جهاد دانشگاهی شبکه‌ای از توانمندی‎‌ها است

رییس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با اشاره به ماهیت شبکه ای جهاد دانشگاهی گفت: واحدهای مختلف جهاد دانشگاهی در سراسر کشور با ماموریت های متنوع با یکدیگر ارتباطات دو سویه و چند سویه دارند؛ در این راستا وجود حدود۵۰ واحد سازمانی و ده ها مرکز تحقیقاتی، پژوهشی و آموزشی در کشور یکی از مزیت های این نهاد است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان محمود مراثی اظهار کرد: از نهاد جهاد دانشگاهی با توجه به سابقه تلاش و عملکرد و همچنین داشتن متخصصانی با سابقه های مختلف علمی، فرهنگی و پژوهشی و آموزشی انتظار نمی رود یک محصول خاص ارایه کند. تک محصولی، واحد را به صورت نامتوازن در خواهد آورد و آسیب پذیر می کند.

وی با بیان اینکه برای ایجاد اشتغال توان بسیار بالایی در جهاد دانشگاهی وجود دارد، افزود: اینکه در برخی از واحدها تنها به آموزش توجه شده و در دیگری به پژوهش و یا فرهنگی کافی نیست و ما ناگزیریم به نوع فعالیت‌های خود تنوع ببخشیم.

رییس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، تنوع در خدمات و فعالیت ها را امری ضروری دانست و اظهار کرد: در سال گذشته فعالیت های خوبی در واحد انجام گرفت به طوری که بالغ بر ۳۰ درصد درآمدها در بخش آموزش را آموزش‌های تخصصی تشکیل داد. همچنین در بخش پژوهش فعالیت دو گروه پژوهشی مطالعات فرهنگی و اجتماعی شهر و گروه مطالعات گردشگری شهر را شاهد هستیم که در راستای متوازن سازی و تنوع بخشی منابع درآمدی به کمک واحد خواهند آمد.

مراثی به مزیت های استان اصفهان اشاره کرد و گفت: این استان پس از تهران با ۶ دانشگاه در رنکینگ بین المللی، ۱۵۰ واحد دانشگاهی و ۳۳۰ هزار دانشجو دانشگاهی ترین استان کشور محسوب می شود و در بحث توسعه علم و فناوری شرکت ها و سازمان های بسیاری وجود دارند که وظیفه تبدیل علم به ثروت را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه ۲۰ هزار جاذبه طبیعی و تاریخی در اصفهان وجود دارد و ۱۸۲۰ اثر صنایع دستی، ۷ اثر ملموس و ۲ اثر ناملموس به ثبت جهانی رسیده است، اضافه کرد: در حوزه گردشگری طبق آمار منتشر شده جمع آمار گردشگران خارجی که از سال ۹۲ تا ۹۶ از استان اصفهان بازدید کردند به عدد ۸۵۰ هزار نفر رسیده و در برنامه‌ پنج ساله، پیش بینی شده حداقل سالانه یک میلیون نفر گردشگر خارجی و ۱۰ میلیون نفر گردشگر داخلی از استان اصفهان دیدن کنند.

رییس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان خاطرنشان کرد: واضح است که جهاد دانشگاهی در برنامه ریزی های خود باید به این مزیت ها توجه داشته باشد و نقشه راه خود را در بخش های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی بر اساس این داشته ها ترسیم کند.

مراثی افزود: جهاد دانشگاهی واحد اصفهان به دلیل اینکه در مرکز کشور قرار گرفته و دسترسی آن برای بسیاری از استان‌ها راحت‌تر است و همچنین با وجود منابع طبیعی و گردشگری و تاریخی بسیار و وجود مراکز اقامتی از جمله هتل ها و اقامتگاه ها بسیار می تواند میزبان برگزاری همایش ها، جشنواره ها، جلسات و نمایشگاه ها در حوزه های علمی و پژوهشی، آموزشی و فرهنگی و هنری باشد.

وی اضافه کرد: جهاد دانشگاهی واحد اصفهان در بحث های پژوهشی، آموزشی و فرهنگی با بسیاری از سازمان ها و ارگان های استان اصفهان همکاری تنگاتنگی دارد، از جمله این سازمان ها و ارگان ها می توان به کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری اصفهان، شرکت آب و فاضلاب استان، و شرکت نفت اشاره کرد.

رییس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با بیان اینکه محور و رویکرد اصلی تمام فعالیت های واحد در راستای شعار سال (اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال) است، ادامه داد: در تمام بخش ها این موضوع مورد تاکید قرار گرفته است، در بخش آموزش، با کاربردی و تخصصی کردن آموزش ها بسیاری از جوانان را به کسب مهارت و اشتغال در یک حرفه نزدیک کردیم. در راستای برنامه ششم توسعه، جهاد دانشگاهی واحد اصفهان یکی از اهدافش را آموزش به روستاییان قرار داده است. در نظر داریم در آموزش های مورد نیاز جوانان در روستاها در حوزه های کشاورزی، روانشانسی و مشاغل خدماتی ورود پیدا کنیم و جوانان روستاها را توانمند و برای نزدیک شدن به مشاغل همراهی خواهیم کرد.

مراثی خاطرنشان کرد: در بخش پژوهشی نیز گسترش و تعمیق دو گروه پژوهشی (گروه مطالعات گردشگری شهر و گروه مطالعات اجتماعی فرهنگی شهر) و ایجاد و راه اندازی گروه سوم به نام گروه مطالعات کالبدی شهر در دستور کار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش فرهنگی با بهره‌گیری از رسانه‌های فعال ایسنا و ایکنا تلاش خود را در راستای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی و تولیدکنندگان استان به‌کار برده‌ایم. همچنین در سازمان دانشجویان با برگزاری همایش ها و نشست‌های مرتبط با این مفهوم و مرکز افکارسنجی ایسپا  با انجام پیمایش‌های میدانی فعالیت‌هایی را در جهت تحقق این شعار انجام داده‌ایم.

رییس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با اشاره به ماهیت شبکه ای جهاد دانشگاهی گفت: واحدهای مختلف در سراسر کشور با ماموریت های متنوع با یکدیگر ارتباطات دو سویه و چند سویه دارند؛ در این راستا وجود حدود۵۰ واحد سازمانی و ده ها مرکز تحقیقاتی و پژوهشی و آموزشی در کشور یکی از مزیت های این نهاد محسوب می‌شود که با تجمیع این توانایی در کنار شبکه ای بودن سازمان و ارتباط تنگاتنگ واحدها با یکدیگر، آماده است در پروژه های مهم ملی ایفای نقش کند.

مراثی اضافه کرد: یکی از فعالیت های اثرگذار و پراهمیتی که با همیاری و همکاری جهاد دانشگاهی و شهرداری اصفهان انجام گرفت، قرارگیری شهر اصفهان در شبکه شهرهای خلاق دنیا بوده است.

وی خاطرنشان کرد: از این رو واحد اصفهان نیز با داشتن توانمندی هایی در حوزه پژوهش، آموزش و فرهنگ آماده اجرای هماهنگ پروژه های کلان در سطح استانی، ملی و حتی بین المللی است.

کد خبر 313641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.