنی بسیار کمتری دارند، ارایه شده اند.

سلیمانی پور با اشاره به دیگر طرح های الگوی کشت جدید، می گوید: در این نمایشگاه سیستم آبیاری هوشمندی با عنوان «آبیاری تحت فشار اتوماتیک» نیز به صورت زنده ارایه شده است.

وی خاطرنشان می کند: سیستم آبیاری تحت فشار با کنترل مرکزی با حذف دخالت انسان به اجرا گذاشتیم که این دستاورد نشان می دهد هم از نظر نیروی انسانی نیروی کار کمتری نیاز دارد و هم در افزایش راندمان آبیاری فضای سبز تأثیر گذار و باعث افزایش کیفیت فضای سبز می شود چرا که با توجه به نیاز آب، زمان آبیاری مناسب و میزان پاشش مناسب می توان از نظر کمی و کیبفی آبیاری مناسبی داشت.

کنتورهای هوشمند برای مدیریت لحظه به لحظه میزان مصرف آب

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به دیگر تکنولوژی و فناوری جدید این سازمان، اضافه می کند: با برآورد نیاز آبی عرصه های فضای سبز برای میزان آبی که استخراج می شود، کنتورهای هوشمندی را نصب کرده ایم که برای اولین بار اطلاعات را به صورت دیجیتال به سرور مرکزی ارسال می کند و با کنترل ایستگاه پمپاژ از راه دور، در بستر «جی. پی. آر. اس» و «جی. اس. ام» اطلاعات به صورت دیجیتال ارسال می شود؛ با این روش دبی لحظه ای را در جاهایی که برداشت و مصرف آب انجام می شود، از راه دور کنترل و مدیریت می شود.

به گفته وی، این تکنولوژی می تواند در شرایط کم آبی برای مدیریت لحظه به لحظه میزان مصرف آب کمک کند.

سلیمانی پور بخش دیگری که در نمایشگاه به اجرا گذاشته شده است را «استفاده از آب های خاکستری» برشمرده و اظهارمی کند: هنگام استفاده از حمام، ماشین لباسشویی یا شستشوی ظروف، آن آبی که کمترین مواد شوینده را دارد و برای گیاهان اثر مخرب ندارد، «آب خاکستری» نامیده می شود؛ به عنوان مثال هنگام حمام رفتن مقدارآبی ریخته می شود تا آب گرم شود، در ظرفشویی ها هنگام آبکشی آخر مقداری آب از دست می رود اما می توان این آب ها را با سپتینگ های مناسب که در مجموعه های اداری، مجتمع های مسکونی و حتی مدارس نصب می شود، ذخیره و سپس از آنها برای آبیاری فضای سبز این اماکن یا شستشوی معابر و فلاش تانک دشتشویی استفاده و مصرف کرد.

وی تاکید می کند: استفاده از تکنولوژی آب های خاکستری در واقع  بازچرخانی آب و استفاده مؤثر از آبی که به نوعی کیفیت کمتری دارد، خواهد بود.

ساخت گودال کن هیدرولیکی برای افزایش نفوذپذیری آب در ریشه درختان وگیاهان

با همکاری سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان و مرکز تحقیقات کشاورزی این استان، گودال کن هیدرولیکی ساخته شده و در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

سلیمانی پور می گوید: استفاده از این دستگاه که در جلوی مینی لودرها نصب می شود، می تواند با توجه به نیرویی که از لودر می گیرد و با استفاده از پمپ هیدرولیک و شیلنگ های فشار قوی که دارد، با ستون استوانه ای که می تواند وارد زمین شود، گودالی را با ابعاد ۱۷ تا ۲۰ سانتی متر قطر و عمق۵۰ تا ۷۰ سانتی متر در جا حفر کند.

وی تصریح می کند: در بعضی نقاط به دلیل فشردگی خاک های موجود در عرصه فضای سبز، آب نمی تواند در آنها نفوذ کند و شاهد آب ماندگی هستیم که باعث می شود ریشه های درختان دچار پوسیدگی شوند و حتی در شرایط وزش باد سقوط کنند، لذا برای اینکه حالت فشردگی خاک را شکسته شود تا نفوذپذیری آب افزایش یافته و مواد غذایی هم بتواند به ریشه های اصلی و عمقی گیاه برسد، گودال کن ها می تواند بسیار مؤثرباشد.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان می افزاید: با توجه به اینکه استانداردهای لازم برای طراحی ها، حفظ و نگهداری و توسعه فضای سبز نداشتیم، با یک کار علمی که با کمک متخصصان دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شد، در واقع استانداردها و دستورالعمل های اجرایی کاشت و حفاظت از گیاهان و فضای سبز پارکها و معابر شهری را تدوین کردیم.

وی با اشاره به اینکه تحقق این اقدام ۳ سال به طول انجامید و طی این مدت دستورالعمل های لازم در سرفصل هایی استخراج شدند، این سرفصل ها را شامل: آماده سازی محل و روش ویژه کاشت گونه های سازگار با شرایط اصفهان و دستورالعمل های اجرایی برای احداث پارک های شهری خواند.

سلیمانی پور یادآور می شود: در طرح جامع شهری، این استانداردها وجود نداشت اما در حال حاضر این دستورالعمل های می تواند در اختیار کارشناسان قرارداده شود تا با توجه به مفاهیم کلیدی آنها اقدامات لازم صورت پذیرد.

اجرای دستورالعمل های «زری اسکیپ» برای منظرسازی خردمندانه در مصرف آب

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان همچنین با اشاره به اجرای دستورالعمل های «زری اسکیپ» یا همان (منظرهای خشک) به منظور برنامه ریزی و نگهداری منظر و آبیاری کارآمد و استفاده از رویکردی معقول برای ذخیره آب و ایجاد یک منظر جذاب که در آن گیاهان مقاوم به کم آبی، در حد ضرورت و نیاز از چمن مقاوم به شرایط خشکی استفاده می شود، اظهارمی کند: زری اسکیپ مجموعه ای از اصول برای منظرسازی عاقلانه و خردمندانه در مصرف بهینه آب است.

وی ادامه می دهد: در این روش از  پوشش مالچ های رنگی مثل چیپس های چوب استفاده می شود، ضمن اینکه در این شرایط نیاز آبی بسیار پایین و هزینه نگهداری آنها بسیار جزیی است.

سلیمانی پور خاطرنشان می کند: سال گذشته دستورالعمل های زری اسکیپ در نقاط زیادی از شهر اصفهان اجرا شده است.

وی دیگر کار علمی خوب برای اینکه آب هنگام آبیاری به صورت بهینه استفاده شود و مبارزه با آفات هم مناسب باشد، را اجرای طرح پهنه بندی خرد اقلیمی مناطق مختلف شهر با کمک متخصصان دانشگاه صنعتی خوانده و می افزاید: در این طرح بر اساس پوشش گیاهی، درجه حرارت تجمعی آفات برای میزان سم و برآوردهای نیاز آبی گیاهان در نظرگرفته می شود، شرایط شهر را به اقلیم های خرد تقسیم می نماید.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه در شهر اصفهان یکنواختی در طغیان آفات و بیماری ها وجود ندارد، اظهارمی کند: خود اقلیم شهر در توسعه آفات تاثیر گذار است که با این کار علمی، زمان مبارزه با آفات و بیماری ها را در خرد اقلیم ها به دست آوردیم.

وی یادآور می شود: طرح پهنه بندی خرد اقلیمی مناطق مختلف شهر میزان و زمان سم مصرفی را اعلام می کند تا برنامه ریزی آبیاری با توجه به برآورد نیاز آبی عرصه ها انجام و از آب و سم مصرفی بهره وری بهتری انجام شود.

سلیمانی پور اضافه می کند: سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان در طراحی های فضای سبز سطح شهر برخی الگوها و مدل های جدید ارایه کرده که از جمله آنها ۹ طرح تیپ فضای سبز باغچه منازل است.

به گفته وی، اینگونه طرح ها در ورودی دانشگاه صنعتی، میدان استقلال و محوطه سالن اجلاس اجرا شده و طرح های نو و پروژه های شاخص سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان به شمار می رود که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

ارایه لایه های مختلف اجرای بام سبز در نخستین نمایشگاه بین المللی فناوری های نوین شهری

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان تاکید می کند: بام سبز هم از دیگر طرح های جدیدی است که اگر مردم شرایط تأمین آن داشته باشند، می توانند آن را در پشت بام منازل و مجتمع های خود اجرا کنند.

وی ادامه می دهد: نمونه ای از بام سبز در پشت بام آکواریوم ناژوان اجرا شده است که به عنوان تجربه و تخصص کار خوب، لایه های مختلف اجرای بام سبز را با دقت بالایی در نخستین نمایشگاه بین المللی فناوری های نوین شهری ارایه کردیم.

سلیمانی پور یادآور می شود: لایه های اجرایی بام سبز شامل: لایه محافظ که در ابتدا بر روی بام کشیده می شود که خود آن هم از چند لایه زهکشی برای جمع آوری آب اضافه می باشد، محیط کشت و لایه گیاهی مناسب پشت بام است.

وی یکی دیگر از مباحث را روش های مبارزه با سوسک پوست خوار درختان کاج فضای سبز شهری برشمرده و تصریح می کند: آفت سوسک پوست خوار که ۳ سالی بود در اصفهان طغیان شدید تری داشت، با روش های مختلف بیولوژیک و تحقیق درباره چرخه زندگی این آفت، به مبارزه با آن پرداختیم و دستورالعمل های فنی مبارزه با سوسک پوست خوار را به دست آوردیم و خوشبختانه موفق شدیم این آفت را در شهر مهار کنیم.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان این آفت غالب، که منشأء اروپایی دارد، در صورت عدم نابودی می تواند خسارت زیادی به درختان گاج وارد کند.

وی از مطالعه مدیریت بهره برداری منابع آب زیرزمینی شهر اصفهان به عنوان دیگر دستاورد سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان یاد کرده و می گوید: با توجه به آب موجود در حوضه آبریز شهر اصفهان، سطح ایستایی آن را با انجام مطالعاتی به دست آورده و میزان برداشت آب از سفره های آب زیرزمینی را سال به سال بررسی و وضعیت بحران آب های زیرزمینی شهر را از لحاظ گرافیکی محاسبه کردیم، لذا با توجه به اینکه اکثر چاههای شهرداری اصفهان در اطراف زاینده رود و متأثیر از باز بودن آب رودخانه است، در تحقیقات انجام شده مشخص شد وضعیت آب های زیرزمینی به سمت بیرون از شهر اصفهان است نه در سطح زیر حاشیه رودخانه زاینده ورد و این بیانگر این مهم است که باید برای فضای سبز شهری استفاده از آب پایدار را دنبال کنیم.

سلیمانی پور تصریح می کند: ما باید به سمت و سوی  استفاده از پساب شهری را با تکنیک های موجود اقدام و نسبت به احداث به تصفیه مناسب برای استفاده در سطح شهر داشته باشیم.

وی اظهارمی کند: با توجه به مطالعات انجام شده که مشخص شد معمولاً هر سال در قسمت جنوبی شهر اصفهان، ۲ میلیون متر مکعب کسر آب پیدا می کنیم که شامل مناطق ۴، ۵، ۶ و ۱۳ شهرداری اصفهان می شود، تأسیسات تکمیلی تصفیه خانه پساب سپاهان شهر که با ۷۰ لیتر در ثانیه آب را تصفیه می کند و می تواند آب ۱۰۰ هکتار از اراضی و عرصه فضای سبز شهری را تأمین کند، احداث کردیم.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان می گوید: پیش بینی می شد با توجه به خشکسالی، در سال های متمادی با تانکر، فضای سبز را آبیاری کنیم اما با افتتاح این تصفیه خانه پیشرفته که با گرفتن آلاینده های آبی و ناخالصی های آن و با اوزن زنی، آب تصفیه می شود، می توان کسری آب در آبیاری فضای سبز را جبران کرد.

وی خاطرنشان می کند: «ایستگاه پمپاژ و خط انتقال پساب تصفیه خانه شاهین شهر» برای آبیاری فضای سبز شمال شهر اصفهان نیز افتتاح شده است.

شپشک آرد آلود درختان سرو اصفهان

سلیمانی پور در ادامه با اشاره به اجرای روش مبارزه بیولوژیکی با آفت شپشک آرد آلود درختان سرو شهر اصفهان، تاکید می کند: درختان سرو شهر به لحاظ ریزگردها و آلاینده های سطح شهر رو به خشکی می رود و باعث خاک آلودگی سروها می شود و اولین مشکل پس از آن فعال شدن شپشک آرد آلود است که در مبارزه بیولوژیکی با این آفت برای نابودی آن اقدامات خوبی انجام شده است.

وی یادآور می شود: در این تحقیق که به عنوان تکنیک مورد استفاده قرار گرفته است، حشره کفشدوزک که مهمترین دشمن شپشک آرد آلود است، می تواند با ۲۵۰ گونه این آفت ها مبارزه و در از بین بردن آنها نقش اساسی داشته باشد.

به گفته مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان، غیر از سمپاشی درختان، سالانه ۵ مرتبه شستشوی درختان شهر اصفهان انجام می شود که با این اقدام آفات از بین می روند ضمن اینکه باعث شفاف شدن برگ درختان که در افزایش فتوسنتز تاثیرگذار است، می شود.

وی یکی دیگر از تکنیک های اساسی این سازمان را جا به جایی درختان خوانده و اعلام می کند: اصفهان برای اولین بار تکنیک جابه جایی درختان را اجرا کرد چون اجرای پروژه های عمرانی می توانست حیات درختان را به خطر بیندازد.

سلیمانی پور با اشاره شرایط انتقال درختان، تاکید می کند: هنگام جابه جایی درختان باید به مواردی همچون میزان تحمل و موقعیت درخت، فصل انتقال و مکان، تجهیزات مورد نیازو تمهیدات هرس توجه کرد تا خسارتی از بابت جابه جایی درختان نداشته باشیم.

وی ادامه می دهد: این دستاوردها به صورت مکتوب در این نمایشگاه ارایه شده است.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح می کند: بیش از ۴ هزار اصله درخت و درختچه تاکنون در شهر اصفهان جابه جا شده و این عملیات ها البته موفقیت آمیز بوده است.

وی خاطرنشان می کند: این سازمان با همکاری شرکت های دانش بنیان، فناوری های جدید در عرصه فضای سبز را ارایه و از محصولات تولید شده آنها در فضای سبز استفاده کردیم؛ به عنوان مثال از مالچ های حفاظت درختان در شرایط تابش شدید نور خورشید استفاده کردیم که در میزان کاهش استفاده از آب و افزایش فتوسنتز گیاهان مؤثر بود.

سلیمانی پور اضافه می کند:یکی دیگر از محصولات دانش بنیان که سازمان پارکها در تولید و عرضه این محصول نقش داشت، کود آلی مایع گیاهی است؛ این نوع کود محلول بیولوژی سرشار از اسید های عالی گیاهی است و در رشد و نمو درختان کمک بسیاری می کند.

وی با اشاره به اینکه کود آلی مایع گیاهی همتراز نوع خارجی خود است و فاقد عناصر سنگین است، می افزاید: با استفاده از این نوع کود درختان رو به اضمحلال باردیگر احیا می شوند.

کد خبر 313908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.